Стратегията за “България ер” дава шанс на български инвеститор

Стратегията за “България ер” дава шанс на български инвеститор

Дейността на “България Ер” вече е изцяло под контрола на Агенцията за приватизация, след като в четвъртък Народното събрание одобри стратегията за раздържавяването на националния въздушен превозвач със 107 гласа "за", 30 "против" и двама "въздържали се". Документът предвижда авиокомпанията да влезе в режим за работа в условията на приватизационна процедура веднага, а не при обявяване на процедурата от Агенцията за приватизация (АП). Така ръководството на “България Ер” ще иска разрешение от АП за всички разпоредителни сделки с дълготрайни активи и наеми, в които се включва и лизингът на самолети.

Стратегията предвижда 99.99 на сто от капитала на дружеството да бъдат предложени на стратегически инвеститор, а една контролна акция да запази държавата. До процедурата ще се допускат български юридически лица и такива от страна-членка на Европейския съюз или на Европейското икономическо пространство. Кандидат-купувачът трябва да има приходи от авиационни услуги над 150 милиона евро за всяка от последните две финансови години и да е превозил над 750 хиляди пътници за всяка от тези предходни години.

Купувач на акциите от "България Ер" може да бъде и български или европейски финансов инвеститор, както и такъв от Европейското икономическо пространство. Към този тип участници изискването е управляват финансови активи за всяка от последните две финансови години на стойност над 250 милиона евро или да притежава дялови участия в други дружества на обща стойност над 150 милиона евро.

Така на практика изискванията към стратегическите и финансовите инвеститори не се различават много. По думите на транспортния министър Петър Мутафчиев това е така, за да може да се даде по-голям шанс на българските инвеститори, тъй като в страната ни няма стратегически такива.

Предвидено е приватизацията да бъде извършена чрез публично оповестен конкурс на два етапа - предварителен и заключителен. Допуснатите до втория етап участници ще получат правото да извършат пълен собствен правен и финансов анализ на "България Ер". Те ще трябва да представят петгодишна комплексна бизнес програма, съдържаща предложения за инвестиции и социална програма, предвижда още стратегията за приватизация на “България Ер”.

От ОДС и ДСБ се обявиха против избрания подход за приватизацията на националния въздушен превозвач, защото имали притеснения, че процедурата се прави само за един кандидат купувач, който е на икономическата група ТИМ, визирайки явно “Хемус Ер”.

До този момент от българските компании интерес към приватизацията на “България ЕР"е проявила единствено “Хемус ЕР”.

Конкурсът отсега е опорочен, заяви депутатът от ОДС Мартин Димитров по повод текста от стратегията, предвиждащ Агенцията по приватизация да може да променя процедурата в хода на раздържавяването с оглед нейното подобряване.

От БНС пък поискаха в документа да се формулира изискване към бъдещия собственик да извърши залог на част от акциите нае придобитата компания в полза на държавата като гаранция за изпълнение на инвестиционната програма. Това обаче не се прие от парламента.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?