Строителният сезон пред провал

Предпоследно: БСП взима магистралите, жп проектите и "Южен поток", ДПС – сградите над 10 млн. лв.

Строителният сезон пред провал

Строителният сезон е пред провал заради изкуственото разделяне на Министерството на регионалното развитие на две от новата тройна коалиция. Причината е в спора между ДПС и БСП кой да издава разрешителните за строеж и да въвежда обектите в експлоатация. Под шапката на ДПС е новоизмисленото Министерство на инвестиционното проектиране, а в сферата на влияние на БСП остана Министерството на регионалното развитие. Това стана ясно при обсъждането на промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ) от парламентарните комисии по регионална политика и по инвестиционно планиране във вторник. Заседанието закъсня заради липсата на кворум, защото депутатите от ДПС бяха на сбирка на парламентарната група.

Всяко разделение на инвестиционния процес е проблем за строителството и ще го затрудни, каза Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите. Той допълни, че от юли до октомври са най-силните строителни месеци и помоли депутатите да подхождат много внимателно при разделянето на функциите на двете министерства, за да не се блокира строителството. Иван Бойков предупреди, че вече има забавяне на процеса.

Намерението е корекциите в ЗУТ в минат през парламента до две седмици, така че да бъдат обнародвани на 19 юли в Държавен вестник и нещата да тръгнат, каза Димчо Михалевски, председател на комисията по регионална политика. Той също отчете, че в момента има "временни неудобства“ при издаването на разрешенията за строеж.

Частни инвеститори за тунелите под Петрохан и Шипка

Министърът на инвестиционното планиране Иван Данов съобщи, че вече е провел разговори с частни инвеститори за изграждане на тунелите под проходите Петрохан и Шипка, както и за магистрала "Черно море“. Той каза, че това са инвестиционни фондове. За тунела под Петрохан – германски, за Шипка – катарски, а за "Черно море“ не пожела да уточни.

В момента тунелът под Шипка е заложен за финансиране по оперативна програма "Транспорт“, като по времето на служебния кабинет на Марин Райков беше направена дори първа копка на обходния път на Габрово, което е първата фаза на проекта. Според министър Данов обаче е възможно при поява на частен инвеститор обектът да се даде за изграждане на публично-частно партньорство. В края на мандата си през 2009 г. тройната коалиция пусна обява за набиране на предложения за частни инвеститори за реализирането на проекта, но правителството на ГЕРБ спря тази процедура.

Още

С промените в ЗУТ се цели ясно да се разграничат и дефинират функциите на двете министерства, така че те да се допълват, а не да се затрудни процеса, посочи Димчо Михалевски (БСП).

Председателят на комисията по инвестиционно проектиране Емил Костадинов, също от БСП, заяви, че е притеснен, че се бърза толкова много с приемането на законопроекта, но това било нужно, за да се "развържат ръцете на двете министерства“ и да им се даде възможност да работят.

Демаркационната линия между ДПС и БСП

Демаркационната линия, по израза на Михалевски, между двете министерства непрекъснато се променя в резултата на политическите преговори между ДПС и БСП, стана ясно по време на обсъждането.

Приетите във вторник на първо четене промени в ЗУТ предвиждат Министерството на регионалното развитие (БСП) да поеме контрола върху големите национални обекти с надобластен обхват като магистралите, жп проектите и газопровода "Южен поток", както и всички започнати вече обекти. В допълнение под контрола на министъра на регионалното развитие остават и общите устройствени планове на всички Черноморски общини плюс курортите с национално значение. От дирекциите в регионалното министерство остават геозащитата на населението и свлачищата, служба ЕСГРАОН, която прави изборните списъци и жилищната политика.

В Министерството на инвестиционното проектиране (ДПС) към момента отиват цялото сградно строителство на стойност над 10 млн. лв. като театри, стадиони, спортни зали и бъдещият технологичен парк на Четвърти километър в София, посочи арх. Иван Данов, министър на инвестиционното проектиране. Към него минава още кадастърът, Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и дирекцията за техническите норми за правилата в строителството.

Новото министерство на инвестиционното планиране ще отговаря още и за изработването на общите устройствени планове (ОУП) на общините без Черноморските. Съгласно ЗУТ те трябва да са готови до 2016 г. като за целта са нужни около 70-100 млн. лв., уточни Димчо Михалевски. Той допълни, че към момента от 264 общини само 38 имат действащи ОУП. Тези планове са изключително важни, защото дават информацията какво къде може да се строи. Липсата им дава възможност за строителство на парче и заобикаляне на нормативни изисквания.

Пропуски в законопроекта

Още преди да е минал през пленарна зала, вече се виждат някои пропуски в законопроекта, които ще бъдат отстранени между двете четения в пленарната зала, каза Емил Костадинов, председател на комисията по инвестиционно проектиране. Той призова за повече активност депутатите и бранша, за да се изчистят неточностите.

От Министерството на регионалното развитие вече е получено писмо, в което е посочено, че в момента според така предложените промени в ЗУТ един и същ строителен обект попада под контрола и на двете министерства по различни критерии. Това в бъдеще може да бъде повод за възникване на спорове и блокиране на изграждането му. В момента заради това например е блокирано началото на строителството на магистрала "Струма“ от Дупница до Благоевград, както и ремонта на трите виадукта. Заради това министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева иска ясно да се разграничи кой е водещия министър при такива случаи.

Водещият критерий ще бъде обхвата на обекта. Ако той е над областен и е национален обект по силата на закон за него ще отговаря Министерството на регионалното развитие, каза Димчо Михалевски. Той обеща този проблем да бъде изчистен между двете четения на законопроекта.

Парламентарната комисия за инвестиционно проектиране е поискала спешно правителството да представи становище по законопроекта, каза Емил Костадинов, председател на комисията.

Предложените промени в ЗУТ коренно се разминават с качените за обществено обсъждане устройствени правилници на двете министерства. От изказванията на депутатите стана ясно, че правилниците са качени, за да се изпълни законовото изискване, а какво ще се приеме от кабинета е отделен въпрос.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес