Строежът на магистралата през Кресненското дефиле може да започне догодина

Строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле може да започне през следващия строителен сезон и магистралата да бъде завършена до 2020 г. Това заяви Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на агенцията "Пътна инфраструктура" (АПИ) по време на конференция, организирана от Камарата на строителите у нас.

Учени, браншови, неправителствени и работодателски организации, еколози изразяват в специална декларация подкрепа на усилията на АПИ за реализирането на предложения източен вариант за преминаване през дефилето. Това каза председателят на камарата Светослав Глосов след дискусия с участието на организациите, подкрепящи предложеният от пътната агенция вариант. Той предвижда съществуващият сега път да се ползва за преминаване в посока от София към Кулата, а в обратната да се мине източно над Кресненското блато чрез тунели и виадукти.

Срещу този вариант са двама еколози Петко Ковачев и Ивайло Хлебаров, които настояват автомобилният трафик да бъде изнесен изцяло извън Кресненското дефиле.

Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле е пагубно за човешкия живот и природата. Излишното лутане ще доведе до увеличаване на жертвите и до катастрофални последици за икономиката ни, защото ако не завършим изцяло проекта, ще трябва да връщаме над 1 млрд. лв. и за вече изградените отсечки от магистрала "Струма", каза инж. Лазаров.

Пет тунела и 17 моста на изток от Кресна

Планът предвижда първо да бъде изградено новото платно от Симитли до Кресна, което ще минава източно от града над Кресненското блато над селата Брежани, Стара Кресна и Ощава.

Пътят ще е двулентов и ще има пет тунела и 17 моста и виадукта, каза проектантът на трасето инж. Йордан Прашанов.

Три от тунелите ще са с дължина от над 1.1 км, а другите два са под 400 метра.

Заложено е изграждането на седем виадукта с височина около 100 метра и десет моста, които ще са високи от 30 до 50 метра.

Освен тях ще има и 14 по-малки съоръжения. В участъците с над 5% наклон се предвиждат ленти за бавно движещи се автомобили, включително и при спускане, обясни инж.Прашанов.

След като бъде изградено новото трасе, по което ще се движат автомобилите от Кулата към София, ще бъде ремонтиран основно настоящият път, който ще се ползва за движение в обратната посока – от София към Кулата.

Според инж. Лазаров масово в Западна Европа в планинските райони се използва този вариант. За пример беше дадена магистралата между Милано и Генуа в Италия.

Магистралата ще е готова до 2020 г. при липса на бланкетни жалби

Проектът е оптимален от екологична и техническа гледна точка, смята инж. Лазаров. Неговите очаквания са през ноември докладът по оказване на въздействие на околната среда за участъка да бъде одобрен.

Успоредно с него се готви процедура за възлагането на идейния проект на трасето. Плановете са той да е готов до април 2017 г. и след това на инженеринг да се възложи същинското строителство на отсечката заедно с изготвянето на техническия проект, каза инж. Лазаров.

Срокът за цялостното изграждане на магистрала "Струма" до 2020 г. е постижим, ако няма бланкетни жалби, които умишлено възпрепятстват проекта, смята Лазаров. Според него има реален шанс през следващият строителен сезон работата по изграждането на пътя през Кресненското дефиле да започне.

Време е да започне да се строи, защото за изграждането на "Струма" се говори от студентските ми години, а вече съм в предпенсионна възраст, каза ректорът на Университета по архитектура, строителство и геодезия проф. д-р инж. Иван Марков.

Нашата кауза е да имаме добра отсечка и да спестим на държавата 800 млн. лв., заяви почетният председател на Камарата на строителите инж. Симеон Пешов.

Споделяне
Още от Бизнес