Столичният транспорт иска билетът да стане 1.60 лв.

Идеята е да се насърчи купуването на карти

сн. БГНЕС

Цената на билета за градски транспорт в София да стане 1.60 лв. от 1 юни, да поскъпне талонът за десет пътувания, но да се запазят цените на месечните документи за ползване на обществения транспорт, както и да се въведат три нови вида преференциални карти, предлага Центърът за градска мобилност (ЦГМ).

Според разчетите на дружеството, стопанисващо градския транспорт, едно пътуване реално струва средно 1.64 лв., докато сегашната цена е левче.

Новата цена на хартиения билет за еднократно пътуване е по-висока от първоначално обявеното изчисление за повишение с 50 стотинки.

Според Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност поскъпването на билетчето има за цел насърчаване на използването на дългосрочни карти за пътуване.

Исканото поскъпване, което трябва да бъде одобрено от Столичния общински съвет, ще удари 15 процента от пътуващите в градския транспорт, които ползват еднократни билети, стана ясно от думите на Арнаудов. Нивото на тези пътници е над средното за Европа, където еднократен билет се ползва инцидентно.

Статистиката в София сочи, че с абонаментни карти по редовна тарифа се извършват 23% от пътуванията, а 62% от пътниците са с преференциални карти за ученици, студенти, пенсионери и други.

Според изчисленията на ЦГМ, месечната карта за наземен транспорт за една линия, която струва 23 лева, прави средно едно пътуване 0.44 лв, за линията за метрото на цена от 35 лв. пътуването излиза 0.45 лв, а месечната карта за всички линии от 50 лв. прави по 0.36 лв. за пътуване.

Центърът предлага талонът от 10 билетчета от 8 лв. да стане 12 лв. Идеята е да има три нови вида карти. Едната е месечна за 43 лв, с която да може да се пътува в метрото и по една наземна линия. Другата е тридневна карта за всички линии за 10 лв. Третият вид е туристическа за 20 лв. Тя ще е за три дни за всички линии и безплатен вход за културни и исторически обекти, както и за намаления в магазини. В момента се водят разговори с Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките (БАН), Софийската градска художествена галерия, Националния военно-исторически музей, Националния природонаучен музей и парк-музей "Врана" за ползването на такъв вид карта.

Според заместник-кмета по транспорта на София Любомир Христов, ако градският съвет одобри еднократният хартиен билет да поскъпне до 1.60 лв., глобата за нередовен пътник ще се увеличи двойно на 40 лв. При отказ да се плати санкцията и се състави акт, нередовният пътник вече ще дължи 200 лв, уточни заместник-кметът.

Арнаудов коментира, че дружеството ще засили контрола срещу гратисчии. "Целта ни е тези хора да преминат към други документи, а не напротив – да не плащат или да не пътуват", заяви той. Шефът на ЦГМ отхвърли хипотезата поскъпването да е заради лошо финансово състояние на дружеството и обясни, че от три години откакто той е директор центърът е на печалба и има относителен баланс между приходи и разплащания без просрочени задължения.

Поскъпването на билета за градския транспорт бе разкритикувано от организацията "Спаси София". Според нея приемането на подобна мярка без подобряване на качеството на услугата е недопустимо в период, в който цените на горивата са ниски, а кметът Йорданка Фандъкова постоянно обяснява как ще направи градския транспорт по-привлекателен.

Организацията припомня, че преди три месеца е внесла в столичната общинска транспортна комисия предложение за въвеждане на почасов билет, позволяващ неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути на цена 1.50 лв. Такива билети биха направили градския транспорт много по-предпочитан, както от редовно ползващите го, така и от хората, на които им се налага да пътуват с него инцидентно, посочват от "Спаси София".

Идеята обаче бе отхвърлена от ЦГМ като "икономически неефективна и дискриминационна“ с обяснението, че така се давали необосновани привилегии на онези, които ще закупят почасов (и по-скъп от единичния) билет.

От гражданската инициатива призоваха Столичната община да започне да насърчава използването на градския транспорт, вместо да търси оправдания за пасивността си и да предприема действия, които са в ущърб на пътниците и противоречат на всякакви международни принципи и стандарти за устойчиво, зелено и мобилно градско развитие.

В отговор на критиките от Центъра за градска мобилност обещаха най-късно през септември 2017 г. най-накрая да се въведе т.нар. тикет система, но все още се уточнява какъв да бъде новия начин на таксуване - по време, по спирка или друг. Очаква се скоро да бъде обявена обществената поръчка, а самото изграждане ще отнеме 1 година.

Ще увеличим паркоместата в столицата с още 700, обеща още Симеон Арнаудов. Това ще стане с довършването на три паркинга на Централна гара, на стадион „Юнак“ и метростанция "Васил Левски“ и на булевард "Сливница“ и с изграждането на още един нов.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?