Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичният бул."Витоша" е сред най-евтините търговски улици в света

Наемните нива плавно се възстановяват след пандемията, а Ню Йорк, Хонг Конг и Милано водят световната класация

7 коментара
Столичният бул."Витоша" е сред най-евтините търговски улици в света

Столичният булевард "Витоша" отдавна вече не е в средата на класацията на най-скъпите търговски улици в света. След пандемията от коронавирус той вече се позиционира като една от най-евтините търговски улици с месечен наем от 50 евро/кв.м. Това показва класацията на международната консултантската компания за бизнес имоти "Кушман и Уейкфилд" (Cushman & Wakefield), представлявана у нас от "Фортън".

Основните търговски улици на Ню Йорк, Хонг Конг и Милано водят световната класация Main Streets across the World. Тя излиза след 2-годишна пауза заради пандемията от Covid-19.

Развитието на луксозния сегмент след пандемията е силно повлиян от политиките, които страните предприеха за ограничаване на последиците от Covid-19. В Азия възстановяването на пазара върви по-бавно, заради строгите мерки за затваряне, в сравнение с Европа и САЩ.

В пика на Covid-19 цените в региона на Европа, Близкия изток и Африка (т.нар. ЕМЕА) спаднаха средно с 11%, макар да варираха значително в зависимост от тежестта на текущите затваряния.

Ирландия, Великобритания, Испания и Франция изпитаха значително въздействие, като наемите спаднаха средно с до 28%. В същото време промените бяха минимални в части от Източна Европа, като Словакия и Словения.

Първокласните наеми в региона се възстановиха до 8% под нивата отпреди пандемията, а в началото на 2022 г. в региона на ЕС бяха регистрирани обеми на продажбите на дребно, които бяха с 4.1% по-високи в сравнение с нивата при появата на Covid-19, отчита "Кушман и Уейкфилд". Консултантската компания прогнозира, че възстановяването ще продължи да бъде под натиска на инфлацията, което оказва сериозно влияние върху потребителското търсене.

Въпреки това "Кушман и Уейкфилд" регистрират вълна от нови участници, които навлизат на пазара, проучвайки физическата търговия на дребно. През последните 18 месеца 75% от сделките на дребно са нови договори за наем. Това означава, че търговците отново оценяват значимостта на физическите магазини, посочват от консутанстката компания.

Къде е България?

Софийският булeвард "Витоша" се нарежда на 47-а позиция от общо 53 за Европа в класацията за най-скъпите търговски улици.

Средният месечен наем за магазин от 100 кв. м на популярната столична дестинация е малко над 50 евро/кв. м. Това е с 10% по-малко спрямо нивата от 56 евро/кв. м през 2019 година.

"Въпреки че наемните нива на търговски площи и в центъра на София бяха повлияни от пандемията, тенденцията е към плавно повишаване и връщане към нивата от 2019 година", коментира Красимир Петров, мениджър "Управление на имоти и активи" във "Фортън".

Той допълни, че от булевард на модните брандове, известният като "Витошка" булевард, продължава да се развива като място за забавления с множество ресторанти и заведения.

"Преобразуването му в пешеходна зона преди години, високите наемни нива и изместването на търговците към моловете и търговските паркове постепенно допринесоха за сегашния облик на централната улица", посочи Красимир Петров.

По думите му макар и повечето от съществуващите магазини на централната търговска улица да са по-скоро тип flagship обекти, все повече се обръща внимание на икономическото им представяне.

Навлизането на нови кафенета и ресторанти на булеварда също е ограничено, тъй като сградите там са основно жилищни и в много случаи етажната собственост отказва промяна на предназначението на партерните помещения в заведения.

"Шан-з-Елизе" изпада от топ 3

Прочутата френска улица "Шан-з-Елизе" изпада от топ 3 на най-скъпите улици в Европа и заема четвъртата позиция с месечен наем от 922 евро/ кв. м. Въпреки това пет от 10-те най-скъпи търговски улици на Стария континент се намират в Париж, сочи проучването.

