Строим пътя Русе-Свиленград с Турция и Катар, както "Тракия" с португалците

Интерконекторът "далеч от реалността", за Доха не сме атрактивни за продажба на природен газ

България, Турция и Катар ще направят обща проектна компания за изграждането на скоростния път от Русе до Свиленград, като подробностите за това ще бъдат уточнени идната седмица. Това съобщи българският премиер Бойко Борисов в петък след продължила час и половина среща с турския му колега Реджеп Тайип Ердоган и катарския премиер шейх Хамад бин Джасим Ал-Тани. Тя се състоя в резиденция Евксиноград край Варна и по протокол трябваше да е половин час.

Следващият четвъртък строителните министри на трите страни ще се съберат в София, за да обсъдят рентабилността на пътния проект, възможния трафик, трасето и отчуждителните и строителни процедури за реализацията му.

По думите на Борисов, ако този инфраструктурен проект се състои, той ще преначертае пътната карта на Европа.

Не е ясно коя държава какъв дял ще държи от бъдещата компания, която по всичко личи ще бъде направена както българо-португалския консорциум, който трябваше да строи автомагистрала "Тракия", но договорът с него бе разтурен и сега аутобанът се прави с европейски пари.

За високоскоростния път, който ще свърза директно българо-румънската с българо-турската граница и ще води трафика в Истанбул, обаче не могат да се очакват пари от еврофондовете и затова сега се привличат турските и катарските инвестиции. Проектът Русе-Свиленград бе предложен на Доха вместо магистралата "Черно море", тъй като има по-голям трафик, заради международните превози, което би означавало повече приходи от тол такси за преминаване.

Решението за строежа на 300-километровия път от Русе до Свиленград бе взето от правителството на 9 май. Според формулировката на решението, министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова се упълномощава при наличие на инвестиционен интерес да започне процедура по сключване на концесионен договор за проектиране, строителство и експлоатация на пътя.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството коментираха, че се предвижда да се сключи междудържавен договор за публично-частно партньорство за строежа на трасето Русе-Свиленград.

По предварителни оценки пътят от ГКПП-Дунав мост през Велико Търново до Свиленград ще струва около 1.5 млрд. лв. По данни на регионалното министерство в момента в това направление пътуват поне 7 хил. моторни превозни средства, половината от които са камиони.

От пътната агенция коментираха преди време, че за изготвяне на идейния проект и икономическия му анализ са необходими шест месеца. Техническото проектиране и строителството на пътя трябва да е изцяло за сметка на инвеститора, без да бъде обвързана българската държава с предоставяне на държавни гаранции, получаване на държавен заем или доплащане. От страна на държавата ще бъдат осигурени средства за отчуждителни процедури, предвижда решението на кабинета от началото на май..

И българската, и турската страна страдат от недовършени инфраструктурни проекти, коментира от своя страна Ердоган. Днес е важен ден за мен и изключително удоволствие, че сме се събрали във Варна, посочи още турският премиер.

Българският му колега коментира още, че междусистемната газова връзка на България с Турция е "далеч от реалността", защото това, което Турция може да ни даде като количества е само в критични ситуации, за което вече са водени разговори. За Катар пък не представляваме атрактивен регион за продажба на природен газ, стана ясно от думите на Борисов.

"Не влизаме в техните планове. Това, което сега може да се направи, е да се работи и се работи по проекта "Южен поток", където стратегически партньор е Русия. И България, и Турция си партнират, след като част от трасето ще мине през турската територия. Имаме възможност като 3 държави да работим по общи проекти. Заедно можем да стъпим и на трети страни", каза още българският премиер.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?