Строителите на "Хемус" вероятно са били ясни още преди отпускането на 1.35 млрд. лв.

БСП: Държавната фирма "Автомагистрали" се ползва като черна кутия за разпределение на милиарди

Строителите на "Хемус" вероятно са били ясни още преди отпускането на 1.35 млрд. лв.

Строителите на 134 км от магистрала "Хемус" между пътен възел "Боаза" и разклона за Велико Търново най-вероятно са били ясни още преди правителството да отпусне 1.35 млрд. лв. за изграждането им. Магистралният участък ще се строи чрез рамкови споразумения за доставка на техника и материала между държавната "Автомагистрали" и частни фирми. Това се разбра от обясненията на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова и заместника ѝ бивш регионален министър Николай Нанков.

Двамата дадоха извънредна пресконференция в понеделник по повод внесеното същия ден искане на БСП в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за предоставяне на договора за строеж с държавното дружество "Автомагистрали" и рамковите споразумения между него и частни дружества.

Подходът на държавата сега е вариация в схемата, приложена от частни компании при строителството на участъци на магистрала "Тракия". Разликата обаче е, че за трите отсечки между Стара Загора и Карнобат имаше търгове и изпълнителите бяха избрани по Закона за обществените поръчки. Те от своя страна превъзложиха част от дейностите на подизпълнители. Тъй като официално нямаха право да го направят, действаха чрез договори за наемане на техника и материали. Едно от последствията беше масови фалити на дребни и средни строителни фирми. Предприемач в Сливенско дори се самоуби, защото големите строителни компании не плащаха на по-малките.

Сега "Автомагистрали" се явява големият строител, избран без търг с разрешение на Агенцията за обществените поръчки. Държавната компания от своя страна ще възлага дейности чрез подписаните рамкови споразумения с 10 частни фирми, чиито имена не бяха съобщени.

Вслушахме се в градивните критики на БСП, които настояваха за повече държава в държавата, каза Николай Нанков за избора на "Автомагистрали" без търг. Каква по-голяма прозрачност и контрол върху качеството на изпълнението на магистралата от това да я строи държавна фирма, допълни той.

Договорът подписан след картбланша от АОП

Официално участъкът от 134 км ще се строи от "Автомагистрали". Съответният договор между държавното дружество и АПИ е бил подписан на 20 декември, каза Николай Нанков.

Кабинетът отпусна 1.35 млрд. лв. за строителството на магистралата на 12 декември 2018 г.

На следващия ден - 13 декември - е излязло решението на Агенцията за обществените поръчки, с което се дава право да бъде подписан договор чрез вътрешно възлагане (чл.14, ал.1, т.6 от ЗОП). Самото решение на АОП беше публикувано в профила на купувача на АПИ на 27 декември.


"Автомагистрали" с рамкови споразумения с 10 фирми

От своя страна "Автомагистрали" към момента има подписани 10 действащи рамкови споразумения с частни фирми за доставка на материали и техника, каза Николай Нанков. Уточни, че част от тях са подписани в края на ноември 2018 г.

Най-вероятно това са фирмите, чиито услуги ще ползва "Автомагистрали" за строежа на "Хемус". Така още преди кабинетът да отпусне парите, вече е било ясно кои ще са строителите и то без да има търг, а използвайки вратички в закона.

Николай Нанков и Петя Аврамова отказаха да кажат кои частни фирми имат рамкови споразумения с "Автомагистрали". Аргументът им беше, че не ги помнят. Обещаха обаче да отговорят на искането на БСП и да предоставят както договора с "Автомагистрали", така и подписаните рамкови споразумения.

Рамковите споразумения на "Трейс груп" и "Пътстрой 92" с "Автомагистрали" са изтекли още през миналата година, казаха от двете дружества пред Mediapool.

С действащи рамкови споразумения са ГБС и "ПСТ Груп". Към момента няма яснота кои са останалите осем фирми. Това е довело до напрежение в строителната камара и е станало повод за размяна на остри реплики, твърдят компании.

БСП: Това е пример как една държавна компания се използва като черна кутия

"Искаме от Агенция "Пътна инфраструктура" да ни бъде предоставен договорът между АПИ и държавната фирма "Автомагистрали" за възлагане на строителството на АМ "Хемус". Искаме и от МРРБ да ни бъдат предоставени рамковите споразумения между държавното дружество "Автомагистрали" и фирмите, които ще строят отсечките от аутобана." Това заяви говорителят на парламентарната група на "БСП за България" Елена Йончева пред медиите след като внесе искането в АПИ.

