Столичният КАТ обеща проверки на вредните газове от колите, но ефектът е съмнителен

Сн. БГНЕС

Столичният КАТ започва акция по измерване на вредните газове, отделяни от колите в София, съобщи МВР. Устройствата, с които ще се мерят газовете, бяха предоставени официално на пътните полицаи в четвъртък от Столичната община, която ги купи със собствени средства.

На събитието освен кметът на София Йорданка Фандъкова присъства и министърът на околната среда Нено Димов, чието ведомство от няколко месеца се опитва да демонстрира активност при решаване на проблема със замърсяването на въздуха в страната с фини прахови частици. Заради неспазване на европравилата в областта България е заплашена от глоби.

От месеци от Столичната община обясняват, че купуването на анализаторите на газовете се рекламира като общинска мярка за подобряване на състоянието на въздуха. Идеята на местната власт е устройствата да позволят на КАТ да засича колите с наднормени вредни емисии още при регистрацията им, както и да се извършват текущи проверки на пътя. контролът по улиците е една от мерките на общината за подобряване на положението в дните с особено мръсен въздух.

Според шефа на столичния КАТ комисар Тенчо Тенев, цапащите автомобили ще бъдат спирани от движение, а на шофьорите ще се съставя акт.

Министърът на околната среда Нено Димов дори обеща да бъдат купени уреди за анализи на вредните газови за "Пътна полиция" в цялата страна и те да се ползват при регистрация на автомобилите. За осигуряване на средства за покупката щяло да се преговаря с Европейската комисия "Пътна полиция" да може да получи пари от еврофондовете.

Преди време от "Пътна полиция" обаче обясниха, че контролът на цапащите коли на пътя на практика не е възможен. Причината е, че полицаите нямат информация какви би трябвало да са емисиите от конкретната кола, за да установят дали те са завишени при анализ на газовете при случайна проверка. Данни има само за колите, регистрирани в последните три години, тъй като в техните т. нар. малки талони има данни за допустимите емисии. В по-старите талони те липсват и полицаите няма как да установят дали нормите се спазват, след като не знаят какви всъщност са нормите.

Налагането на глоби само на регистрираните в последните години коли би довело до успешно оспорване на актовете за нарушение в съда.

За да се реши този проблем, агенция "Автомобилна администрация", която има данни за изискванията към колите към датата на производство, трябва да направи база данни за допустимите емисии за дадени модел кола според годината на производството, а полицията да има достъп до тази база данни. Тогава ще може да се установи дали определена кола не отговаря на изискванията.

Освен това "Пътна полиция" не може да откаже регистрация на коли, внесени от ЕС, но може да ги спре от движение заради сериозни технически неизправности, каквито са нарушенията на стандартите за екологичност. Това означава, че ако новорегистрираната кола няма катализатор и това се установи при регистрацията ѝ, тя може да бъде спряна от движение, докато не бъде поставено изправно устройство за задържане на опасните вещества при изгарянето на горивото.

Проблем обаче има с коли, които се внасят извън ЕС, тъй като там изискванията за екологичност са различни. Трудности предизвиква и фактът, че голяма част от внасяните и регистрирани коли у нас са произведени преди поне едно десетилетие. Освен това за по-старите коли, дори и внесени от ЕС, изисквания за екологичност няма.

Още по темата
Още от България