Строежът на "Тракия" ще разкрие 9 хил. работни места

Строежът на "Тракия" ще разкрие 9 хил. работни места

Дострояването на автомагистрала “Тракия“ в участъка Стара Загора – Карнобат ще създаде 9 хил. работни места, заяви в петък министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев по време на официалното огласяване на победителя в конкурса за строител на Лот 2 от участъка – отсечката Стара Загора-Нова Загора.

Това е консорциумът “Магистрали Трейс“, който спечели с оферта за 137.868 млн. лв., която първоначално бе обявена от Плевнелиев за притеснително ниска. Изборът на дружеството е 100% законен, заяви в петък Плевнелиев. Това е потвърдено от Наблюдаващия орган на Оперативна програма 'Транспорт" и от организацията "Прозрачност без граници" ("Трансперънси Интернешънъл").

В момента тече 10-дневния срок за обжалване на решението на Агенция “Пътна инфраструктура“.

Безработните в строителния отрасъл са 50 хил. души и положението е много тежко, каза Плевнелиев. В изграждането на Стара Загора-Нова Загора, което би трябвало да започне през май, ще се ангажират 4 хил. работника, а до края на годината още 5 хил. за дострояването на останалата част от трасето.

В петък бе открита и процедурата за строежа на следващия Лот - Нова Загора-Ямбол. Бюджетът е 3 млн. евро, както и при предишната отсечка. Оферти ще се набират до края на април.

В средата на март ще стартира и конкурсът за Лот 4 – Ямбол-Карнобат.

Паралелно вървят поръчките за избор на строителни надзорници на трите отсечки.

За първата офертите ще се отворят на 5 март.

По-малко рискове за изпълнителите

При следващите процедури за оставащите отсечки от автомагистралата пътната агенция е решила да прехвърли част от рисковете по изграждането на трасето от изпълнителя към държавата, защото имало много оплаквания при процедурата по Лот 2.

Когато геоложките проучвания в инвестиционния проект се различават от реалните и на изпълнителя се наложи да сменя трасето, оскъпяването ще е за сметка на държавата или на този, които е извършил въпросните проучвания. Същото ще се случва и когато строителят се натъкне на инфрактруктура, която не е обозначено в предоставените му планове. Геоложките проучвания за трасето на "Тракия" са правени през 1996 г.

В тръжната документация остава условието за фиксиран срок и цена, които няма да могат да се променят в хода на работата.

Промяна на сроковете и цените е обичайна практика на строителните фирми, изпълняващи обществени поръчки. В момента изпълнителят на магистрала "Люлин" – турският консорциум "Мапа Дженгиз", е предявил искове за допълнително финансиране в размер на над 60 млн. евро, което е една втора от цялата сума за магистралата – 137 млн. евро. Водим тежки преговори с "Мапа Дженгиз" за всяко едно евро над договорената сума, каза Плевнелиев.

"Холдинг Пътища" поздрави конкурентите си

"Холдинг пътища" АД приветства решението на българското правителство за избор на изпълнител за изграждането на Лот 2 на магистрала "Тракия", се казва в съобщение на дружеството на бизнесмена Васил Божков, разпространено в петък. Холдингът участва в търга в съдружие с австрийската "Алпине Бау" с оферта от 370 млн. евро.

"Изказваме нашите надежди и пожелания предложената цена от 137 868 000 лв. с включен ДДС от избрания за изпълнител, въпреки разликата ѝ с повече от 100 млн. лв спрямо втория участник, да бъде достатъчна за срочно изпълнение на Лот 2. Вярваме, че без допълнително оскъпяване отсечката ще бъде изградена с необходимото качество, гарантиращо приемане на обекта в края на 25-тия месец и надеждна експлоатация", заявяват от "Холдинг Пътища".

Споделяне
Още от Бизнес