Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичният градски транспорт на година от финансов крах

9 коментара
Столичният градски транспорт на година от финансов крах
Догодина Столичният градски транспорт ще има огромни финансови проблеми да се разплати с операторите на градските линии, което може да постави под въпрос изпълнението на годишната транспортна задача. Това стана ясно в сряда след финализиране на конкурсната процедура по "приватизиране" 49-те автобусни маршрута. Конкурсът даде възможност на фирмите "Карат-С" и МТК да разширят своето участие в публичния транспорт на София.

С оферти между 3.55 и 3.60 лева на километър пробег, двете компании спечелиха срещу общинската "Столичен автотранспорт", която изненадващо предложи най-висока цена за линиите от 3.62 лева на километър.

Според сегашната схема за разплащане с транспортните оператори, Столична компания за градски транспорт (СКГТ) администрира всички приходи от билети в града. Съобразно постигнатата цена на конкурсите, СКГТ трябва да изплаща периодично на частните превозвачи и общинските дружества дължимите суми за извършените курсове, изчислени на цени за всеки километър.

Така след 6 месеца "Карат-С" ще влезе във владение на линиите 12, 16, 18, 20, 21, 22, 223, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 35, 41, 43, 53, 81, 86, 87, 117, 118, 119, 56, 57, 67, 75, 78, 79, 82, 100, 101, 213 и 214. От своя страна МТК ще поеме автобусните маршрути 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 69, 70, 114, 123, 204, 306.

До този момент тези линия бяха обслужвани от "Столичен автотранспорт". За това СКГТ изплащаше на общинския оператор по около 2.30 лева на километър. След приключването на конкурса остава основния въпрос откъде СКГТ ще намери пари да покрие разликата от 2.30 лева до постигнатата нова цена от 3.60 лева на км.

Шефът на СГКТ Николай Костов заяви пред БТА, че през 2009 г. може да се очаква недостиг от 39 млн. лева за изпълнение на годишната транспортна задача в София. Пред Mediapool той уточни, че тези разчети са направени при цени от около 3 лева на километър, защото не се е знаело до какви тарифи ще доведе конкурса.

При цена от 3 лева/км преди две години "Карат-С" и МТК влязоха в системата на софийския публичен транспорт. При постигнати тарифи от 3.60 лева на километър може да се очаква двойно по-голям от предположения недостиг на средства. За да навакса тези цени СКГТ трябва да вдигне с повече от 60 процента приходите си през следващата година, което е практически невъзможно.

"Конкурсите ще спестят значителни разходи по закупуване на нови автобуси от страна на "Столичния автотранспорт", но за да се компенсират по-високите цени трябва да се повиши качеството на услугата и да се намалят гратисчиите", коментира пред Mediapool Костов. По думите му на този етап не може да се говори за ново поскъпване на билетите.

Изненадващо остана поведението на "Столичен автотранспорт", който предложи по-високи цени от частната конкуренция, въпреки, че разчетите му от края на февруари показаха себестойност малко под 3 лева за км. Съмнително е защо общинското дружество се е стремило към толкова висока печалба за сметка на самата община. Това в крайна сметка доведе до печалба за двете частни фирми.

В същото време синдикатите в двете транспортни дружества - "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт" заплашват със стачка с искане за увеличение на заплатите с 25 %.

Конкурсът за отдаването на 49-те автобусни линии протече като цяло странно. Той бе обявяван и спиран на няколко пъти от кмета Бойко Борисов заради съмнения, че са записани условия, ограничаващи конкуренцията. С такова становище излезе и антимонополната комисия преди три месеца. Според КЗК ограничаващи конкуренцията са условията, поставени пред фирмите за опит в градове с население от над 500 000 души и наличие на оборот от 40 милиона лева за последните 8 години.

Кметът първо спря конкурса и поиска поправка на условията, но после го пусна абсолютно същия.

Така още на ниво разглеждане на документи отпаднаха две от водещите компании в междуградските превози "Глобал Биомет" и "Етап-Адрес". Заради липса на оборот отпадна "Еридантранс". От "Етап-Адрес" вече заявиха, че ще обжалват конкурса пред съда.

След отдаването на този пакет от линии под общински контрол ще останат едва 1/3 от автобусните маршрути в София.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Пешо
    #10

    От най-малкия, до такива като настоящия...Просто някой е издал предварително какво ще предлага.

  2. me
    #9

    докато тоя тъпир е кмет друго не можем да очакваме. първо вдига цените на билетите, после дава линии на частници, които печелят съмнително и накрая кой печели? много просто, с нови по-високи цени на билетите, концесионерите ще лапат повече, а пък и борисов ще си получи дяла. а ние, ние сте се возим в бракми и сте висим с часове по задрастванията,ама на кой ли му пука за това.

  3. me
    #8

    Прави впечатление че се отдават общо взето спокойни и ненатоварени линии по които няма много нерви и ядове изключая 204, 306, 213 и 214. Що не им дадър некоя "нервна линия"? 72 си спомямням че фирмата дето се грижеше за линията си би шута и избяга.А колкото до цената на общинската фирма... разликата от 2 стотинки направо мирише на договаряне и корупция!

  4. Рейс
    #7

    Бойко Борисов е нагъл крадец. Нагъл до безобразие.

  5. любопитен
    #6

    ?

  6. Владимир
    #4

    Който не храни собствения си градски транспорт, храни частен!

  7. az
    #3

    Ебати тъпия въпрос - естествено като повиши билета от лев на два

  8. R.
    #2

    Аз ли не мога да чета или някой ни прави на луди, но колко % плаща държавата/общината за да дотира градския транспорт?На ВСЯКЪДЕ в развитите държави градския транспорт е силно ГУБЕЩ и се дотира здраво (ако не греша около 50%) от държавата. Нас луди ли ни правят що ли?а и ето един любопитен пример:Във Франция в гр. Компиен, (по лично наблюдение) градския транспорт е безплатен, поет е, до колкото знам, от местния завод, като жест на компенсация за леките неудобствата от завода.

  9. R.
    #1

    До "az" : има нещо такова като разумен праг за повишаване на дадена цена, такса и т.н. и ако цената се вдигне или наближи този праг, хората спират да плащат или спират да ползват услугата и в резултат съответно фирмата или държавата започва да губи вместо да печели от повишаването на цената. Това не е мое откритие и е отдавна известно при определянето на данъците и таксите (поне зад океана, но може би и някой в БГ да е попрочелн нещичко по въпроса)Така че с повишаване на цената нищо няма да стане..

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.