Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строежът на магистрала “Марица” спрян заради унищожено тракийско светилище

24 коментара
Строежът на магистрала “Марица” спрян заради унищожено тракийско светилище

Окръжният прокурор на Хасково  Иван Ванчев спря строежа на автомагистрала “Марица” в участъка до Любимец, съобщи в понеделник БНР. Причината за прокурорската забрана е унищожено тракийско светилище от строителите на отсечката от 21 километра.

В средата на миналата седмица проф. Васил Николов съобщи, че багерите на пловдивската фирма “Пътни строежи” са унищожили културен пласт с площ от 1000 кв. м и дебелина 1,40 м, който е от новокаменната епоха и е на възраст около 7400 години. Багерите изровиха най-ранното ямно светилище в Европа, което се датира около 5400-та година преди Христа.

Строителството на второкласен четирилентов път между Ново село (в близост до Свиленград) и магистрала “Марица” се финансира от европейската програма ФАР. Инвеститор на обекта е бившата вече изпълнителна агенция “Пътища”, която беше преобразувана във фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. Надзорът върху строителната дейност се извършва от софийската компания "Пътинвестинженеринг".

При финансирането на всеки проект са предвидени средства за непредвидени разходи, когато има, например, археологически находки и те трябва да се проучват. Според специалистите вината за унищожените находки е както на инвеститора – агенция “Пътища”, така и на фирмата за строителен надзор, която не е изпълнила договорните си задължения по контрола на строителството.

Забраната за строежа ще бъде отменена, когато се изпълнят всички договорености, поети от изпълнителна агенция “Пътища” за опазване на историческите паметници, съобщиха от прокуратурата.

Откритото край Любимец светилище няма аналог за епохата. Състои се от 80-90 тракийски обредни ями, в които са се извършвали жертвоприношения на животни и растения, най-вероятно свързани с почитта към Богинята майка. Археолозите откриха статуетки на Богинята майка от края на новокаменната ера, датирани отпреди близо 7200 години. Бяха намерени и части от керамични съдове, антропоморфни и зооморфни фигурки, костени и каменни оръдия, както и човешки скелет.

Проф. Васил Николов уточни, че през юни от агенция Пътища” са поставили на археолозите ултиматум да приключат проучванията на обекта за 2-3 месеца. Пътните специалисти са предложили и промяна на проекта, който намалявал обема на археологическите проучвания два-три пъти.

Новият път, който трябва да се построи, ще е естествено продължение на четирилентовия път от контролно-пропускателния път Ново Село - Омерион на българо-гръцката граница и трябва да поеме международния автомобилен трафик.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. EUROPEAN
    #26

    НИЕ БЪЛГАРИТЕ СМЕ ИДИОТИ. ТОВА ГО Е КАЗАЛ ХРИСТО БОТЕВ. "А НИЙ..... НИЙ СМЕ ИДИОТИ" - и в този смисъл, че разрушаваме, без да мислим за последствията, а само за печалбата......

  2. Андро
    #24

    Мнозинството от чиновниците в България, от които зависи вероятно 90% от случващото се в нашата страна, не са нормални хора. Тяхната алчност, мързел и незаинтересованост към нищо, което не им носи пряка полза, са направо потресаващи!

  3. DGD
    #23

    А може би ти, ти си идиот!!Може ли така да се пише без да има достатъчно информация?Ами ако утре се окаже, че работниците просто не са знаели какво се намира там? Тогава какви ще ги плещиш?Ако са искали да го разрушат - са щели да го ноправят, нищо не ги е спирало.Най-вероятно им е станало ясно, че става дума за находка, но след като са навлезли в нея с машините. Е, при такива случай има и разрушени части.

  4. z
    #22

    Има и друго - агенцията е под контрола на ДПС.А гадните фесове съзнателно рушат историческото ни наследство!

  5. Trichko
    #21

    Mirishe na prestaplenie, da chuem prokurorite i da vidim dali shte ima nakazan ot sadiite.

  6. ABV
    #20

    За твоя информация, агенцията е под контрола на БСП. Проучи малко повече за Гагаузов и В. Георгиев. Между другото, вече не е и агенция, а републикански фонд "Инфраструктура". Това би трябвало да е известно на автора на статията...

  7. мите багера
    #19

    оно си пишеше да не копаме, ама началникот като ревна - аре по машините без ногу приказки, че ви отидоа премийните.. и я дадох газ. Ко толкова - каменяци некакви, мене ако ми требват гювечета, че идем при бай Петко Грънецо.. Ай сиктир.

  8. !!!
    #17

    Държавата трябваше да намери начин да промени трасето на пътя. А на разрушителите трябва да бъдат наложени лични солени глоби - на всички отговорни, от горе до долу. Ако говорим за нормална, правова държава.

  9. Емил
    #16

    Като си е прост българина си е прост.Още един път сам го доказва.Вината за това кощунство е от горе до долу.Всички са винавни абсолютно!!!Първо багериста копал мястото.Не е искал да съобщи на погорните защото няма дначение и да не му се прекъсва "работния ентусиязъм".Може би е бързал за кръчмата да се почерпят и хайде давай на газ голяма работа.Тогаава когато на българина му овре в главата на каква ценност отгоре живее тогаз можеби ще има резултат.По-вече нямам думи Простия си е прост.

  10. moisei
    #15

    Tova sa varvari i divatzi. Samo zatvorgui opravia.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.