България може да въведе разрешителен режим за транзитните турски камиони през страната ни от 1 април, съобщи в петък транспортният министър Петър Мутафчиев в отговор на парламентарен въпрос, зададен от Иван Иванов (ДСБ). Евентуалното въвеждане на разрешителен режим за транзитно преминаващите турски камиони ще зависи, според транспортния министър, от това дали Турция ще се съгласи на пълна либерализация на превозите за българските камиони през нейна територия.
Изказаната от министър Петър Мутафчиев позиция за режима на превози между двете страни е резултат от проведената на 28 февруари в Истанбул българо-турска междуправителствена работна среща. Двете страни не са постигнали взаимен компромис и срещата ще продължи на 15 март в София. Междувременно българските фирми за международен превоз обявиха, че ако не се приемат техните искания, ще “изкарат” камионите си и ще блокират не само София, но и цялата страна.
Близо 40 фирми за международни автомобилни преводи досега са заявили желанието си да се включат в бъдещите протести.
Проблемът, който настрои едни срещу други правителство и превозвачи, е решението на транспортното министерство да позволи на транзитните турски ТИР-ове да преминават безплатно през България. Турция не е страна – членка на Европейския съюз и автомобилните превози подлежат на разрешителен режим, включително и за транзитно преминаващите камиони.
Според отговора на министър Петър Мутафчиев днес, става въпрос за 260 хиляди товарни автомобила годишно. Срещу пълната либерализация на транзитно преминаващите камиони от югоизточната ни съседка, от транспортното ведомство заявиха, че ще искат освобождаване на разрешителните за обратни превози през Турция. По думите на министър Мутафчиев, превозите на български фирми през югоизточната ни съседка се увеличавали и годишно са някъде около 14 хиляди камиона.
От Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюза на малките и средни автомобилни превозвачи (СМСАП), подкрепени от отделни фирми на превозвачи, членуващи в третия браншови съюз - Сдружението на организациите от автомобилния транспорт (СОАТ), бяха готови на компромис и българската страна да позволи през територията ѝ да преминават безплатно толкова турски камиони, колкото български прекосяват турската.
Превозвачите казаха “да” и на либерализирането на двустранните превози между страните. Единственото изискване на големите транспортни фирми към българското министерство бе налагането на контрол над транзитните турски ТИР-ове. Притеснението е свързано с възможността тези камиони като преминат границата на ЕС да вземат товари от България и да ги возят до трети страни, ако върху тях не се осъществява контрол.
По информация на Mediapool, представителите на Турция в работната група не са приели нито едно от исканията на България за либерализирането на българските превози през тяхна територия, но настояват ние да пускаме напълно безконтролно техните 260 хиляди автомобила.
От парламентарната трибуна Петър Мутафчиев заяви, че ще спечелим от либерализацията на транзитните превози на турските ТИР-ове, защото “България е периферна страна”.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
TOA LAJNAR E PODKUPEN OT TURSKITE FIRMI! GADEN PRESTUPNIK, MRAZJA TE I ISKAM DA UMRESH!
ЗАЩО ДА НЕ ПЛАЩАМЕ НА ТУРСКИТЕ ТИРОВЕ И ПАРИ? НИЕ СМЕ ТАКАВА БОГАТА СТРАНА! ОСВЕН ТОВА ТРЯБВА ДА ПОКАЖЕМ НА ЕС, ЧЕ НИЕ СИ РЕШАВАМЕ КАКВИ ДА БЪДАТ ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НИ КАТО ЧЛЕН НА СЪЮЗА!!!
Аз предлагам да пуснем не само турските тирове, но и турските танкове!! Че и да им платим данък, защото са си изтъркали веригите по нашите пътища!!!!
