Строежът на км от “Тракия“ поевтиня под 2 млн. евро

Строежът на км от “Тракия“ поевтиня под 2 млн. евро

Гръцкият строителен гигант “Актор“ е с най-големи шансове да строи Лот 3 на автомагистрала “Тракия“, след като предложи рекордно ниска цена от 1.9 млн. евро на км с ДДС. Офертата на гърците за строителството на 35.7-километровата отсечка от Нова Загора до Ямбол е 111.644 млн. лева без ДДС, при заложен от пътната агенция бюджет на поръчката от 108 млн. евро.

“Замислям се какви печалби са си залагали фирмите в миналото“, коментира офертата министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Румен Йовчев от Браншова камара "Пътища" се пошегува, че в следващите търгове за "Тракия" фирмите ще плащат, за да строят.

Освен "Актор" още 10 фирми и сдружения подадоха оферти за строителството на Лот 3 от "Тракия", но четирима участници бяха отстранени. Това са турската “Доуш“, азербайджанската “Азеркорпу“, сдружението между гръцката “Терна“ и българската “Сиенит“, както и сдружение "Тракия Лот 3 ХСС- КБ- ГП". В него влизат местната "ХСС" ЕООД и германските компании "Кемна Бау" и "Феркер Вег Бау".

Отворени бяха офертите на хърватите “Конструктор“ и партньорите им от разложката фирма “Балканстрой“ (121.797 млн. лв), на Сдружение “Български автомагистрали“ ("Главболгастрой", "Пътстрой 92", "Автомагистрали Черно море" и "ИСА 2000") с цена от 131.437 млн. лв. без ДДС. Испанската фирма “Рубау“ и старозагорската “Пътстрой“ поискаха 151.93 млн. лв., а обединение “Тракия ІІІ ("Холдинг Пътища", "Мостстрой", "АБ Хасково" и "Галчев) – 164.98 млн. лв.

Традиционно най-скъпи са офертите на австрийските фирми “Щрабаг“ - 187.916 млн. лв. без ДДС, и на “Алпине Бау – 191.57 млн. лв.

След като обединение "Магистрали Трейс" с водещ партньор "Трейс груп холд" предложи цена от 2.2 млн. евро за строежа на км от Лот 2 на “Тракия“ беше ясно, че летвата е свалена, но въпреки това ниските оферти изненадаха комисията.

Средната цена за километър строителство на участниците в Лот 3 е 2.66 млн. евро, което означава, че предложението на “Актор“ не е с над 30 на сто по-евтино, каквото е едно от условията на конкурс.

"Актор" участва и в търга за Лот 2 на "Тракия", спечелен от "Трейс", както и в търга за аутобана, проведен от предишното правителство. Той обаче бе анулиран заради оплаквания на чужда компания за дискриминационни условя в тръжната документация. Според слуховете именно "Актор" са подали сигнал до Брюксел.

Лот 3 е около 6 км по-дълъг от Лот 2 (Стара Загора – Нова Загора), но трасето е по-лесно, коментираха пътни експерти. Освен това условията на търга са облекчени в сравнение с тези за Лот 2. Министър Плевнелиев съобщи, че проектът на Лот 3 предвижда изграждането на паркинги за отдих на всеки 10 км.

Класирането ще стане ясно в началото на юни, както и мотивите за отстраняването на четиримата участниците, съобщиха още от пътната агенция. Първата копка е насрочена за началото на август.

Договорът за "Тракия" е железен, коментира регионалният министър и заяви, че не може да има никакво оскъпяване или забавяне на строителството. "Тракия" трябва да е завършена в средата на 2012 г. Тя ще се финансира с 350 млн. евро от Оперативна програма "Транспорт".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес