Столичното парно се похвали с печалба след дългогодишни загуби

По-добро обслужване и инвестиции в мрежата, обеща дружеството

Столичното парно се похвали с печалба след дългогодишни загуби

С финансова печалба от 23 млн. лв. през 2011 г. за пръв път от дълги години насам се похвали в сряда "Топлофикация-София". Дружеството отчете още повишена събираемост на сметките, включително на стари задължения със съдия-изпълнител, намалени разходи и повишена енергийна ефективност. Шефът на предприятието Стоян Цветанов обеща пред журналисти по-добро и по-бързо обслужване на клиентите, както и инвестиции, които почти нямало да се отразят на цената на топлоенергията. Все пак януарските сметки на столичани ще са по-високи, но само заради повишеното в студа потребление.

След като само за четири години в периода от 2007 до 2011 г. топлофикацията бе натрупала 135 млн. лв. загуба, а и преди това финансовите ѝ резултати бяха отрицателни, сега изведнъж дружеството излезе на печалба. Според изнесените данни общинската фирма е платила 481 млн. лв. текущи дългове към "Булгаргаз" и други 25 млн. лв. стари борчове. Тежка авария през декември попречила на "Топлофикация-София" да издължи още 20 млн. лв. на държавната "Булгаргаз". Така към момента газовият снабдител има да си прибира около 170 млн. лв., като заради големия студ и повишеното потребление на парно само последната месечна фактура към "Булгаргаз" била за 90 млн. лв.

За първи път показваме, че като общинска компания "Топлофикация София" може да работи на печалба и да предоставя качествена услуга на най-изгодна цена, заяви Цветанов.

По подобен начин, след като ГЕРБ спечели парламентарните избори през 2009 г., държавната НЕК, която преди това обявяваше загуби, излезе на над 100 млн. лв. печалба, но според специалисти тя бе само счетоводна и куха, а по-късно се оказа, че компанията почти не е инвестирала в мрежата си и е задържала плащания към доставчици.

Заради неподменяни топлопроводи в София доста често стават аварии, които оставят цели райони и дори по няколко квартала без топла вода и парно. Според Стоян Цветанов обаче авариите са не повече от преди и се отстраняват доста бързо. Той все пак се извини на потребителите за повредите.

Топлофикационният шеф посочи, че досега дружеството не е имало визия за подмяна на мрежата и това е ставало на парче. През 2012 г. обаче компанията щяла да се фокусира върху ремонтните и инвестиционни дейности за подобряване работата на съоръженията, допълнително намаляване на разходите на производство и повишаване ефективността на съоръженията, което трябва да намали с 5 процента технологичните разходи на топлофикацията.

Около 47 млн. лв. ще бъдат вложени в мрежата. От тях 33 млн. лв. ще са собствени средства на компанията, 14 млн. лв. ще дойдат като грант от Европейска банка за възстановяване и развитие. Ще се извършат и ремонти в топлопроизводството, 32 млн. лв. ще се инвестират в и подмяна на съоръжения, с което ще се пестят 10 процента от използвания природен газ.

Тези инвестиции, според Цветанов, нямало да се отразят в цените на топлоенергията, а в амортизацонните разходи на дружеството. Януарските сметки ще са по-високи заради големия студ и нарасналото потребление, но още е рано да се каже с колко, побърза да обясни шефът на парното

Цветанов се похвали и с това, че вече 64 % от абонатите си плащат сметките редовно. Коректните клиенти на дружеството са се увеличили с 12 процента, благодарение на предоставените им бонуси по програмата "Лоялен клиент" за 268 хил. лв. Осем процента от столичани пък плащат веднъж годишно при изравнителните сметки, а по съдебен път са събрани 12 млн. лв. по заведени през 2009 г. над 9 хил. съдебни дела.

Въпреки това "Топлофикация София" има около 260 млн. лв. несъбрани сметки от своите абонати. Нито едно старо задължение не е отписано по давност, ако няма съдебно решение за това, посочи Цветанов.

Шефът на топлофикационното дружество заяви, че се предвижда нова модерна информационна система, която да подобри обслужването на клиентите. "Вместо да стоите 10 минути, за да получите определена информация, ще седите 1 минута на гишето", обясни Цветанов. Ще се ускори и плащането на сметки на гише. По думите му, ако той е на опашка, на която десет души чакат по 7 минути да им изпринтят боновете, ще се откаже да плаща.

Нов софтуер пък ще управлява процеса по съдебни вземания, като в момента се въвеждат данните за заведените над 60 хил. дела срещу некоректни платци през последните 10 години.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: