Строители вадят техника на Цариградско шосе срещу нападките за некачествена работа

Демонстрацията утре иска да се спре използването на сектора за политически цели

Строители вадят техника на Цариградско шосе срещу нападките за некачествена работа

Хиляда строителни машини ще бъдат разположени на Цариградско шосе в сряда – 12 декември, в знак на мирен протест срещу нападките, отправяни срещу бранша, от обществото и политици за некачествена работа, обявиха от Камарата на строителите в България на пресконференция. Нейният председател Илиян Терзиев предупреди, че ако исканията на сектора за сигурност и предвидимост за развитието му в дългосрочен план не бъдат изпълнение, ще се мине към ефективни протестни действия.

Камарата настоява да спре използването на бранша за политически цели и предизборна агитация, както и да бъде преустановено разпространяването на недоказани публични твърдения за корупция в строителството. Терзиев посочи конкретно нападките на БСП.

Социалистите поискаха от пътната агенция да допусне независима експертиза за качеството на строежите на редица магистрали, за която от БСП обявиха, че ще платят. Ведомството поиска от партията да излъчи свои експерти за уточняване на  вида изследване, точно на кой метър от участъка ще бъде извършено, при какви мерки за безопасност, при какви условия и от кого. БСП обаче отказаха това и обвиниха пътната агенция, че така искала да замете проблемите с некачествено строителство на магистрали и първокласни пътища.

От Камарата на строителите обявиха, че ще искат срещи с президента, премиера, председателя на парламента и депутати заради обвиненията срещу бранша за  нагласени обществени поръчки и лошо изпълнение на договорите.

"Нашето желание е тези срещи, очи в очи с българската държава и общественост, да опровергаем всички внушения и недоказани твърдения. Ще изразим категоричното си несъгласие с такава пропаганда и използването на съдбата на над 250 хиляди строители и техните семейства за трупане на политически дивиденти", заяви Терзиев.

БСП всъщност искала да докаже професионализма на строителите

В отговор депутатът от БСП Елена Йончева, която бе основен инициатор на исканата проверка за качествотона пътищата, заяви, че подкрепя българските строители. "Заедно със строителите настояваме за едно и също - да докажем, че пътищата в България отговарят на техническите изисквания и не застрашават ничий живот", допълни тя. По думите ѝ исканата от БСП експертиза била "начин да изчистим всяко съмнение в професионализма на българския строител". Йончева посочва, че строителите са принудени да работят в обстановка, в която често се констатират редица нередности по цялата верига на инвестиционния процес. Тя смята, че "отговорност за тези нарушения носят не строителите, а мафиотският модел на управление в България".

На пресконференцията организацията настоя също така за дългосрочна визия за развитието на отрасъла, тъй като през следващия програмен период да бъдат предоставени от еврофондовете между 12 и 15 милиарда евро. "Няма фирма в Европа, която да не желае да участва в разпределението на тази баница. Но, по вярвайте ми, българските фирми пак ще строят в консорциуми и занапред. Да сте виждали немски строители? Идват само като консултанти. Строителният ни бизнес ще бъде пречка за западните фирми. Това е основната атака“, посочи представителят на камарата. Според него дори вече за целта у нас се регистрирали китайски компании.

Възможен бил отлив на фирми в чужбина

Ръководството на организацията предупреди също така, че е възможно голяма част от квалифицираните български строители да се насочат към Франция, която започва програма за обновяване на близо 40 000 обекта. Затова се настоява правителството да продължи националната програма за саниране на панелките, която осигурява работа на фирмите от бранша.

Като проблем бе посочена липсата на кадри и дори това бе посочено като причина за некачественото строителство. Камарата настоя да има национална политика за подготовка на специалисти за бранша с участието на министерствата на труда и на образованието. Според организацията пропуските и грешките в строителството на пътните обекти до голяма степен се дължат на ниските цени, с които се работи. Терзиев коментира, че в страната няма регламент как точно се формират цените за определени видове работа и препоръчват да има такъв за минималните възможни цени. Той допълни, че браншът подготвя правилник за изпълнение и приемане на строително-монтажните работи и на единни трудови норми, с които се регламентират обеми и време за изпълнение на определени строителни дейности. От КСБ напомниха, че лабораториите в страната за изпитване на качеството на обектите са акредитирани и са независими във връзка с искането на БСП за международна проверка на пътищата.

Печалбите на бранша за последните пет години са свити до минимума, необходим за оставането на пазара, коментира още Терзиев.

Още по темата
Още от Бизнес