Тя припомни, че на 10 октомври 2018 г. бившият директор на АПИ Светослав Глосов казва, че до края на 2018 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на магистрала "Хемус".

"Малко след това строителството се възлага на фирми, без конкурс и обществена поръчка", каза Йончева.

"Има обосновано съмнение, че това е пример как една държавна фирма, в случая "Автомагистрали", се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди левове, което в съвременна България е безпрецедентно. Тя няма капацитет за изграждането на автомагистрала "Хемус". Финансовите ѝ резултати за 2017 г. са влошени. Изпълнителният ѝ директор Стоян Беличев досега не е заставал пред медиите и нашият въпрос е - дали е вярно, че той е бивш съдружник с Гинка Върбакова", попита Йончева.

Тя припомни, че в края на миналата година няколко строителни фирми организираха протест с хиляда машини в София срещу искането на опозицията за проверка на качеството на магистралите.

"Малко след това, същите фирми получиха без обществени поръчки, търг и конкурс един милиард триста и петдесет милиона лева за изграждането на магистрала "Хемус", каза още Йончева.

През почивните дни лидерът на БСП Корнеля Нинова обяви, че ще бъде изпратено питане до Европейската комисия дали това възлагане не противоречи на директивата за държавна помощ

Петя Аврамова: Неприятно ми е да се пускат фалшиви новини

"Изключително неприятно е да се правят фалшиви новини и да се пускат в общественото пространство. Изключително натоварена е работата в МРРБ, както и на неговите подразделения. БСП се опитват да атакуват точно там, където има важни решения, взети от държавата, каквото е строителството на магистрала "Хемус". Там, където има добри решения, точно там атакува опозицията. Вероятно това ѝ е работата, но не трябва да го прави с фалшиви внушения", коментира министър Петя Аврамова в отговор на БСП.

Тя уточни, че договорът между АПИ и "Автомагистрали" ще бъде изпратен на БСП, след като мине проверката му в Агенцията за обществените поръчки в законоустановения срок.

Рамковите споразумения между "Автомагистрали" и частните фирми също ще бъдат предоставени, ако бъдат поискани по Закона за достъп до информацията, каза Аврамова. Тъй като има засегнати частни интереси, това е причината те да не са публикувани на сайта на "Автомагистрали", стана ясно от обясненията на Нанков.

"Ние много пъти сме се вслушвали в опозицията и затова решихме да вкараме държавна компания. Управителят не е бил съдружник с Гинка Върбакова, каквото внушение чухме. Няма платени аванси, каквото друго внушение имаше. Напротив, парите стоят по сметка в БНБ и ще бъдат изплатени след изграждането. Може г-жа Корнелия Нинова да си смени информаторите, защото прави изключително неверни твърдения, които пуска сред обществото", каза Николай Нанков.

Той призна, че управителят на "Автомагистрали" Стоян Беличев е бил съдружник със съпруга на Гинка Върбакова – Славчо във фирма "Сими груп". Това обаче е било преди години. Беличев и Върбаков били състуденти и се познавали, каза още Нанков.

Още 250 км трябва да се построят между София и Варна за да има магистрала

Общата дължина на автомагистрала "Хемус" от София до Варна е около 420 км.

Към момента от нея са изградени близо 170 км. Това са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна.

В момента със средства от републиканския бюджет се строят 26 км от автомагистралата. Това са отсечката между Ябланица и Боаза (9 км) и от пътен възел "Буховци" до пътен възел "Белокопитово" (16 км).

Правителството отпусна 1.35 млрд. лв. за изграждането на още 134 км – от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново. Този участък е разделен на шест отсечки.

За първите, с дължина съответно 15 км, 19 км и 17 км - до разклона за Плевен/Ловеч, има готови работни проекти и изработени парцеларни планове, но отчуждителните процедури не са проведени.

За другите три с дължина 27 км, 23 км и 32 км – до разклона за Велико Търново няма работни проекти и не са готови парцеланите планове. Техническото проектиране нези участъци ще бъде изпълнено през 2019 г., посочи АПИ.

Целта е цялостното изграждане на магистрала "Хемус" в участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново да е готово през 2024 г., каза Николай Нанков.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес