Строителите на жп търг за над 1 млрд. лв. ясни по Коледа

Изпълнението на линията Елин Пелин – Костенец е рисково, участъкът с най-дългия тунел ще е готов през 2025 г.

Строителите на жп търг за над 1 млрд. лв. ясни по Коледа

Строителите на жп линията Елин Пелин – Костенец трябва да са ясни по Коледа. Такива са плановете на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това съобщи Галина Василева, директор на дирекция "Координация и контрол на европейски проекти и програми" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, пред ресорната парламентарна комисия в сряда.

Това е най-скъпата обществена поръчка за този програмен период с прогнозна стойност от около 1 млрд. лева. Финансирането е от оперативна програма "Транспорт".

Проблемът е, че заради обжалвания на процедурата и неспазване на законовите срокове за съгласуване на подробните устройствени планове изпълнението му закъснява вече с над година и половина, посочи Василева.

Това прави проектът рисков, защото отсечката с най-дългия тунел няма да може да бъде завършена до края на настоящия програмен период, който изтича финансово през 2023 г. Прогнозите са, че този участък при добро стечение на обстоятелствата, без обжалване на класирането, може да бъде изграден до края на 2025 г., посочи Василева. По тази причина се обсъжда фазирането на проекта, допълни тя.

Най-големият жп проект за този програмен период е под специално наблюдение от Европейската комисия. На всеки три месеца нейни представители идват в България, за да проверят на място напредъка му. Представители на ЕК вече предупредиха официално българското правителство, че няма да разрешат прехвърляне на средства от жп проекти за строителство на магистрали.

Поръчката е интересна и поради факта, че в нея участва "Джи Пи Груп". В последните месеци компанията, за която има "витаещи съмнения" по думите на премиера Бойко Борисов, че е свързана с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, е подложена на обществен и държавен натиск. Поводът беше недоволството от ремонта в центъра на София, задържането на журналисти разследващи дейността ѝ. Така тя попадна под ударите на прокуратурата и европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, а в сряда бяха повдигнати и обвинения срещу двама от собствениците на компанията.

"Джи Пи Груп" обяви официално, че се отказва от спечелените обществени поръчки за изграждането на тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма", както и от ремонта на трамвайното трасе номер 5 в София.

План графикът

Общо 19 компании и обединения участват в надпреварата за реконструкцията и модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец.

При всички са установени пропуски в документацията. В началото на октомври им е бил даден 5-дневен срок за представяне на липсващите документи.

В момента тече техническото оценяване на проектите. Планът е до края на ноември да бъдат отворени ценовите предложения, а до 26 декември да са ясни изпълнителите и да се сключат договори с тях, ако няма обжалване на класирането, каза Галина Василева.

Извън срока

Наред с всички големи български строителни компании, в търга участват фирми от Китай през Турция, Гърция, Италия и Испания до Португалия. Повечето от тях играят в консорциуми, като само четири компании участват самостоятелно - италианската "Асталди", полската "Тракция ПРКи" С.А. и гръцките "Актор" и "Терна".

Най-много са кандидатите за най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел. Подадените оферти са девет, а участниците са предимно чужди компании. Отсечката е с дължина от 20 км и прогнозна стойност от 554 млн. лв. без ДДС. Тук е най-дългият тунел с дължина от над 6.8 км, а срокът за изпълнение е 6 години. Именно това прави невъзможно обектът да бъде завършен до края на този програмен период, посочи Василева.

За другите два участъка към момента няма риск, но при условие че няма обжалване на избора на изпълнителите. Ако това се случи, то и те няма да могат изпълнени до края на 2023 г., стана ясно от нейните обяснения.

Най-малко са кандидатите за изграждането на 11 километра железен път между Ихтиман и Костенец, от който близо половината е под земята. Той е с прогнозна стойност от 354 млн. лв., а подадените оферти са четири. Едната от тях е на консорциум "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017" ДЗЗД с участници "Страбаг АГ - клон България" КЧТ, "Страбаг Сп.з.о.о. - клон България" КЧТ, "Щрабак Рейл Гмбх - клон България" КЧТ и "Джи Пи Груп" АД.

Още по темата
Още от Бизнес