Номер едно е улица "Монтенаполеоне" (Via Montenapoleone) в Милано с 1212 евро/кв.м месечен наем.

Следва я "Ню Бонд Стрийт" (New Bond Street) в Лондон с месечен наем от 1195 евро/кв.м.

Третата позиция е за улица "Кондоти" (Via Condotti) в Рим с нива от 1034 евро / кв.м месечно.

На Балканите най-скъпата търговска улица е в Атина с месечен наем от 300 евро/кв.м. Истанбул не присъства в класацията.

Наемите на основната търговска улица "Княза Михаила" в Белград в съседна Сърбия са 82 евро/кв. м месечно (42 позиция в класацията). На последното 53-то място е търговската улица на Скопие с наеми от 30 евро/кв.м.

Непосредствено преди София в класацията е булевард "Виктория" в Букурещ с месечен наем от 53 евро/кв. м.

"Пето Авеню" в Ню Йорк отново е №1

В световен мащаб най-скъпата улица отново е "Пето авеню" в Ню Йорк с месечен наем от 1756 евро/кв. м. Търговската улица бележи ръст на наемните нива от 14% спрямо преди Covid-19 пандемията.

Така основната търговска улица на Ню Йорк измести "Цим Ша Цуй" (Tsim Sha Tsui) в Хонг Конг, който преди пандемията беше лидер. Сега този търговски квартал се нарежда на втора позиция въпреки спада от 41% на наемните нива спрямо 2019 г.

На трето място в глобален план се подрежда първенецът в Европа - миланската улица "Монтенаполеоне".

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #7

    Луксът не се продава в магазин на улицата. Луксозните марки харчат много пари за да открият богатите хора, да изучат навиците им, за да успеят да ги снабдят с това, което искат. Луксозните стоки се продават само когато са добре рекламирани, когато участват в ревюта, за тях пишат в луксозни списания, известни личности носят техните дрехи, бижута, аксесоари, парфюми... Луксозните мраки се рекламират дори във филмите на Холивуд, за да оцелеят. Дизайнерите създават костюмите на герои, актриси, режисьори, продуценти, говорители, бизнесмени и това е една много лична връзка.

  2. стефчо
    #6

    Витошка попада повече в категорията на мутро-чалга-скара-гащи-улиците каквито се срещат обилно по милото ни Черноморие...

  3. boriana
    #5

    Тъпа новина. Защо ли? Защото от годни , откакто големите марки, както масовите, така и марковите, се пренесоха в МОЛ-овете, на Витоша останаха магазини средна и под средна ръка, а кафезите и ресторантите изместиха магазините. Витошка остана за похапване и разходки.

  4. Мюнхен
    #4

    Вие пишете за наемите, а най-важното за една търговска улица са цените на стоките. Витошка изобщо не е евтина, тя е предназначена за мутри, казионни лакеи и парвенюта. Досто по-евтини по цени на стоките има в нея в света- в Гърция, Сърбия, Унгария, Чехия, Словакия, Германия (германците не са парвенюта). Дори и в Брюксел, прочутата "Авеню Ньов" е по-евтина. Витошка, както правилно е отбелязал по-долу един човек, е "парад на суетата и комплексарщината". По този показател наистина е на първо място дори в света

  5. nikolovaleksandar1988
    #3

    Витошка - парад на суетата и комплексарщината. Липсва ми времето, когато минаваха трамваи от там.

  6. Milanova Magda
    #2

    А, ние сме най бедни в света и пак ни е скъпа "Витоша".

  7. AC/DC
    #1

    Булевард Витоша отдавна не е търговска, а кафеджийска улица с грозни оранжеви вечно разместени плочки. Вина за сегашното й състояние има главно едно лице : Бойко Методиев Борисов. По тази улица отдавна, с едно-две изключения, няма големи магазини- останалите бяха целенасочено "насочени" към правилните дестинации- големите молове в покрайнините на града собственост на офшорки, крайни собственици на които са старите Бокови приятели от мутринските 90 те години. На тяхно място успешно се настаниха заведенията на същите Бокови мутро приятели. Така че, Мила ми България, жалка си ми ти ! Докога ???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.