Строежът на магистралата през Кресненското дефиле тръгва през пролетта на 2016 г.

Договорът с изпълнителя на 24-км отсечка е за близо 281 млн. лв.

Строежът на магистралата през Кресненското дефиле тръгва през пролетта на 2016 г.

Изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле тръгва с 24-километровия участък между Кресна и Сандански през пролетта на 2016 г. Това обяви министърът на  регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова при подписването на договора с изпълнителя.

Консорциум "Струма – Лот 3.3" трябва да построи отсечката за три години и половина при максимална цена от близо 281 млн. лв. с ДДС. В обединението влизат "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Пътстрой-92" АД, "Главболгарстрой" АД и "Геострой" АД.

"ГБС Инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92" заедно с италианската "Импреза" в момента довършват участъка от Дупница до Благоевград, който трябва да бъде открит до края на октомври. Същото обединение построи и отсечката до Дупница.

Договорът за супервизия на проектиране и строителство e с "Пътинвест-инженеринг" АД за 3.5 млн.лв.

Това е първия участък от общо три на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Той се финансира със средства по новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. Изпълнението му ще започне, преди да се чака одобрението от Брюксел, с пари от държавния бюджет.

Доизграждането на магистрала "Струма" е основен приоритет и за Еврокомисията, така че няма риск проектът да не бъде одобрен. Започването му с пари от бюджета се цели обектът да бъде завършен предсрочно, стана ясно от думите на министър Лиляна Павлова.

Приетото решение на правителството е важно, защото за разлика от предишния програмен период и предвид значимостта на това пътно направление, ние не губихме време, а проведохме обществените поръчки за избор на фирми за проектиране, строителство и надзор, паралелно с одобрението на оперативната програма, за да започнем веднага строителството, каза Павлова.

"Днес  реално започваме дейностите по строителство на още 24 км магистрала, с което удължаваме направлението София - Гърция по най-натовареният участък. Трафикът, който видяхме и в последните дни, изисква магистрала. Ето защо сключваме предсрочно договора с избрания изпълнител, за да работи незабавно", каза Павлова.

Едновременно ще се проектира и отчуждават терени

Договорът с изпълнителя на проекта е на инженеринг, което означава че първо ще се допроектира наличния проект за изграждането на отсечката от Кресна до Сандански.

По идейния проект по протежението на 24-те километра ще трябва да се изградят два пътни възела и девет мостови съоръжения.

Паралелно с това започват и действията за отчуждаване на имотите, което е изключително важен елемент за издаване на разрешението на строеж, посочи министър Павлова. Те ще бъдат извършени през зимния период, допълни тя.

Регионалният министър изрази надежда още в началото на строителния сезон на 2016 г. да започне работата на терен. "Максимално ранното строителство ще даде възможност да се приключи обектът и предсрочно", отбеляза Павлова.

Изборът на изпълнител за отсечката от Благоевград до Крупник се обжалва

От автомагистрала "Струма" остава да бъдат построени още около 62 километра. Това е пътят през Кресненското дефиле между Благоевград и Сандански, който е разделен на три участъка.

Избран изпълнител има и за отсечката от 17-километра между Благоевград и Крупник. Търгът беше спечелен от  ДЗЗД "АМ Струма 3.1", в което влизат шест български фирми начело с благоевградската "Агромах", която довърши участъка от Сандански до гръцката граница преди месец, а в момента довършва и отсечката от магистрала "Марица" от Оризово до Димитровград.  

Освен благоевградската "Агромах" в обединението влизат още хасковската "АБ", варненската "Хидрострой", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив" и софийската "Алве консулт".

Консорциумът получи максималния брой от 100 точки по техническата оценка на офертата и даде третата най-ниска цена от 139 млн. лв. без ДДС и така спечели търга.

Той обаче се обжалва от друг участник, съобщи министър Павлова. Тя очаква процедурата да приключи до няколко месеца и едва тогава ще бъде подписан договора с изпълнителя.

Дългият тунел окончателно е отпаднал

Най-сериозното предизвикателство в момента, по което се работи, е отсечката между Крупник и Кресна, като до края на годината ще бъде взето най-доброто проектно решение, каза Павлова.

"Вариантът за изграждане на дълъг тунел отпадна отдавана, заради техническа, финансова и сеизмологична необоснованост", каза регионалният министър.

В момента проектирането се извършва на принципа на най-добро съчетание между техническо решение за преминаване, екология и финанси. Работи се по няколко варианта за преминаване през дефилето, които включват преминаване  на две нива на места, участъци с къси тунели и виадукти, комбинация от съоръжения, каза Павлова. 

"Очаквам до края на годината да има технически проект, който ще бъде предложен на обществено обсъждане, съгласуване, екологична оценка и се надявам още през 2016 г. след одобренията да стартираме процедура за избор на изпълнител", допълни министърът.

Плановете на правителството са двата наземни участъка от магистралата през Кресненското дефиле да са готови до края на 2019 г., а отсечката от двайсетина километра между Крупник и Кресна до 2022 г.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес