Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строежът на магистрала "Хемус" продължава по модела на ГЕРБ

До няколко месеца ще започне изграждането на лот 9, одобрени са ПУП-ове за 100 км магистрали

11 коментара
Строежът на магистрала "Хемус" продължава по модела на ГЕРБ

Строителството на магистрала "Хемус" ще продължи по схемата с инхаус възлагането, която беше наложена от ГЕРБ. Въпреки че този модел беше определен като порочен, близо две години управляващите не успяха да намерят начин да разрешат заплетения казус.

Така след няколко месеца ще започне строежът на лот 9 - след пътен възел "Лозница" до пътен възел "Буховци-юг" ( от км 299+000 до км 310+940), както стана ясно от изявлениет на министъра на регионалното развитие арх. Иван Шишков пред телевизия "България ON AIR".

По думите му това става възможно, след като във вторник на експертен съвет е одобрено трасето на близо 12 -километровия участък и вече има одобрени подробни устройствени планове. След като отчужденията бъдат направени, се очаква през пролетта строителството на участъка да започне. Ако се случи, това ще бъде първият нов започнат магистрален участък през последните три години.

Кой ще строи?

Официално участъкът ще се строи от държавната компания "Автомагистрали". Тя има сключен договор с агенция "Пътна инфраструктура" за изграждането на участъци 7, 8 и 9 от магистрала "Хемус". Договорът е от края на 2019 г., докато на власт беше кабинетът "Борисов-3", който въведе модела на непрозрачно раздаване на десетки и стотици милиони към фирми, избрани на тъмно от държавния мастодонт.

Става въпрос за строителството на 88.9 км след Велико Търново до пътен възел "Буховци", за които бяха отпуснати 1.38 млрд. лева с ДДС. Авансово на държавната фирма са преведени 478.2 млн. лв. с ДДС към края на 2020 г., сочи одитният доклад на Сметната палата по случая "Автомагистрали".

На свой ред "Автомагистрали" е сключила десетки договори с частни фирми за доставка на техника и материали за изграждането на трите участъка, като им е превела авансово общо 425. 2 милиона лева с ДДС до края на 2020 г., според доклада на Сметната палата.

В него е посочено, че от външните фирми изпълнители, с най-голяма стойност на сключените договори са "Грома Холд" (262 174 697 лв. без ДДС), "Битумина ГМБХ България" ЕООД (130 202 671 лв. без ДДС) и "Хидрострой" АД (116 300 055 лв. без ДДС).

Конкретно за лот 9, чието строителство се очаква да започне напролет, в одитния доклад на Сметната палата, са изброени 6 сключени договора с частни фирми. Така изграждането на близо 12-те километра на магистралата би струвало около стотина милиона лева към 2020 г. С днешна дата най-вероятно ще има актуализация на цените, след като неотдавна служебният министър Шишков съобщи, че строителните фирми са поискали това и са отказали да работят на цените, на които са подписвали договорите преди 3 години. "Така рухна митът на ГЕРБ, че парите са раздадени авансово, за да няма оскъпяване", коментира тогава Шишков.

За изготвянето на техническия проект на трасето на магистралния участък 9 са били сключени два договора. Единият е за част "Геодезия" с "Геопроект Инженеринг" ООД за 143 000 лв., и за част "Геология" с "Касърова" ЕООД за 180 000 лв. Двете компании до края на 2020 г. не са получили аванси по договорите с "Автомагистрали", сочи докладът на Сметната палата.

За строителството на участъка са подписани три договора за доставка на техника и материали, по които има платени аванси през 2020 г. С най-голяма стойност е договорът с търговшиката фирма "Пътинженерингстрой - Т" ЕАД за доставка на материали. Той е на стойност 41.4 млн. лв. без ДДС, като от сумата авансово е преведена 26.3 млн. лв. с ДДС до края на 2020 г., според доклада на Сметната палата.

Пак според него другият договор е за строителна механизация с "Пътинженеринг" АД за 37.85 милиона лева без ДДС, от които авансово са преведени 15.9 млн. лв. с ДДС до края на 2020 г.

Отделно има подписан и договор с "Пътно поддържане и строителство - 2009" ЕООД за временно ползване на транспортни средства, строителна механизация и оборудване за участъци 7, 8 и 9 на магистрала "Хемус" за 8.48 млн. лв. без ДДС, от които авансово са преведени над 3 милиона лева с ДДС до края на 2020 г.