Ако се въведе пълна либеризация от това ще спечелят БГ фирмите защото превозват 2пъти по-ефтино.Затова Турция иска ограничение.Докато тя пък от своя страна се осланя на това,че е член на търговската и митническа част на ЕС,затова България е длъжна да приеме безплатните превози(това важи и за Турция).Транспорта от Ист.до София струва 1500 евро с Турски тирове и 700 евро с БГ.И тъй като в Турция не се алергични към Българите всеки иска да товари с БГ Тирове.Защото е по-евтино и тук важат бизнес законите(докато …
в БГ всичко друго).Турция и сега разрешава на определен брой БГ Тирове да товарят стоки от Турция и това мн.добре го знаят и БГ превозвачите,но си правят оглушки.Аз съм експорта в един автомобилен завод и ние често товарим БГ тирове.Пък после турски Тирове не трябвало да товарят в БГ?!Все ви е нещо криво...Тук има и нещо друго.Конците се дърпат от ЕС,а те са заинтересовани стоките им(купени от Турция)да идват бързо и ефтино.За всяко увеличение в превоза си плаща клиента,т.е.ЕС. И познайте за какво ще настоява ЕС!И Транспортния министър знае това и говори с право,докато разни шофьори и накои други щели да протестират...ами нормално е,като са неграмотни...
КАТО ГЛЕДАМ КОЛКО Е "АКЪЛА ТИ" МИ СТАВА ЯСНО КАКЪВ БИЗНЕСМЕН СИ!!!
напълни гушата на Доган & Ко. 10 Евро по 260 000 - това са 2 600 000 евро на година. Държавата ще загуби 10 милиона евро, но Доган ще спечели 2.6 милиона евро. Трябват пари за евроизбори през юни и местни през октомври, а и за някой друг сарай. БСП министъра пак ще отстъпи в полза на коалиционния партньор. В България няма държавни интереси, а само интереси имат управляващите.
т.е. турски подлоги и предатели на народ и вяра!!!
Сега е момента да се проявим като общество и да излезнем заедно с превозвачите, да задръстим пътищата и ако трябва да се бием с полицията. Защо ли? Ами защото днес на пангара са превозвачите, а утре ще е някой друг. Турция превзема България по най-тъпанарския бизнес - чрез подкупване на педерасти с власт. Но тъй като от един педерат не можем да очакваме, че ще се оправи и ще стане нормален човек, то решението е само едно - да се вземе инициативата в наши ръце. Иначе робство - гнусно, грозно и най-вече …
под мотото толерантност, ама за друг, който незнае значението на тази дума. Това, което четем е такъв абсурд, че не знам как можем да стоим и да чакаме срещи и работни групи да се вихрят. Тоя лумпен,няма да му спомена името, че ме е гнус трябва да бъде елиминиран от политиката, както и БСП, както и Стопанската камар, както и синдикатите. Това са доказани продажници, които трябва да отидат доживот в затвора или още по-добре, да бъдат съдени по американската съдебна система - на смърт. В Америка за предателство срещу държавата има само едно наказание - смърт! Не е ли Америка най-голямата и утвърдена демокрация? Аз лично желая демокрация със всичките и следствия...
Bulgarite she plashat danuzi turskite tirove da shetat iz evropeiska strana.tova predatelstvo .xei upravnizi chuite edin put narodnoto mnenie
България не е разграден двор и ничия земя, която да бъде прегазвана от 260 000 турски ТИР-а на година.Българските деца дишат газовете на тези камиони, а българският данъкоплатец е строил пътищата. Съвсем нормално е тези ТИР-ове да направят своя принос за инфраструктурни и екологични проекти.Унгария касира 520 Евро.Това прави 135 200 000 Евро. При това турците да се радват ,че не им предлагаме спецялна цена като за турци / например двойна/. Ако не им изнася могат да прелитат. Вместо това българската …
позиция била - имам голям задник за отдаване: представителите на Турция в работната група не са приели нито едно от исканията на България за либерализирането на българските превози през тяхна територия, но настояват ние да пускаме напълно безконтролно техните 260 хиляди автомобила.