Строител на тунел "Железница" с най-ниска оферта за газовата връзка със Сърбия

Строител на тунел "Железница" с най-ниска оферта за газовата връзка със Сърбия

Шест от единадесет. Толкова кандидати са допуснати до отварянето на ценовите оферти за строежа на газовата връзка между България и Сърбия. Останалите явно не са покрили изискванията за участие, след като при всички кандидати бяха открити пропуски в документацията и бяха върнати на "поправителен".

Две от предложенията обаче са над тавана на обявената от държавния газов оператор "Булгартрансгаз" поръчка и отпадат, което означава, че в надпреварата остават четирима претенденти. Най-ниската цена е дадена от фирма, в която контролът държи българска фирма, участваща в консорциума за строежа на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма". Миноритарният участник, чийто опит всъщност се ползва, е строил литовския терминал за втечнен газ край Клайпеда, както и три от свързаните с него магистрални газопроводи.

Решението за избор на изпълнител ще бъде взето до края на седмицата, казаха от "Булгартрансгаз" пред Mediapool.

От надпреварата отпадат трима от строителите на продължението на газопровода "Турски поток" в България, в чиято рентабилност миналата седмица се усъмни служебният енергиен министър Андрей Живков. Това са българските клонове на саудитската "Аркад С.П.А", която бе изпълнител на "Балкански поток", и италианската "Бонати", която бе неин подизпълнител в този проект. В строежа на тази тръба участва и беларуската "Белтрубопроводстрой", която държи 30 на сто в нестигналото до финала в процедурата за сръбската връзка ДЗЗД "Интербел 99".

ДЗЗД "Нова газ 2021", в която водещ участник е свързваната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт", също не се класира за отваряне на ценовата оферта. Това се отнася и за ДЗЗД "Газова връзка Запад", където участват "Джи Пи Груп" и "Грома Холд" с по 49 процента.

Ако се гледат чистите цени, като победител в поръчката за 143 559 450 лв. без ДДС се очертава консорциумът "Айбиес-Интергаз" ДЗЗД с предложени 129 798 657.54 лв. без ДДС.

В него 90 процента държи "Глобал Кънстръкшън", а останалите са на литовската УАБ "Алвора", чийто опит в строежа на газопроводи ще се ползва, тъй като основният акционер няма никакъв такъв. "Глобал Кънстръкшън" е собственост на Мирослав Миронов, който до 31 март 2021 г. е бил и представител на дружеството, но вече е заличен като такъв. Фирмата е част от консорциума за строежа на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма". "Алвора" е строила литовския терминал за втечнен газ край Клайпеда, три от свързаните с него магистрални газопроводи и още редица газови проекти в Беларус и Русия.

Обединението между българския клон на канадската "Кенпайп Индъстрис Интернешънъл" и българското ѝ дружество "Кенпайп Индъстрис Интернешънъл България" - ДЗЗД "Кенпайп БГ" предлага да изгради газовата връзка за 136 804 865.99 лв. без ДДС.

ДЗЗД "Интернешънал газ" на "Главболгарстрой" е предложило 139 777 777.77 лв. В ценовия таван на поръчката се вмества и швейцарско-турският консорциум "ИнтерСиПиВи Консорциум" с ценова оферта за 142 989 789.69 лв.

Над търсената цена остава ДЗЗД "Евротрансгаз", в която за основен играч се води фирмата "Европроект билдинг" на Йоана Литовска, но участва руската ООО ПО "Трансгаз". Нейното предложение е 153 199 386.56 лв. Най-високата оферта е на обединението ДЗЗД "ЧИС Газ – Климатроник" между едноименните румънска и българска фирма, което иска да реализира проекта за 179 256 978.08 лв. без ДДС.

Газопроводът от София през Калотина до Ниш е с дължина 170 км и годишен капацитет 1.8 млрд. куб. м.

Българският участък е с дължина 62 км, за чието проектиране, съгласуване, доставка и монтаж на тръбите плюс въвеждане в експлоатация, са предвидени 143 559 450 лв. без ДДС. Над 55 млн. лв. от средствата са предоставени безвъзмездно от европейската програма "Свързана Европа". Останалите трябва да осигури "Булгартрансгаз", който още в началото на февруари обяви, че търси назаем 155 млн. евро за този и други инфраструктурни проекти. През март стана ясно, че дружеството е получило десет оферти за предоставяне на общо 422 млн. евро, но все още не е съобщено какво се случва с разглеждането им.

Съмнително е дали строежът ще започне през май, както бе обявила бившата енергийна министърка Теменужка Петкова, тъй като предстоящото решение за избор на изпълнител може да се обжалва от останалите участници. Изпълнителят ще има 350 дни от датата на сключването на договора, за да изработи инвестиционния проект, да го съгласува с властите, да извърши отчуждаване на имотите по трасето и да ги изплати, да достави и монтира тръбите, да извади разрешителните за въвеждане в експлоатация и извърш 72-часови проби преди съоръжението да заработи. Също така тръбата трябва да е оборудвана с оптичен кабел.

За сръбския участък от около 109 км Секторът за договаряне и финансиране по програми от Европейския съюз към Министерство на финансите на Сърбия е обявил процедури за избор на строител на трасето там и негов надзорник. До 15 юни ще могат да подадат офертите си потенциалните кандидати, а на 22 юни те ще бъдат публично отворени. От документите към процедурата става ясно, че е имало среща с 26-има потенциални кандидати, сред които е и българската "Джи Пи Груп".

За сръбския участък интерес са проявили и някои от неуспелите в българската процедура участници като "Аркад" и "Бонати", а също така и "Макс Шрайхер", която също бе подизпълнител за "Балкански поток". Там срещи е имало и със строителя на връзката между българската и гръцката газови мрежи – гръцката "Авакс", немската "Сименс Енерджи", както и с "Хабау" и "Сайпем", които също са редовни участници в проектите на "Булгартрансгаз".

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?