Строителите спират работа заради 1 млрд. лв. дълг на държавата

Ако не се намери бързо решение на проблема, стотици остават на улицата, десетки градове - разкопани

Снимка: БГНЕС

Заради дълг на държавата и общините към строителния бранш от над 1 млрд. лева, фирми спират работа. Строителната камара излезе с препоръка компаниите да прекратят дейностите по европроектите, докато не се намери решение за възстановяване на финансирането им.

 

Стачки и демонстрации няма да правим, всяка фирма сама трябва да вземе своето решение, ние само препоръчваме и даваме правното основание за това, каза Иван Бойков, изпълнителен директор на Строителната камара пред Mediapool.

 

Шуменската компания "Автомагистрали Черно море" протестира вече седмица заради неплатени над 12 млн. лв. от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Ефектът до момента е преведени 600 хил. лв. на компанията, с които са изплатени заплатите за април. От АПИ са обещали в петък да преведат на фирмата още 2.4 млн. лв., с които бъдат платени заплатите за май, каза синдикалният лидер на КНСБ в компанията Господин Янков.

 

Неплащането на държавата и общините на фирмите може да остави без работата стотици работници и да доведе до масови фалити на фирми, някои от които вече са в тежко финансово състояние. В същото време десетки градове стоят разкопани, основно заради спрените плащания по оперативна програма "Околна среда".

 

Държавата прехвърля отговорността на строителите

 

До безпрецедентното съобщение на Камарата на строителите за спиране на работа на фирмите, каквото не е имало досега, се стигна след като държавата и общините направиха опит да прехвърлят отговорността на строителите за изпълнението на европейските проекти, коментира Иван Бойков.

 

В редица договори с изпълнителите има клауза, според която, независимо че възложителят не им плаща, те са длъжни да продължат да работят и не могат да спрат.

 

Затова и в строителната камара ежедневно постъпват запитвания от фирми какво могат да предприемат в такъв случай. От Камарата на строителите препоръчват на компаниите да пристъпят към "процедура за подписване на Акт образец 10 по Наредба 3/2003 г. за спиране на строителството до намиране на решение за възстановяване на финансирането на проектите по европейските програми", се казва в съобщението.

 

Дългът на държавата към строителите тайна

 

Няма официална информация на колко възлизат общо задълженията на държавните институции и общините към строителния бранш. По груби сметки на камарата те са между 1 – 1.2 млрд. лв., като са натрупани основно от спрените плащания по оперативните програми.

От строителната камара твърдят, че не се плаща не само по спрените от Брюксел "Околна среда" и "Регионално развитие", но и по "Транспорт".

 

Камарата е поискала от Министерството на финансите информация за задълженията на държавата и общините към бранша по реда на Закона за достъп до обществената информация, но до този момент все още няма отговор.

Информация не била предоставена дори и на президентството. В същото време правителството не спира да се хвали как редовно се разплаща с бизнеса и няма задържания на плащанията, за разлика от времето на ГЕРБ.

 

В търсене на решение за еврофондовете

 

Заради огромните задължения на държавата и общините към строителните фирми, изпълняващи европроекти управителният съвет на Камарата на строителите е имал среща с Националното сдружение на общините, на която са били обсъдени проблемите и евентуалните начини за решаването им.

 

Двете организации са поискали среща с премиера Пламен Орешарски и ресорния вицепремиер Зинаида Златанова с писмо на 7 юли, за да бъде намерен изход от критичната ситуация. До днес отговор на писмото им няма, твърдят от строителната камара.

 

На срещата на политическите сили при президента в понеделник, държавният глава Росен Плевнелиев призова за намиране на трайно решение по случая с недостига на средства на общините.

 

Според финансовия министър Петър Чобанов няма проблем с плащанията по оперативните програми, като единствено са спрени тези по "Околна среда" (ОПОС), които до края на този месец или най-късно в началото на август щели да бъдат възстановени.

 

Данните на финансовото министерство сочат, че за първото полугодие на годината са изплатени общо 740 млн. евро от структурните и кохезионния фонд. До март, включително, е имало плащания по ОПОС, които възлизат на 188 млн. евро.

 

От останалите програми най-много средства за първите шест месеца на годината са платени по "Човешки ресурси" – 162 млн. евро, като единствено по тази програма към момента няма риск от загуба на средства в края на годината.

 

По "Регионално развитие" са изплатени 150 млн. евро за полугодието, а по програмата за бизнеса "Конкурентоспособност" – 113 млн. евро.

 

Действително по програма "Транспорт" плащанията са изключително малко и възлизат на едва 103 млн. евро за първите шест месеца на годината. Причината , според строители, са прилаганите трикове със сертификатите. Възложителите АПИ и НКЖИ отказват да ги приемат, точно така както се случи с "Автомагистрали Черно море".

Още по темата
Още от Бизнес