
Дейността на “България Ер” вече е изцяло под контрола на Агенцията за приватизация, след като в четвъртък Народното събрание одобри стратегията за раздържавяването на националния въздушен превозвач със 107 гласа "за", 30 "против" и двама "въздържали се". Документът предвижда авиокомпанията да влезе в режим за работа в условията на приватизационна процедура веднага, а не при обявяване на процедурата от Агенцията за приватизация (АП). Така ръководството на “България Ер” ще иска разрешение от АП за всички разпоредителни сделки с дълготрайни активи и наеми, в които се включва и лизингът на самолети.
Стратегията предвижда 99.99 на сто от капитала на дружеството да бъдат предложени на стратегически инвеститор, а една контролна акция да запази държавата. До процедурата ще се допускат български юридически лица и такива от страна-членка на Европейския съюз или на Европейското икономическо пространство. Кандидат-купувачът трябва да има приходи от авиационни услуги над 150 милиона евро за всяка от последните две финансови години и да е превозил над 750 хиляди пътници за всяка от тези предходни години.
Купувач на акциите от "България Ер" може да бъде и български или европейски финансов инвеститор, както и такъв от Европейското икономическо пространство. Към този тип участници изискването е управляват финансови активи за всяка от последните две финансови години на стойност над 250 милиона евро или да притежава дялови участия в други дружества на обща стойност над 150 милиона евро.
Така на практика изискванията към стратегическите и финансовите инвеститори не се различават много. По думите на транспортния министър Петър Мутафчиев това е така, за да може да се даде по-голям шанс на българските инвеститори, тъй като в страната ни няма стратегически такива.
Предвидено е приватизацията да бъде извършена чрез публично оповестен конкурс на два етапа - предварителен и заключителен. Допуснатите до втория етап участници ще получат правото да извършат пълен собствен правен и финансов анализ на "България Ер". Те ще трябва да представят петгодишна комплексна бизнес програма, съдържаща предложения за инвестиции и социална програма, предвижда още стратегията за приватизация на “България Ер”.
От ОДС и ДСБ се обявиха против избрания подход за приватизацията на националния въздушен превозвач, защото имали притеснения, че процедурата се прави само за един кандидат купувач, който е на икономическата група ТИМ, визирайки явно “Хемус Ер”.
До този момент от българските компании интерес към приватизацията на “България ЕР"е проявила единствено “Хемус ЕР”.
Конкурсът отсега е опорочен, заяви депутатът от ОДС Мартин Димитров по повод текста от стратегията, предвиждащ Агенцията по приватизация да може да променя процедурата в хода на раздържавяването с оглед нейното подобряване.
От БНС пък поискаха в документа да се формулира изискване към бъдещия собственик да извърши залог на част от акциите нае придобитата компания в полза на държавата като гаранция за изпълнение на инвестиционната програма. Това обаче не се прие от парламента.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент