Строителни обекти на Пеевски под прицела на транспортния министър

Първо прекрати споразумение с НКЖИ, последва проверка на Централната жп гара в София, а сега и пътната връзка към Терминал 2

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев взе на мушка строителни обекти, изпълнени или изпълнявани от обединения, в които участват фирми, свързани с бившия депутат от ДПС Делян Пеевски.

Първото нещо, което обяви Алексиев дни след встъпването си в длъжност, беше прекратяването на рамковото споразумение на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за ремонт на релсовия път, по което фирми, свързани с Пеевски, за последните четири години са усвоили близо 300 млн. лв.

В неделя последва изненадваща проверка на Централната жп гара в София, открита преди по-малко от година от Бойко Борисов, но днес вече с редица течове. Ремонтът за гарата беше направен от обединение, в които влизаха "Водстрой 98" и "ГБС Инфраструктурно строителство". При спечелването на поръчката "Водстрой 98" неофициално беше част от портфолиото на Пеевски, но днес официално е собственост на "Хидрострой".

В понеделник Алексиев направи проверка и на пътната връзка на Терминал 2 на летище София с бул."Брюксел" и установи закъснения с изпълнението на обекта. В неделя Mediapool не видя никой да работи на него.

"Проверките нямат нищо общо с това кой строи обекта или кой го е построил. Това са важни инфраструктурни проекти, свързани с предстоящото европредседателство на България през първата половина на 2018 г. Те трябва да бъдат изпълнени качествено и в срок", коментира Христо Алексиев пред Mediapool.

Закъснява пътната връзка на Терминал 2 с бул. "Брюксел"

Пътната връзка на Терминал 2 с бул. "Брюксел" трябва да осигури бърз транспорт от летището към центъра на града. Обектът е обявен за национален от първа категория, защото е важна част за представянето на страната ни по време на първото председателство на България на Съвета на Европейския съюз през първата половина на 2018 г.

Европредседателството е един от приоритетите на служебния кабинет и по тази причина транспортният министър провери напредъка на връзката в понеделник, като преди това е имал среща и с изпълнителите на проекта.

От съобщението на транспортното ведомство става ясно, че има забавяне със сроковете за изпълнение. При проверката е установено, че от страна на строителите не са изготвени проекти за две пресичания – газово и електрическо. Липсата им може да бъде критична за приключването на проекта. Необходимо е те да се изготвят и съгласуват в кратки срокове, за да не повлияят на завършването на целия проект, посочват от министерството.

Алексиев е поискал от строителната фирма допълнителна мобилизация на човешки ресурс и актуализиран график за работа. Ангажирал се е лично да контролира строителството.

По договор обектът трябва да е готов до февруари 2018 г., но Алексиев е поискал от строителния консорциум пътната връзка да бъде приключена до ноември 2017 г., е посочено в съобщението на транспортното министерство.

Договорът за строителството на пътната връзка е подписан на 22 декември 2015 г. с обединението "Брюксел 2015" ДЗЗД, в което влизат "ПСТ Груп" и "Инфраструктурно строителство", по това време и двете компании са в орбитата на Делян Пеевски, но към момента първата е на ПИБ.

От работата 17% е възложена на подизпълнители. Италианската "Серенисима Коструциони" ще извърши 15 на сто от дейността като направи мостовото съоръжение, по 1 процент от работата са получили полската "Мости Котивице" и българската "Виа план" за проектиране на съоръжението.

За година и десет месеца (630 работни дни) трябва да бъде изграден мост с дължина от 349 метра и 1100 метра пътни връзки. Цената е 13.7 млн. лв. с ДДС, показват публикуваните документи в профила на възложителя.

Строителят на Централна гара: Ще отстраним течовете

В неделя транспортният министър направи изненадваща проверка и на Централната жп гара в София и на жп гара Подуяне и откри течове и мръсотия – нещо което беше видно за пътуващите.

Обновяването на Централната жп гара в столицата беше направено от обединение "ГБС - Централна гара София", в което влизат "ГБС" и "Водстрой 98", която се свързва с Пеевски.

Ремонтът на гарата беше финансиран основно с европейски пари и струваше над 80 млн. лв. с ДДС, показват публикуваните документи в регистъра на обществените поръчки. Изпълнението се забави много и България рискуваше да загуби европейското финансиране. Обектът беше довършен и открит през април 2016 г. от тогавашния премиер Бойко Борисов след получаването на допълнителни над 4.3 млн. лв. спрямо първоначално договорената цена от 74 млн. лв.

В момента на много места има течове и паднали мазилки. От "ГБС Инфраструктурно строителство" заявиха, че изпълнителят ще отстрани повредите за своя сметка, защото обектът все още е в гаранция.

Рамковото жп споразумение

Прекратяване на рамковото споразумение на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за ремонт на релсовия път беше първото, което обяви Алексиев като служебен транспортен министър. Преди това той беше зам.-изпълнителен директор на НКЖИ.

Този договор е стар, подписан в края на 2012 г. за четири години напред с 11 изпълнители. Той е разделен на четири обособени позиции с по трима изпълнители за всяка, с изключение на една, където са двама.

Срокът на рамковото споразумение по три от обособените позиции приключи в края на 2016 г. Само по една изтича през май 2017 г. и по нея до последно, включително и след встъпването във власт на служебния кабинет, е продължило възлагането. Последните договори са от 31 януари 2017 г., показва регистърът на обществените поръчки. Седмица по-късно беше сменен изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев.

По рамковото споразумение до момента са изплатени и договорени над 385 млн. лв. От тях над 76% или около 295 млн. лв. отиват за консорциуми, в които участват фирми, свързани с Делян Пеевски.

Едната е "Консорциум Железен път 2012- 2016", в която влизат "Водстрой 98" (56%), държавната "Транспортно строителство и възстановяване" (34%) и "Хидрострой" (10%), които през изминалите години са получили договори за над 127 млн. лв.

Другата е обединение "ЕТС Технолоджи" с въложени договори за близо 108 млн. лв. В него влизат "Водстрой 98" (40%), "Хидсрострой" (25%), "Балкантел" () ()

Третото е "Консорциум ТИП 2012-2016" с възложени договори за близо 42 млн. лв., в което влизат "Инфраструктурно строителство" и, Промишлено строителство холдинг". Последното е собственост на "Водстрой 98" до 30 януари 2017 г., когато е продадено срещу 2.6 млн. лв. на 70-годишния Камен Стоянов Канев, показва справка в Търговския регистър.

С договори за по-малки суми са още две обединения, в които участват фирми, свързвани с Пеевски.

Едното е консорциум "ТБС 2012-2016" с договори за 12.5 млн. лв., в което влизат "Инфраструктурно строителство" (33%), "ГБС Инфраструктурно строителство" (33%) и държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (34%).

Другото е "Консорциум железопътни сгради", в което влизат "Хидрострой" и "АТ Инженеринг" с поръчки за близо 1 млн. лв.

Към момента рамковото споразумение все още не е прекратено, показва проверка в регистъра за обществените поръчки.

Наредил съм на новия директор на НКЖИ да ми предложи как това да стане, така че да не се плащат неустойки на компаниите, каза Христо Алексиев пред Mediapool. Ако фирмите не са съгласни това да стане доброволно, на тях повече няма да им се възлага, уточни той.

Категоричен съм, че за напред дейностите по ремонта на железния път трябва да се възлагат с обществена поръчка, като се спазват правилата на равнопоставеност, което ще доведе до повече конкуренция при избора, а оттук и до по-добра цена и качество, допълни служебният транспортен министър.

Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?