След първия протест през есента строители на участъци от магистралите “Тракия” и “Марица” този път символично погребаха бизнеса си заради забавени плащания на главния изпълнител към тях. Между двете платна на строящия се последен участък от Ямбол до Карнобат при пътен възел Зимница представители на около 70 фирми заровиха листи с техните имена, защото са обречени на фалит, съобщи агенция “Фокус”.
Протестното мирно шествие е заради неспазени договори по строителството на магистралите, обяви Айдън Даил, организатор на протеста. По думите му компаниите си чакат парите повече от седем месеца до над година за свършената работа. По думите на протестиращите това са малки фамилни компании.
Изпълнител на последната отсечка от магистралата е сдружение “Тракия ІV” с водещ партньор “Холдинг Пътища”. Разплащаме се редовно с всички изпълнители съгласно подписаните договори, твърди Иван Иванов, представител на сдружение “Тракия ІV”, цитиран от “Фокус”.
Проблеми с разплащанията имат и фирмите, изграждащи участъка от Димитровград до Харманли на магистрала “Марица”. Главен изпълнител на обекта е обединение между австрийската “Порр” и “ПСТ Холдинг”, зад което също стои Васил Божков.
Протестите заради забавените плащания започнаха през есента, но след намесата на държавата до блокиране на магистралите не се стигна след като главният изпълнител обеща да се разплати до края на 2012 г.
Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) е разплатила своевременно всички дължими суми към главния изпълнител на обекта. До този момент на сдружение "Тракия ІV" са преведени 165.5 млн. лв., като последната фактура е за 10.384 млн. лв., е посочено в съобщението на АПИ. Обединението спечели търга с цена от близо 210 млн. лв. без ДДС. Председателят на управителния съвет на пътната агенция Лазар Лазаров е изискал обяснение от изпълнителя за ситуацията. Той му е отговорил, че с 15 от фирмите, наематели на техника, са постигнали споразумение за разплащане на задълженията до 15 февруари. АПИ ще продължи да следи ситуацията и да изисква информация от сдружение "Тракия ІV", е посочено в съобщението.
Държавата да се намеси
Протестиращите държат държавата да се намеси в случая. “Основният изпълнител не е паднал от небето. Той е избран по строги правила, със знанието на държавата, в определена процедура. Държавата е задължена да упражнява прозрачност и мониторингов процес както от избирането на компанията, така и до завършването на обекта. Тук става въпрос за едни скачени съдове, като най-големият съд е държавата”, заяви Айдън Даил по време на протеста.
На този етап потърпевшите не обмислят по-радикални действия, тъй като вярват във върховенството на закона.
Протестиращите са изпратили уведомителни писма до пътната агенция, министерствата на регионалното развитие и на транспорта, както и до парламентарни комисии, правителството и президентството.
Главният изпълнител: Плащаме съгласно договорите
”Сдружение Тракия IV” се разплаща с дружествата, които спазват клаузите по сключените със сдружението договори”, заяви Иван Иванов, представляващ главният изпълнител. По думите му през последните две години и половина сдружение “Тракия ІV” е работило коректно с над 300 различни по големина и дейност фирми. Благодарение на това партньорство днес можем да отчетем спазване на работния график по изпълнението на обекта, твърди Иванов.
През последните няколко дни с недоумение забелязваме повишена активност от няколко фирми, които се опитват чрез организирани публични действия да наложат нови, извън договорите правила, смята Иванов. Според него “опитът им да внушат, че между нас има некоректни взаимоотношения е недопустим”.
Преди десет дни ръководството на сдружение “Тракия ІV” направило неуспешен опит да се разбере с недоволните, които по думите на Иванов са незначителна част от работещите на магистралата. От тук нататък търговските взаимоотношения с тези фирми ще бъдат решавани единствено и само в съда, независимо дали ще има предстоящи опити за необосновани претенции и политизиране, заявява още Иван Иванов. Той обещава, че последният участък от “Тракия” ще бъде построен качествено в договорения срок.
Риск от завършването на двата участъка
Съгласно първоначално подписания договор строителството на последния участък от магистрала “Тракия” трябваше да бъде готово през февруари. Неотдавна обаче стана ясно, че срокът е удължен до 31 май заради форсмажорни обстоятелства – лошите зимни условия и слабите почви. Затова беше сключен официален анекс между АПИ и сдружение “Тракия ІV”.
Според протестиращите строители няма как участъкът на “Тракия” да бъде построен дори и в новия удължен срок. Причината е, че по-голямата част от трасето все още няма асфалт. Полагането му започна в края на миналата година на отделни участъци от по-два три километра.
Общата дължина на отсечката от Ямбол до Карнобат е 47 км, като първите 17 км от нея до Петолъчката край Сливен бяха пуснати през август 2012 г. Това означава, че по останалите 30 км трябва да се положи основният пласт асфалт - биндера и износващия асфалтов пласт. Според пътни специалисти останалите четири месеца няма да са достатъчни това да се случи.
На магистрала “Марица” в участъка от Димитровград до Харманли пък почти не се работи, твърдят недоволните. По план график магистрала “Марица” трябва да е готова до края на годината.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
37 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
36, не лъжи, овчарчето ми, качеството е много ниско и нетрайно, поради многото откраднати от тиквата-буда пари...
Новите участъци на магистрала "Тракия" са в перфектно състояние. Коловози има само в главата на някой , който не си пие редовно хапчетата. Всяка седмица пътувам от Пловдив до Бургас и обратно.
Не бойте се! Напролет отново ще строите прословутите отсечки или каквото е останало от тях. Минах по новите отсечки на Тракия 20 дни след грандиозното откриване. По настилката вече имаше оформени коловози и неравности. Не ми се мисли как ще изглеждат нещата напролет.
другара Тодар Живков до № 32
Aкo имaш инфopмaция кoлкo ca „гpoбoвeтe нa тeзи 10-ки фиpми кoитo ca пocтpoили дapoм пpeкpacнитe мaгиcтpaли нa Бopиcoв”, нe я кpий, a я дaвaй вeднaгa, зa дa мy пoтpъcим cмeткa. Шa ти дaм eдин пpимep зa пoлзaтa oт cтaтиcтикaтa. Чeмбъpлин cъoбщaвa, чe, cпopeд oфициaлнaтa caвeцкa cтaтиcтикa, бpoят нa тpyдoвитe злoпoлyки в Cъвeтcкa Pycия пpeз 1929 e бил къдe 200 нa 1000 paбoтници гoдишнo. Пpи cтpoитeлcтвoтo нa eдин oт „нaй-cмъpтoнocнитe пpoeкти" в Aмepикa - Hoover Dam (1931-1936) …
– тpyдoвитe злoпoлyки ca билe 5 нa 1000 paбoтници гoдишнo, a cpeднo зa CAЩ дocтa пo-мaлкo. Зa дa ca нe пoдлъжeш дa питaш „Кoй e пa тoя Чeмбъpлин?”, шa ти oтгoвopa „пpoфилaктичнo”. Aмepикaнcкият жypнaлиcт Yилиaм Xeнpи Чeмбъpлин e бил гoлeм пoчитaтeл нa бoлшeвишкaтa peвoлюция в Pycия. Пpeкapвa 12 гoдини oт cвoя живoт в Cтaлинcкa Pycия кaтo кopecпoндeнт нa Кpиcчън Caйънc Мoнитъp. Пpeз 1929 пpaви oбикoлкa из Cъвeтcкa Pycия зa дa oпишe cъcтoяниeтo нa paбoтницитe в "paбoтничecкия paй", кaктo бил нayчил oт бoлшeвишкaтa пpoпaгaндa. Чeмбъpлин, кoйтo пъpвoнaчaлнo e eнтycиaзиpaн пoддpъжник нa кoмyниcтичecкaтa peвoлюция, cи тpъгвa oт Pycия пpeз 1934 cилнo paзoчapoвaн, и твъpд пpoтивник нa вcякaкъв кoмyнизъм.
Oт пpимepa и пo-зaлyпeнитe шa paзбepaт, кoлкo гoлeмa e пoлзaтa oт oбeктивнaтa cтaтиcтикa. И кoлкo гoлeмa e вpeдaтa oт злocтнaтa бoлшeвишкa пpoпaгaндa. Вpeднa зa пpocтaцитe, нo cмeшнa зa нopмaлнитe чoвeци нa 21-вия вeк, дo кoитo иcтинaтa дocтигa cъc cкopocттa нa cвeтлинaтa, блaгoдapeниe нa мoдepнитe тexнoлoгии.
Целта на построявнето на т.н. магистрали бе една единствена - пълненето на джоба с милиони на Васил Божков-Черепа, който няма начин да не се отблагодарил с някой друг милион на влесимащите за услугата.
Тези фирми нямат договори с държавата за строеж на магистрала "Тракия", така, че да вземат да погледнат с кого са сключвали такива и от там да си търсят парите.
Строителите трябва да вземат нещата в свои ръце. Божков има имущество за милиони. Да му спретнат една серенада, ярко "осветена" и нещата ще си дойдат на мястото.
ПУБЛИЧНА ТАЙНА Е ,ЧЕ ЧЕРЕПА НЕ ПЛАЩА НА СТРОИТЕЛНИТЕ ФИРМИ,ЗАВЛАЧВА БАНКИТЕ,А КОГАТО ГО ОКЪРШИ УПРАВЛЯВАЩИТЕ МУ ПОМАГАТ В БЪЛГАРИЯ ВСЯКО ПРАВИТЕЛСТВО ИДВА В ИМЕТО НА БОРБАТА С КОРУПЦИЯТА И СИ ОТИВА ЗА ВРЪЗКИ С МАФИЯТА!
един Сърп и един Чук вървели по магистала Тракия . Първият попитал : - Колко е часът ? - Днес е сряда !!! Отговорил Чукът . Че и вашите коментари , някой отдолу спомена кутевски !!!!