Строителните компании негодуват срещу опитите да се спрат корупционни практики (обновена)

МРРБ вече ще плаща според качеството и количеството на свършената работа, а не авансово като ГЕРБ

Строителните компании негодуват срещу опитите да се спрат корупционни практики (обновена)

Работата по инфраструктурните проекти е блокирана и има риск от загуба на милиарди евросредства, предупреди Камарата на строителите в България (КСБ) в обръщение до президента Румен Радев.

Камарата настоява да се спре с негативната кампания, която уронва авторитета на бранша и да се активизира работата на държавната администрация, която в момента била блокирана. Освен това КСБ настоява да бъдат разплатени натрупаните задължения от страна на държавата към бранша, които по думите на регионалния министър арх. Виолета Комитова възлизат на 600 млн. лв. Камарата иска също да продължи програмата за енергийна ефективност, както и да не се допуска спиране на стартирали и предстоящи процедури и дейности във ВиК, пътния сектор и по оперативните програми.

КСБ посочва, че е независима доброволна професионална oрганизация, действаща като официален представител на строителните фирми у нас. Така е по закон, но в действителност организацията е контролирана от няколко големи компании, които са "абонирани" за държавните поръчки. Практически властта в КСБ е разделена между представителите на Делян Пеевски и на Бойко Борисов, които разпределят поръчките, твърдят неофициално малки строителни компании, които са подизпълнители на големите и зависими от тях.

Повод за обръщението на камарата е опитът на служебния кабинет да преустанови порочни и корупционни практики и да върне строителния процес към нормалност - строежите да започват след като има проекти, направени са отчужденията и има издадено разрешение за строеж. Това се опита да покаже арх.Виолета Комитова при проверката на магистрала "Хемус", където обаче бе посрещната от подвикващи работници, явно пратени от работодателите си да недоволстват срещу новата власт.

Преди това новото ръководство на пътната агенция разкри, че има нарушения при ремонтите на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Служебният кабинет изнесе информация, че в края на 2019 г. държавната компания "Автомагистрали" е раздала 188 млн. лв. аванси на 25 фирми за укрепване на 84 свлачища още преди получаване на разрешение за строителство. Срокът на изпълнение изтича в края на 2021, но към момента е изпълнен само един обект - укрепването на срутището до Рилския манастир, което бе посещавано няколко пъти от бившия премиер Бойко Борисов.

Иначе, че ремонтите са свръхскъпи, бавни и често некачествени - пътуващите по пътищата го виждат всеки ден.

В тази ситуация строителната камара констатира в писмото си до президента "ескалация на негативните и уронващи престижа на строителния бранш внушения, отправени от министри от назначения от Вас служебен кабинет – от министрите на финансите, на икономиката, на околната среда и водите, на земеделието и храните, на здравеопазването".

"Особено смущаващи са изказванията на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова", твърди камарата, според която за последния месец, откакто Комитова е министър, "строителният бранш в България изпадна в колапс".

"Вследствие на създадената от страна на министъра несигурност, МРРБ и ресорните ведомства не работят, строителните и монтажни работи не се актуват, разплащания с контрагенти не се извършват", посочват от строителната камара.

От КСБ оценяват като "крайно противоречиви" действията на арх. Комитова свързани с кадровата политика и направените уволнения и назначения.

Регионалният министър направи смени в ръководството на пътната агенция, държавната компания "Автомагистрали" и ДНСК. Те бяха чакани от обществеността и част от бранша, но някои от назначенията повдигнаха въпроси и предизвикаха недоволство сред граждански организации. Причината беше спорното минало на част от новите назначения, като шефа на ДНСК и връщане на част от старото ръководство в "Автомагистрали", което също носи отговорност за управлението на държавната компания.

В обръщението си до държавния глава строителната камара пише, че ситуацията в бранша се усложнява и заради спрените действия във всички институции, ангажирани с изпълнението на сключените договори:

"Блокирани са и всички оперативни програми, които засягат енергийна ефективност, ВиК мрежи и околна среда, транспортна инфраструктура, развитие на селските райони, вследствие на което е създадена реална опасност да се загубят безвъзвратно милиарди евросредства".

Провежданата политика от служебния кабинет е в абсолютен противовес на световната практика за използване на строителството като ключов инструмент за излизане от икономическата криза, възникнала в резултат на пандемията Covid-19, се казва още в позицията на строителите.

Браншовата камара посочва, че исканията им за възстановяването на нормалната работа в сектора не са политически. Напомнят, че строителството е един от ключовите за икономиката на страната браншове, осигуряващ 12% от БВП, в който са заети 250 000 работещи.

"В случай че не бъдат предприети мерки, ще бъдем принудени да защитим правата на членовете на КСБ и заетите в сектора по всички допустими от закона начини", завършва обръщението към държавния глава.

В края на 2018 г. големите строителни компании излязоха на протест срещу БСП в подкрепа на ГЕРБ, заради сигналите на евродепутата Елена Йончева до Европейската комисия за корупция в сектора и некачествено строителство.

МРРБ: Министър Комитова не е спирала нищо

Министърът на регионалното развитие и благоустройството не е спирала нито един строеж или обект по програми, се казва в съобщение на МРРБ в отговор на декларацията на Камарата на строителите.

В него е посочено, че "строителният бранш не е в колапс".

"Очевидно някои фирми са се чувствали сигурни при друг министър, а не при новия. Всички ресорни ведомства на МРРБ работят, но ако някои служители в тях са спрели работата си, следва да си подадат молбата за напускане", се казва в съобщението.

От регионалното министерство твърдят, че строително-монтажните работи се актуват редовно. Наследените от предишното управление задължения за 600 млн. лв. относно републиканската пътна инфраструктура, вече са осигурени със съдействието на служебния министър на финансите. Те ще бъдат разплатени на всички коректни фирми, след като МРРБ извърши проверка на място за количеството и качеството на извършената работа, се казва още в съобщението.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли изгонването на 70 руски дипломати?