Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Страх ме е, че у нас европарите за възстановяване ще потънат

Кой и защо решава едни проекти да бъдат финансирани, а други - не, пита Мартин Димитров

18 коментара
Мартин Димитров

Управляващите имат сбъркан подход при съставянето на плана за въстановяване от кризата, който предстои да бъде представен в Брюксел, твърди в интервю за Mediapool бившият депутат и икономист от "Демократична България" Мартин Димитров. Според него планът трябва да финансира само проекти, свързани с реформи, и селектирани по прозрачни и обективни критерии.

Г-н Димитров, смятате ли, че България ще стане "иновативна", "зелена", "свързана" и "справедлива", както обещава правителството с плана за възстановяване от коронакризата, който предстои да бъде представен на Европейската комисия?

За съжаление, този план е съставен от българското правителство по усвоителския, консуматорския подход. Целта е едни пари да бъдат похарчени, а не да има растеж, работни места, иновативност и реформи.

Виждам най-големите проблеми в две посоки. Едната е, че в плана почти няма реформи. Идеята на Европейския съюз беше тези средства да се използват едновременно за трудни за финансиране реформи и за свързани с тях проекти. Нашето правителство обаче говори само за проекти и въобще е забравило реформите. Например, няма я въобще правосъдната реформа, или тя е много ограничена. Дигитализацията също е ограничена до консуматорския, усвоителския подход, при който ще се похарчат едни пари, а по това перо вече са похарчени 2 млрд. лв. Тоест, големият проблем е, че така нужните реформи, които биха довели до растеж, отсъстват.

Какво друго в плана ви притеснява?

Да, има и втори проблем. Знаете ли как са събирани проектите в плана? Аз проучих целия процес. Управляващите са поставили задача на всички министерства и ведомства да им дадат разни проекти. На всичкото отгоре въпросните проекти дори не са свързани помежду си. Тоест, някой се сетил за нещо и го написал, друг се сетил за друго и т. н. А трябваше да има друг подход. Първо, частният сектор и неправителствените организации трябваше да бъдат включени от самото начало. Те бяха включени на по-късен етап и в резултат по плана вече има над 100 предложения. Второ, проектите трябваше да бъдат класирани по няколко критерия – ефект върху заетостта, ефект върху региона, върху доходите. Трябваше да има системност при подбора.

Според публичната информация до момента едни от най-големите проекти са нова програма за саниране за около 3 млрд. лв. и изсипване на около 1 млрд. лв. в държавните железници. Това пари за реформи ли са според Вас?

Това са примери за консуматорския подход, за който говоря. Реформа би било така да се промени енергийната система, че да ѝ трябват по-малко мощности, за да се съхранява енергия - например чрез въвеждането на т. нар. умни мрежи. Видях, че на едно място в плана се говори за тези умни мрежи, но това не е достатъчно. Ще ви дам и още един пример за реформа. Правителството не договори преходни периоди по отношение на въглищните централи и не е ясно какво ще се случи с тези региони от юли 2025 г., когато влизат в сила новите европейски изисквания. Не бяха договорени компенсации и това засега е тера инкогнита.

Средствата за т. нар. "справедлив преход" не са ли замислени точно за тях?

Аз не съм чул правителството да има ясна концепция какво смята да прави с Маришкия басейн, с въглищните централи. Трябва да има ясна концепция за трансформация – как да бъде намерена работа на тези хора, могат ли да бъдат изградени нови мощности и т. н. Такава концепция отсъства, а това би било истинска реформа. Управляващите вероятно очакват с тази тема да се оправя следващото правителство, защото и без това идват избори през април.

По отношение на плана за възстановяване е много важно да се каже, че тези пари има възможност да се използват реално още през настоящата и през следващата година. Даже идеята е значителна част от парите да се използват още през 2021 г. и 2022 г., за да дръпнат нагоре икономиките в Европейския съюз в условията на пандемия. Тоест, трябва да си готов не само с реформите, но и с конкретни смислени идеи какво точно да направиш сега и догодина.

Вероятно затова министерствата са бързали да си лансират проектите, които са в по-напреднала фаза.

Но това е погрешна логика – как да изхарчим парите. За много неща могат да бъдат изхарчени огромни суми и това да не доведе до значим ефект. В такъв подход няма смисъл. Затова очаквам Европейската комисия, когато види, че липсват реформите, да постави този въпрос пред България.

Ако влезем в конкретика, смятате ли, че има смисъл от нов рестарт на програмата за саниране, макар и с леко променени параметри?

Саниране трябва да има, но начинът, по който го правеше властта до момента, беше неподходящ. Много пари се похарчиха за незадоволителни резултати, с което настроиха хората срещу санирането. Но санирането не е достатъчно. Трябва да се помисли за цялостен подход, с който да се намаляват загубите в енергетиката. Това важи и за производството, и за преноса, и чак тогава – за крайните потребители. Неслучайно споменах за т. нар. умни мрежи, които вече работят в редица европейски страни. В този случай консуматорите така се настройват, че да има нужда от по-малко производствени мощности, които да работят в даден момент. Например, умната мрежа включва много мощности през нощта, когато консумацията е по-малка, и така с много по-малко мощности може да се поддържа същият капацитет на потребление, тоест потреблението се разпределя оптимално. Ето тази политика според мен трябва да има приоритет пред санирането.

А какво ще кажете за идеята около 1 млрд. лв. да бъдат насочени към ж.п. инфраструктура и покупката на нови мотриси и вагони за БДЖ?

По това перо направо ме е страх как ще потънат парите. Затова ми се иска да се направи и един отделен сайт за отчитане на дейностите и резултатите, който да бъде обект на граждански контрол. Вярвам, че тази идея може да се реализира. Защото управляващите в момента умишлено не детайлизират разходите, а говорят за големи суми. В сайта за отчетност обаче ясно трябва да пише всеки проект кога е започнал, какви средства са похарчени, какви резултати се очакват, какво е постигнато и т. н. Защото иначе има опасност отново парите да изчезнат и резултати да няма. Трябваше проектите да бъдат свързани с реформи, но и да бъдат класирани по очакваните от тях резултати. Ако смятаме, че за нас в момента е най-важна заетостта, доходите, инфраструктурата, трябваше да има публично класиране на проектите, за да е ясно защо един от тях ще бъде финансиран, а друг – не. В момента кой и защо решава едни проекти да се финансират, а други – не?

Да не би проблемът да е времето? Може би бързаме, за да не закъснеем с представянето на плана.

Имаше достатъчно време. Вижда се, че другите държави в ЕС се справят доста по-добре в това отношение, защото свързват проектите с реформи.

Вие лично какви предложения бихте направили за включване на реформи и проекти в плана?

За мен много ключов проблем е този с въглищните централи. Трябва да се планира тяхната мащабна трансформация и парите от плана за възстановяване трябва да се ползват и за това. Да не се окаже, че изведнъж не сме подготвени за тази промяна.

Друга важна идея е дистанционното електронно гласуване, което е ключово както в условията на пандемия, така и за обхващане на гласовете на българите в чужбина. Ето това може да бъде един от проектите, който едновременно е реформа и е смислена мярка в пандемията по отношение на парламентарните, президентските избори, допитванията до народа и т. н. Но който не иска висока активност на изборите, няма да пожелае да го направи.

Доколкото планът за възстановяване бе приет във връзка с пандемията, от която има тежко засегнати сектори, смятате ли, че трябва да има подкрепа специално за тях?

Когато говорим, че проектите трябваше да бъдат класирани, това можеше да бъде единият критерий – засегнатите от пандемията сектори. Но е много важно едно такова класиране да е публично, за да е ясно защо едни са одобрени, а други – не. Иначе остават съмнения, че тези, които са най-близки до властта, получават финансиране, а останалите – не. Това е огромен проблем.

В публикувания проект на плана се предвиждат проекти единствено по отношение на грантовете, тоест на безвъзмездното финансиране, което се очаква да е около 11-12 млрд. лв. Смятате ли, че България трябва да се възползва и от частта със заемите?

Има смисъл да се взимат заеми само ако тези средства бъдат ползвани като инвестиция в проекти, които ще носят добавена стойност. Ако идеята е да похарчат парите, както много пъти е правено в България, няма никакъв смисъл от заеми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivand
    #18

    За да се надяваме на успехи и да се сложи под ефективен контрол харченето на евросредствата идващи по линия на еврофондовете предназначени за държава и българите,а те са огромни за мащабите на България средства на власт трябва да дойдат и да управляват европейска България следните три партии. Демократична България, Републиканци за България на Цветан Цветанов и партията на Слави Трифонов има такъв народ. Всеки избирател в зависимост от своето разбиране и симпатия към една от трите партии да се спре

  2. Стефанов
    #17

    Вярно е че ще потънат, твоите от БСП и ДПС са се овълчили, глад голям, само чакат да докопат властта на новите избори...

  3. Не думай! Таз система-много хубава! Спортен комплекс-Червено знаме-строен преди 37 години за 1 млн неконвертируеми соц лева. Баш демократите сега искат 240 милиона лева за ремонтирането му. Соц-а би лош?! Ха-ха! А туй какво е! Боко, Делян Доган усвояват не само българските но и европейските пари. Защото гласът на България и Боко е нужен на Германия и Меркел в ЕС. С българския глас приеха ГМО-тата в ЕС! И много други ЗЛИ неща!

  4. Коментарът е изтрит в 16:11 на 25 януари 2021 от автора.
    #15
  5. bez_ime
    #14
    Отговор на коментар #13

    Ти си въобразяваш, че можеш да регулираш и контролираш по-добре отпазара? Струва ми се, че леко се надценяваш...

  6. Quo
    #13

    Гласувайте масово и смислено. Стига разхищения на средства. Без регулация, без контрол. Това е самоунищожение за една небогата страна, като България.

  7. Евроатлантизъмм
    #12

    Не се наливало в иновации!? А колекторската фирма получила от партньора на ИДИЛ държавното ББР - 75 млн изтъкнати публично в официалната фб страница на Тиквата като обща сума раздадени за помощ в ик.кризата за малки фирми ?

  8. Джелсомино
    #11
    Отговор на коментар #1

    Да бе, у нас всички са маскари, и който и да дойде на власт ще краде. Това твърдение оправдава сегашните крадци и обижда голямата част от българските граждани, които са честни хора. Нима Борисов и калинките му са най-добрите управляващи, които можем да имаме? Вижте на кои места са държавите управлявани от автобусен шофьор, от пожарникар и от офицер от КГБ, и си вадете изводи.

  9. Entdecken
    #10

    Политико е ясен но не е ясно защо руския копи-пейст не е разбрал това - там пишат водещи бълтарски ДС-Ченгета приятели на кумира на копи-пейста червения путински пРезидент на решетников

  10. Коментарът е изтрит в 10:15 на 25 януари 2021 от автора.
    #9

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.