Пак за трите лота - 7, 8 и 9 има сключен и договор за озеленяването на магистралата с "Бургасцвет - 90 - Танев" ЕООД за 5.33 милиона лева без ДДС, от които са преведени авансово на фирмата 2.8 млн. лв с ДДС до края на 2020 г., показва одитният доклад на Сметната палата.

Над 100 км ПУП-ове за магистрали са одобрени

Междувременно Иван Шишков съобщи, че за времето, в което е служебен регионален министър, т.е. 7 месеца, е одобрил повече от 100 километра подробни устройствени планове (ПУП) за магистрали.

"Това е една добра основа за следващия редовен кабинет, за да има на какво да стъпи и да може да продължи строителството на магистралите и скоростните пътища в България", коментира арх. Шишков.

Той направи сравнение, че в рамките на миналия редовен кабинет е нямало нито един одобрен ПУП за ново трасе на магистрала. Отбеляза, че одобрените сега над 100 км са в резултат на "изключително усърдна и екипна работа на АПИ, МРРБ и на другите министерства, които са съгласували плановете".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #11

    Краденето продължава, а резултатите (пътищата) ще са със същото безобразно качество както досега. Ама голяма работа, важното е чекмеджето на мафията да е пълно:) Докато БГ не стане цивилизована правова държава, нищо не може да се промени.

  2. xa_poznai
    #10

    Гледам обществените поръчки на "добрите сили" и немеем - какво развитие за България! Нулево!!! Щетите от спирането на проектите - милиардни! Един хеликоптер не можахме да поръчаме какво да говорим ако става въпрос за сложен инженерен проект. Понеже знам нивото пък на общинските власти, представям си там за какво ще става дума ако се натресат хора дето бъкел не отбират от нищо, не че сегашните блестят ама поне като им обясниш бавно и подробно и вдяват...

  3. bgp
    #9

    Иван Костов правилно каза , че продължава да ни управлява ПРОСТАКЪТ борисов , чрез руската агентура резидент ! Мафиотската структура набиро нови сили за реванш на непокорния бизнес ! Олигархичните схеми се регенерират , краденето се възстановява , източването продължава ! Управлява Мафията с правителството на резидента - руски агент и турците ПРОСТАКфашизоиди - комунисти ! Олигархията и окрадените пари , купуват всичко в Простакия ..... предстоят изборите ! Затова ..... схемите на ПРОСТАКА действат отново ! В Простакия ....... Мафията се оказа мнозинство , армията на ПРОСТАКА от крадливо население победи !

  4. xa_poznai
    #8
    Отговор на коментар #6

    Ами прочети статията - въпреки храчките по инхаус възлагането с което си правят пиар с години вече, същото заявено като корупция, кражби, незаконно, нехуманно, противокоституционно и сигурно нямам идея още какво, продължава да работи на същата схема! Все едно да се насереш и после да консумираш. Щяха да се правели обществени поръчки - много било лесно и щяло всичко да става много евтино, супер качествено и свръх бързо и не на последно място - законно! Да ама идеята беше да сме за 2-3 месеца и да

  5. Ясен от Герман Тракторист
    #7

    Идея си нямате, колко сте смешни, когато си плюете в собствената уста!?! Сто павета давам Лилинце/Уиуенце/ да не те притежавам!!!

  6. F16
    #6

    ами модела с инхаус поръчките е наложен от ГЕРБ, сигурно е много трудно да се освободи човек от зависмостите и практиките. Какво да направи Шишков, да разпореди разрушаване на вече извършено пътно строителство е абсурдно.

  7. Мазен Кумунис
    #5

    To e ясно, че ще кацнете отново на "дебелия пожарникарски маркуч"! ;)

  8. асен
    #4

    шишков и той от шишковците...

  9. АТ
    #3

    Явно на Радев му харесва отработената схема на баце. Явно и се споразумяха как да го прилагат без посредници като ИТН. Краставите магарета се надушват отдалече, за всенародно съжаление.

  10. xa_poznai
    #2

    "Така рухна митът на ГЕРБ, че парите са раздадени авансово, за да няма оскъпяване"
    Не другарю Шишков - така рухна мита, че се крадяло! Толкова много се крадяло, че фирмите не искат да си спазят договорите. Видно и от изявлението няма да им бъде търсена отговорност за договорите, защото те са как да го кажа - в полза на държавата, а не на фирмите... И много странно как един мислещ човек може да приеме, че първо фирмите били на ГЕРБ, крадяли милиарди и незнам още кви измислици, а после със страхотен

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.