Страната ни готова да пусне транзитно турските ТИР-ове от април

Страната ни готова да пусне транзитно турските ТИР-ове от април

България може да въведе разрешителен режим за транзитните турски камиони през страната ни от 1 април, съобщи в петък транспортният министър Петър Мутафчиев в отговор на парламентарен въпрос, зададен от Иван Иванов (ДСБ). Евентуалното въвеждане на разрешителен режим за транзитно преминаващите турски камиони ще зависи, според транспортния министър, от това дали Турция ще се съгласи на пълна либерализация на превозите за българските камиони през нейна територия.

Изказаната от министър Петър Мутафчиев позиция за режима на превози между двете страни е резултат от проведената на 28 февруари в Истанбул българо-турска междуправителствена работна среща. Двете страни не са постигнали взаимен компромис и срещата ще продължи на 15 март в София. Междувременно българските фирми за международен превоз обявиха, че ако не се приемат техните искания, ще “изкарат” камионите си и ще блокират не само София, но и цялата страна.

Близо 40 фирми за международни автомобилни преводи досега са заявили желанието си да се включат в бъдещите протести.

Проблемът, който настрои едни срещу други правителство и превозвачи, е решението на транспортното министерство да позволи на транзитните турски ТИР-ове да преминават безплатно през България. Турция не е страна – членка на Европейския съюз и автомобилните превози подлежат на разрешителен режим, включително и за транзитно преминаващите камиони.

Според отговора на министър Петър Мутафчиев днес, става въпрос за 260 хиляди товарни автомобила годишно. Срещу пълната либерализация на транзитно преминаващите камиони от югоизточната ни съседка, от транспортното ведомство заявиха, че ще искат освобождаване на разрешителните за обратни превози през Турция. По думите на министър Мутафчиев, превозите на български фирми през югоизточната ни съседка се увеличавали и годишно са някъде около 14 хиляди камиона.

От Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюза на малките и средни автомобилни превозвачи (СМСАП), подкрепени от отделни фирми на превозвачи, членуващи в третия браншови съюз - Сдружението на организациите от автомобилния транспорт (СОАТ), бяха готови на компромис и българската страна да позволи през територията ѝ да преминават безплатно толкова турски камиони, колкото български прекосяват турската.

Превозвачите казаха “да” и на либерализирането на двустранните превози между страните. Единственото изискване на големите транспортни фирми към българското министерство бе налагането на контрол над транзитните турски ТИР-ове. Притеснението е свързано с възможността тези камиони като преминат границата на ЕС да вземат товари от България и да ги возят до трети страни, ако върху тях не се осъществява контрол.

По информация на Mediapool, представителите на Турция в работната група не са приели нито едно от исканията на България за либерализирането на българските превози през тяхна територия, но настояват ние да пускаме напълно безконтролно техните 260 хиляди автомобила.

От парламентарната трибуна Петър Мутафчиев заяви, че ще спечелим от либерализацията на транзитните превози на турските ТИР-ове, защото “България е периферна страна”.

Още по темата
Още от Бизнес