Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строежът на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г.

Регионалният министър: Мотивите за вота на недоверие на ГЕРБ са несъстоятелни

6 коментара
Строежът на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г.

Строителството на магистрала "Хемус" може да започне най-рано в края на 2015 г., но все още не е ясно с какви средства. Европейски пари за общински пътища няма да има през следващия програмен период. Средствата за републиканските пътища втори и трети клас са намалени с една трета през следващия програмен период спрямо настоящия. Това стана ясно от отговорите на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева на депутатски въпроси.

По повод искания от ГЕРБ вот на недоверие заради провала в регионалната политика и задълбочаване на различията между отделните региони Терзиева определи мотивите като "несъстоятелни".

"През последни четири години ГЕРБ обърна гръб на малките общини, обърна гръб на неразвитите райони, наляха се доста средства в София и в големите инфраструктурни обекти. Нулева политика към малкия и средния бизнес, нулева политика към икономически растеж и създаване на работни места", каза Терзиева пред БНТ.

В отговор на въпрос тя заяви, че няма усещане, че не се справя с усвояването на европейските фондове. Обратното, данните показвали, че за три месеца по оперативна програма "Регионално развитие" са усвоени 185 млн. евро, което в сравнение със същия период на миналата година е с 80% повече.

В същото време пред ТВ7 бившият вътрешен министър в тройната коалиция Румен Петков нарече Терзиева "недоразумение" и я определи като "вредна за институцията, правителството и държавата, която е продукт на ГЕРБ".

На критиката Терзиева отговори, че лично премиерът Пламен Орешарски я е поканил да стане министър на регионалното развитие. "Имам доста голяма биография в областта на администрацията. Била съм директор над 12 години и имам доста голям опит в Министерството на регионалното развитие. Смятам, че съм си на мястото", отговори му Терзиева.

Магистрала "Хемус" – засега с европейски средства

След като в края на август Десислава Терзиева си навлече гнева на президента Росен Плевнелиев и ГЕРБ с изказването, че изграждането на магистрала "Хемус" ще бъде дадено на концесия, в петък в отговор на въпрос на депутата от БСП Васил Антонов тя заяви, че магистралата е в индикативния списък за финансиране по оперативна програма "Транспорт".

Магистралата от София до Варна се строи от 35 години, като в момента в експлоатация са 151 км между София и Ябланица и от Варна до Шумен. Индикативната стойност на липсващите 256 км е 780 млн. евро, каза Терзиева.

Изграждането им е разделено на три участъка. Единият е от Ябланица до Плевен/Ловеч с дължина около 60 км, средният е до Велико Търново – 85 км и последният - най-дълъг до Белокопитово – 110 км.

В момента се правят предпроектните проучвания на трасето, като няма нагласа за промени спрямо последния проект от 1993 г., каза Терзиева. По думите ѝ план-графикът е до края на годината да бъдат обявени поръчките за изработването на идеен проект и да се възложи оценката за въздействие на околната среда. Най-рано в края на 2014 г. или началото на 2015 г. ще се пуснат търговете за строителство, които ще бъдат с предквалификация, и в края на 2015 г. ще започне изграждането на "Хемус", каза Терзиева.

"Северна България е обречена без магистрала "Хемус" и за това на всеки шест месеца ще следим как изпълнявате графика", каза Васил Антонов, който е от 15-и Плевенски избирателен район.

Без европари за общински пътища, с една трета по-малко за републикански

Правителството на Пламен Орешарски ще продължи да изгражда големите инфраструктурни проекти, които са започнати при другите кабинети, но в същото време ще ремонтираме и републиканските пътища втори и трети клас, защото 35% от тях са в окаяно състояние, каза министър Терзиева пред БНТ.

По думите ѝ за тези пътища са предвидени 168 млн. евро по новата оперативна програма "Региони в растеж". Това е с около една трета по-малко от средства през този програмен период, за който бяха заделени 250 млн. евро. Отделно още толкова евросредства имаше за общинските пътища, докато през следващия няма заложени.

Този недостиг ще се компенсира с бюджетни средства, като пътната агенция е подготвила програма за 200 млн. лв., стана ясно от думите на Терзиева.

"Хем не отстоявате средствата за големите обекти, хем нямате пари за малките. Много е притеснителна политиката ви и е крайно неприемлива", каза Лиляна Павлова от ГЕРБ, на чийто въпрос отговаряше Терзиева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    Ха ха , най рано през 2315година може и да започне.

  2. Анонимен
    #5

    за 2 Лили ПОпова е не само калинка ,а колорадски бръбар !:) Убедил съм се лично при презентации и въпроси към нея.Защо няма предпроектни прочвания ... дано да знае какво е това !? Има обаче които знаят :)) Струва си да се провери смяната на собственоста по трасето ( което е известно на ( 5-6 души ) ! Кой са тези хора фирми и тн ...и защо случайно имат роднини, или са познати с хора от МРРБ! Цената на обезщетенията поскача 10 пъти,а собствениците вадят аргументи ,че там ше оправят ..едва ли не "Силиконовата долина" !:)

  3. Анонимен
    #4

    В заглавието за строежа на магистарла Хемус може да бъде започната най-рано през 2015, трябва да се добави едно уточнение: ако никой не намери начин да открадне парите дотогава.

  4. Анонимен
    #3

    Аз пък харесвам Терзиева. Достатъчно ми е, че Румен Петков и Борисов не я харесват, а също и неговото Лили, за да си дам сметка, че струва и трябва да й се вярва. Освен това няма данни да облита обектите с хеликоптери, със Спартани, или особено пък с правителствени самолети, нито се е чувало да неглежда тук-там по нещо от облаците, преди да стигне до българските ловни полета..

  5. Анонимен
    #2

    ПЛЕВНЕЛИЕВ и примадоната на ГЕРБ, Лили Попова, какво са правили 4 години, та не са започнали предпроектните проучвания за ХЕМУС??? А получиха пълни предпроектни проучвания и всичко свършено около магистралите, които построиха. Трудната и продължителна част, с влагането на много пари от бюджета са предпроектните проучвания, а ГЕРБ не обичат да се знимават с такива прозаични неща. А и не могат. Те са по фанфарите!!! И по кефа. Получиха всичко наготово, включително и структурните фондове от Европа,

  6. Анонимен
    #1

    Лоша новина за кабинета Станишко-Олигарски. Спонсора Васко няма да има какво да краде ... пардон "да усвоява, като под-изпълнител" както сам казва :) Мъка, мъка ти казвам ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.