Строителната камара “заля” с писма държавните институции

Българска строителна камара (БСтК), браншовата камара “Пътища” и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България изразиха пълната си подкрепа за новия Закон за камарата на строителите в петък. В официални писма до омбудсмана Гиньо Ганев ръководителите на браншовите информират, че над 60 души от камарите на строителите и пътно-строителните инженери вчера са подкрепили новата нормативна уредба.

Това е поредното писмо, което председателят на строителната камара Симеон Пешов изпраща до националния обществен защитник в подкрепа на новата нормативна уредба от началото на седмицата. В понеделник, отново в епистоларна форма, председателят на БСтК съобщи на Гиньо Ганев, на министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов и на председателя на парламентарната комисия по местно самоуправление Ремзи Осман, че заради подкрепата за закона, изразена от някои от големите национално представителни организации “е безсмислено той да бъде обжалван в Конституционния съд на България”.

Единственото, което стои зад масираните декларации колко е обединен и щастлив строителният бранш от новата нормативна уредба, е страхът, че може да се стигне до обжалване в Конституционния съд (КС).

В първите работни дни на новата година част от браншовите организации в строителството - Съюза за стопанска инициатива, Асоциацията за инфраструктурно развитие, Българската предприемаческа камара, Националната асоциация на строителите на жилища в България и Националната строителна федерация поискаха от омбудсмана да сезира КС за противоконституционност на новия закон.

Основният проблем на браншовите организации е, че работната група, в която участваха големите обединения на строителите в бранша, се споразумя и подготви проектозакон, който няма нищо общо с гласувания от парламента текст.

Народните представители отхвърлиха текста на браншовите сдружения и решиха да напишат съвсем нов текст, защото така било по-добре за самите строителни организации. Най-активната роля в пренаписването на текста изиграха депутатите от БСП Костадин Паскалев и Силвия Алексиева. Всички останали в комисията по местно самоуправление и пленарната зала замълчаха за набързо направени промени.

В писмото си до омбудсмана от браншовата камара “Пътища” признават, че те са предложили на законодателя друг текст за закон, в който се създава конфедерация, но парламентът е избрал друг принцип - създаване на Камара на строителя.

Смятаме, че и по двата начина се постигат целите, поставени от закона, коментират браншовиците.

Представители на големи строителни фирми коментираха неофициално, че големият проблем на председателят на БСтрК Симеон Пешов е сериозно разклатеното на компаниите в бранша, че камарата защитава интересите им. Пешов също беше от тези, които сложиха подписа си под проектодокумента, вкаран в парламента, а след това одобри и пълната му промяна.  

Вероятно по тази причина в писмата си Симеон Пешов не се обръща към членовете на камарата, а уверява всички държавни органи, “че двете браншови камари ще подкрепят областните управи да проведат събранията за избор на учредителното събрание на камарата на бъдещата обща камара на строителите”.

Факт е, че едва 5 на сто от строителните фирми у нас са големи, а новият Закон за камарата на строителите всъщност резервира един определен сектор – на големите инфраструктурни проекти именно за тези големи фирми. Това “вбесило” големия процент от строителните компании и не е ясно за кого ще дадат подкрепата си при формиране на бъдещото ръководство на камарата, коментираха запознати от бранша.

Областните събрания  на строителните фирми по места ще определят делегатите в учредителното събрание на браншова камара. От тях ще зависи и ръководството на отрасъла.

Новият закон за камарата на строителите влезе в сила в последния работен ден на миналата година – 29 декември.  

Още от Имоти