Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строим пътя Русе-Свиленград с Турция и Катар, както "Тракия" с португалците

Интерконекторът "далеч от реалността", за Доха не сме атрактивни за продажба на природен газ

96 коментара
Строим пътя Русе-Свиленград с Турция и Катар, както "Тракия" с португалците

България, Турция и Катар ще направят обща проектна компания за изграждането на скоростния път от Русе до Свиленград, като подробностите за това ще бъдат уточнени идната седмица. Това съобщи българският премиер Бойко Борисов в петък след продължила час и половина среща с турския му колега Реджеп Тайип Ердоган и катарския премиер шейх Хамад бин Джасим Ал-Тани. Тя се състоя в резиденция Евксиноград край Варна и по протокол трябваше да е половин час.

Следващият четвъртък строителните министри на трите страни ще се съберат в София, за да обсъдят рентабилността на пътния проект, възможния трафик, трасето и отчуждителните и строителни процедури за реализацията му.

По думите на Борисов, ако този инфраструктурен проект се състои, той ще преначертае пътната карта на Европа.

Не е ясно коя държава какъв дял ще държи от бъдещата компания, която по всичко личи ще бъде направена както българо-португалския консорциум, който трябваше да строи автомагистрала "Тракия", но договорът с него бе разтурен и сега аутобанът се прави с европейски пари.

За високоскоростния път, който ще свърза директно българо-румънската с българо-турската граница и ще води трафика в Истанбул, обаче не могат да се очакват пари от еврофондовете и затова сега се привличат турските и катарските инвестиции. Проектът Русе-Свиленград бе предложен на Доха вместо магистралата "Черно море", тъй като има по-голям трафик, заради международните превози, което би означавало повече приходи от тол такси за преминаване.

Решението за строежа на 300-километровия път от Русе до Свиленград бе взето от правителството на 9 май. Според формулировката на решението, министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова се упълномощава при наличие на инвестиционен интерес да започне процедура по сключване на концесионен договор за проектиране, строителство и експлоатация на пътя.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството коментираха, че се предвижда да се сключи междудържавен договор за публично-частно партньорство за строежа на трасето Русе-Свиленград.

По предварителни оценки пътят от ГКПП-Дунав мост през Велико Търново до Свиленград ще струва около 1.5 млрд. лв. По данни на регионалното министерство в момента в това направление пътуват поне 7 хил. моторни превозни средства, половината от които са камиони.

От пътната агенция коментираха преди време, че за изготвяне на идейния проект и икономическия му анализ са необходими шест месеца. Техническото проектиране и строителството на пътя трябва да е изцяло за сметка на инвеститора, без да бъде обвързана българската държава с предоставяне на държавни гаранции, получаване на държавен заем или доплащане. От страна на държавата ще бъдат осигурени средства за отчуждителни процедури, предвижда решението на кабинета от началото на май..

И българската, и турската страна страдат от недовършени инфраструктурни проекти, коментира от своя страна Ердоган. Днес е важен ден за мен и изключително удоволствие, че сме се събрали във Варна, посочи още турският премиер.

Българският му колега коментира още, че междусистемната газова връзка на България с Турция е "далеч от реалността", защото това, което Турция може да ни даде като количества е само в критични ситуации, за което вече са водени разговори. За Катар пък не представляваме атрактивен регион за продажба на природен газ, стана ясно от думите на Борисов.

"Не влизаме в техните планове. Това, което сега може да се направи, е да се работи и се работи по проекта "Южен поток", където стратегически партньор е Русия. И България, и Турция си партнират, след като част от трасето ще мине през турската територия. Имаме възможност като 3 държави да работим по общи проекти. Заедно можем да стъпим и на трети страни", каза още българският премиер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

96 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #96

    Мечтите на Бойко. Катар и Турция да му построят скоростния път. Дрън, дрън.

  2. Анонимен
    #95

    Играта на Бойко против Белене май се оказа в интерес на Газпром и на Турция. Не случайно заговори за газова централа в Белене нашичкия. Няма да има азербайджански и катарски газ, ако внасяме ток, той ще е от атомните руско-турски централи, радостта на костоваците май ще е единствения кяр.

  3. Анонимен
    #94

    Ashkolsun! Ние имахме нужда от газ, от Турция ли, от Катар ли, евтин газ, не като руския - скъп. Вместо това ще строим мост и магистрала, да им е по-удобно на турците и руманците да прекосяват бързичко България. Ashkolsun, Бойко! Още един успех, аshkolsun!

  4. Хем
    #93

    Поп Грую(радвам се,че се появяваш),спомням си добре онзи период."Шах-ин-шахът Мохамад Реза Пахлави Ариемер....".Посрещане почти като на Брежнев,възторзи и акламации(за едноличен режим!).Слуховете тогава бяха от,`тръгнал си защото лукса не отговарял на ранга му`,до`дал пари за пътища`.И в скоби-като заем!Сега геополитически и вътрешнополитически(Иран и България)нещата са съвсем други.Имаме нужда от м.`Черно море`,свързва големи градове и прави контакт с морето,други пътища-може и по скромни да са.От Турция наистина има експанзия.Да внимаваме!

  5. поп Грую
    #92

    ИСкам да вчася малко атакаджийчетата сред пишещите тук ,и по-конкретно това ,че щели да се използват мюсюлмански пари ,и ,че щели сме да отворим по-кратък път на Турция към Европа.Повечето атакаджийчета са чеки.чета на около пърнолетна възраст и не могат да знаят,чеПЪРВААТА МАГИСТРАЛА В БЪЛГАРИЯ,КОЯТО СЕГА НАРИЧАМЕ МАГИСТРАЛА "ТРАКИЯ",ЗАМИСЛЕНА КАТО НАЙ-ПРЕКИЯТ ПЪТ ОТ ТУРЦИЯ ЗА ЕВРОПАББЕШЕ ЗАПОЧНАТА ДА СЕ СТРОИ С И Р А Н С К И П А Р И .
    Тогава много ирански камиони (огромни за онова време Mack-ве)

  6. Хем
    #91

    Пътят минава през България.Обслужва интересите на Турция.Парите били катарски-няма такова животно!Парите в арабския свят са от всички нас,които гориво купуваме;гориво което от земята извира! И какъв е кяра(влизам в езика)за България?Много лесно ни лъжат,бе!

  7. Хем
    #90

    89, Погледни картата.От Изток на Запад:напрежение с участието на мюсюлмани в границите на Грузия и Армения;следва обширна Турция;влизаме в Европа-разклонение на Запад с Македония,Косово,Албания;с този проект тръгват директно на Север.Не е параноя!Турция смята себе си за империя,за водач на исляма и че този ислям ще господства над света.Да не строим ли пътища?Да строим,но да знаем,че има неща по-важни от асфалта.А това дали Турция ще успее?То стига и да опитва! Приятен обед,89.

  8. Анонимен
    #89

    Някои предричаха, че България ще бъде мост, свързващ Европа с Русия. Сега виждаме, че играе ролята на мост, свързващ Турция с арабите.

  9. Анонимен
    #88

    Победоносцев

    Аз определено не разбирам от енергийна (гео)политика, но това не означава, че от изчитането на тези 87 коментара не ми станаха ясни някои неща:
    1. Хората, които критикуват оформеното споразумение, защото е с мюсюлмански държави имат атакаджийски манталитет
    2. Няма нищо лошо да се оправи/развие един разнебитен път, за да можем да инкасираме увеличен трафик, а оттам и икономическа изгода, но при малко по-удачни условия на концесията (напр., % от тол таксата)
    3. От България почти нищо

  10. Анонимен
    #87

    Ние имаме право по Ньойския договор на излаз на Бяло Море. Вместо да се слагаме на турците, по-добре ще бъде да развиваме шосейните и жп връзки до Солун (още повече че имаме 2-ри мост на Дунав) и Русе през Хаинбоаз до Александруполис.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.