Строежът на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г.

Регионалният министър: Мотивите за вота на недоверие на ГЕРБ са несъстоятелни

Строежът на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г.

Строителството на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г., но все още не е ясно с какви средства. Европейски пари за общински пътища няма да има през следващия програмен период. Средствата за републиканските пътища втори и трети клас са намалени с една трета през следващия програмен период спрямо настоящия. Това стана ясно от отговорите на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева на депутатски въпроси.

По повод искания от ГЕРБ вот на недоверие заради провала в регионалната политика и задълбочаване на различията между отделните региони Терзиева определи мотивите като "несъстоятелни".

"През последни четири години ГЕРБ обърна гръб на малките общини, обърна гръб на неразвитите райони, наляха се доста средства в София и в големите инфраструктурни обекти. Нулева политика към малкия и средния бизнес, нулева политика към икономически растеж и създаване на работни места", каза Терзиева пред БНТ.

В отговор на въпрос тя заяви, че няма усещане, че не се справя с усвояването на европейските фондове. Обратното, данните показвали, че за три месеца по оперативна програма "Регионално развитие" са усвоени 185 млн. евро, което в сравнение със същия период на миналата година е с 80% повече.

В същото време пред ТВ7 бившият вътрешен министър в тройната коалиция Румен Петков нарече Терзиева "недоразумение" и я определи като "вредна за институцията, правителството и държавата, която е продукт на ГЕРБ".

На критиката Терзиева отговори, че лично премиерът Пламен Орешарски я е поканил да стане министър на регионалното развитие. "Имам доста голяма биография в областта на администрацията. Била съм директор над 12 години и имам доста голям опит в Министерството на регионалното развитие. Смятам, че съм си на мястото", отговори му Терзиева.

Магистрала "Хемус" – засега с европейски средства

След като в края на август Десислава Терзиева си навлече гнева на президента Росен Плевнелиев и ГЕРБ с изказването, че изграждането на магистрала "Хемус" ще бъде дадено на концесия, в петък в отговор на въпрос на депутата от БСП Васил Антонов тя заяви, че магистралата е в индикативния списък за финансиране по оперативна програма "Транспорт".

Магистралата от София до Варна се строи от 35 години, като в момента в експлоатация са 151 км между София и Ябланица и от Варна до Шумен. Индикативната стойност на липсващите 256 км е 780 млн. евро, каза Терзиева.

Изграждането им е разделено на три участъка. Единият е от Ябланица до Плевен/Ловеч с дължина около 60 км, средният е до Велико Търново – 85 км и последният - най-дълъг до Белокопитово – 110 км.

В момента се правят предпроектните проучвания на трасето, като няма нагласа за промени спрямо последния проект от 1993 г., каза Терзиева. По думите ѝ план-графикът е до края на годината да бъдат обявени поръчките за изработването на идеен проект и да се възложи оценката за въздействие на околната среда. Най-рано в края на 2014 г. или началото на 2015 г. ще се пуснат търговете за строителство, които ще бъдат с предквалификация, и в края на 2015 г. ще започне изграждането на "Хемус", каза Терзиева.

"Северна България е обречена без магистрала "Хемус" и за това на всеки шест месеца ще следим как изпълнявате графика", каза Васил Антонов, който е от 15-и Плевенски избирателен район.

Без европари за общински пътища, с една трета по-малко за републикански

Правителството на Пламен Орешарски ще продължи да изгражда големите инфраструктурни проекти, които са започнати при другите кабинети, но в същото време ще ремонтираме и републиканските пътища втори и трети клас, защото 35% от тях са в окаяно състояние, каза министър Терзиева пред БНТ.

По думите ѝ за тези пътища са предвидени 168 млн. евро по новата оперативна програма "Региони в растеж". Това е с около една трета по-малко от средства през този програмен период, за който бяха заделени 250 млн. евро. Отделно още толкова евросредства имаше за общинските пътища, докато през следващия няма заложени.

Този недостиг ще се компенсира с бюджетни средства, като пътната агенция е подготвила програма за 200 млн. лв., стана ясно от думите на Терзиева.

"Хем не отстоявате средствата за големите обекти, хем нямате пари за малките. Много е притеснителна политиката ви и е крайно неприемлива", каза Лиляна Павлова от ГЕРБ, на чийто въпрос отговаряше Терзиева.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес