Строителният сезон е пред провал заради изкуственото разделяне на Министерството на регионалното развитие на две от новата тройна коалиция. Причината е в спора между ДПС и БСП кой да издава разрешителните за строеж и да въвежда обектите в експлоатация. Под шапката на ДПС е новоизмисленото Министерство на инвестиционното проектиране, а в сферата на влияние на БСП остана Министерството на регионалното развитие. Това стана ясно при обсъждането на промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ) от парламентарните комисии по регионална политика и по инвестиционно планиране във вторник. Заседанието закъсня заради липсата на кворум, защото депутатите от ДПС бяха на сбирка на парламентарната група.
Всяко разделение на инвестиционния процес е проблем за строителството и ще го затрудни, каза Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите. Той допълни, че от юли до октомври са най-силните строителни месеци и помоли депутатите да подхождат много внимателно при разделянето на функциите на двете министерства, за да не се блокира строителството. Иван Бойков предупреди, че вече има забавяне на процеса.
Намерението е корекциите в ЗУТ в минат през парламента до две седмици, така че да бъдат обнародвани на 19 юли в Държавен вестник и нещата да тръгнат, каза Димчо Михалевски, председател на комисията по регионална политика. Той също отчете, че в момента има "временни неудобства“ при издаването на разрешенията за строеж.
Министърът на инвестиционното планиране Иван Данов съобщи, че вече е провел разговори с частни инвеститори за изграждане на тунелите под проходите Петрохан и Шипка, както и за магистрала "Черно море“. Той каза, че това са инвестиционни фондове. За тунела под Петрохан – германски, за Шипка – катарски, а за "Черно море“ не пожела да уточни.
В момента тунелът под Шипка е заложен за финансиране по оперативна програма "Транспорт“, като по времето на служебния кабинет на Марин Райков беше направена дори първа копка на обходния път на Габрово, което е първата фаза на проекта. Според министър Данов обаче е възможно при поява на частен инвеститор обектът да се даде за изграждане на публично-частно партньорство. В края на мандата си през 2009 г. тройната коалиция пусна обява за набиране на предложения за частни инвеститори за реализирането на проекта, но правителството на ГЕРБ спря тази процедура.
Председателят на комисията по инвестиционно проектиране Емил Костадинов, също от БСП, заяви, че е притеснен, че се бърза толкова много с приемането на законопроекта, но това било нужно, за да се "развържат ръцете на двете министерства“ и да им се даде възможност да работят.
Демаркационната линия между ДПС и БСП
Демаркационната линия, по израза на Михалевски, между двете министерства непрекъснато се променя в резултата на политическите преговори между ДПС и БСП, стана ясно по време на обсъждането.
Приетите във вторник на първо четене промени в ЗУТ предвиждат Министерството на регионалното развитие (БСП) да поеме контрола върху големите национални обекти с надобластен обхват като магистралите, жп проектите и газопровода "Южен поток", както и всички започнати вече обекти. В допълнение под контрола на министъра на регионалното развитие остават и общите устройствени планове на всички Черноморски общини плюс курортите с национално значение. От дирекциите в регионалното министерство остават геозащитата на населението и свлачищата, служба ЕСГРАОН, която прави изборните списъци и жилищната политика.
В Министерството на инвестиционното проектиране (ДПС) към момента отиват цялото сградно строителство на стойност над 10 млн. лв. като театри, стадиони, спортни зали и бъдещият технологичен парк на Четвърти километър в София, посочи арх. Иван Данов, министър на инвестиционното проектиране. Към него минава още кадастърът, Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и дирекцията за техническите норми за правилата в строителството.
Новото министерство на инвестиционното планиране ще отговаря още и за изработването на общите устройствени планове (ОУП) на общините без Черноморските. Съгласно ЗУТ те трябва да са готови до 2016 г. като за целта са нужни около 70-100 млн. лв., уточни Димчо Михалевски. Той допълни, че към момента от 264 общини само 38 имат действащи ОУП. Тези планове са изключително важни, защото дават информацията какво къде може да се строи. Липсата им дава възможност за строителство на парче и заобикаляне на нормативни изисквания.
Пропуски в законопроекта
Още преди да е минал през пленарна зала, вече се виждат някои пропуски в законопроекта, които ще бъдат отстранени между двете четения в пленарната зала, каза Емил Костадинов, председател на комисията по инвестиционно проектиране. Той призова за повече активност депутатите и бранша, за да се изчистят неточностите.
От Министерството на регионалното развитие вече е получено писмо, в което е посочено, че в момента според така предложените промени в ЗУТ един и същ строителен обект попада под контрола и на двете министерства по различни критерии. Това в бъдеще може да бъде повод за възникване на спорове и блокиране на изграждането му. В момента заради това например е блокирано началото на строителството на магистрала "Струма“ от Дупница до Благоевград, както и ремонта на трите виадукта. Заради това министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева иска ясно да се разграничи кой е водещия министър при такива случаи.
Водещият критерий ще бъде обхвата на обекта. Ако той е над областен и е национален обект по силата на закон за него ще отговаря Министерството на регионалното развитие, каза Димчо Михалевски. Той обеща този проблем да бъде изчистен между двете четения на законопроекта.
Парламентарната комисия за инвестиционно проектиране е поискала спешно правителството да представи становище по законопроекта, каза Емил Костадинов, председател на комисията.
Предложените промени в ЗУТ коренно се разминават с качените за обществено обсъждане устройствени правилници на двете министерства. От изказванията на депутатите стана ясно, че правилниците са качени, за да се изпълни законовото изискване, а какво ще се приеме от кабинета е отделен въпрос.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
58 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Абе тия гьонсурати нещо се взеха много насериозно - не виждат, че им остават броени дни.
Ужас,съвсем съсипете всичко. Сега пък власт на ДПС в лицето на архитектите. Вярно, архитектите бяха настрана, повече се тачеха инженерите, време е за промяна, нали?
Додохме си на думата най-накрая! Кой ще гепне държавните поръчки. Затова им трябва да има и заем от един милиард лева - та да полетят стремглаво поръчките.
Разбраха ли се най-сетне "КОЙ БРАТКО, КОЙ БАТКО"
Плутокрацията е частен случай на олигархията.
до 50.И в момента министърката не е с подходящо образование,тя е магистър по право... Но важнато е да е"експерт",а дали е на подходящото място-няма значение...
Драги 49, когато говориш за съветски, вместо за руски газ, нека ти напомня, че азербайджанският газ за Набуко също щеше да е съветски. А непоправимите щети на "свещената българска земя" ще са идентични. Непоправимите щети върху съзнанието ти обаче си остават за твоя сметка. Един съвет, купувай си газ за запалки. той не е съветски.
И строителната пица е поделена-едно на тебе,едно на мене....Остават "козметичните"/според министърката/ промени.... сиреч/по Бойковски/,остава да видим къде ще отиде ../кой.?/..маслинката...
#48, министър Лиляна Павлова например не е проектирала нито една сграда. Това не и попречи да бъде обявена за един от най-успешните министри от медиите, а и от социолозите. Естествено, тя не разбираше нищо и от нормативинте актове, наредби и предложения за промени в ЗУТ, които излизаха с нейния подпис. Обикновено в това министерство министърът е инженер, както в здравното е лекар. Но доскоро и там не беше така.
Какъв договор само е сключен с газпром,за преминаване на съветската газ през България.За това,че съветската фирма ще строи и закопае тези тръби в плодородната и свещена българска земя,като при това нанасяйки непоправими щети на природата,без всякакви компенсации,показва още веднъж грознотото лице на държавната олигархия в Съветска Русия,незабравила да се разпорежда с бившите свои метрополии.При това го прави нахално,грубо,без такт...а къде ли да се научи на етика,морал в Сибир.Там законът е :има …
човек има проблем,няма човек няма проблем!Аз не знам кой малоумник е преговарял и сключил този заробващ договор.Искам само да му кажа на това изчадие,много продажно добиче,че така договори не се сключват,ако иска да попита румънските си колеги,какво са предложили на на газпром.Нашто преговарящото се хвалтоти,че България има 50%участие във фирмата,без да заплаща нищо,като за това ненадминато постижение в световната практика,ние няма да получаваме 15 години никакви такси за пренос!Кой определи таксата за пренос,кой определи стойността на тръбата през България,очеизвадно газпром.А къде бяха нашите преговарящи,ще ги нарека путьовци,къде бляха,какво смятаха.Трябва да играе сопата,здравата сопа за такива безотговорни момченца,полуграмотни и незнайно как попаднали там,където най-малко трябваше да бъдат.Завалиите и те си мислят,че са преговаряли и направили нещо.Нещастници!Все още формално не е издаден ОВОС,този проект трябва да бъде спрян и предоговорен! Аз не желая газпром да ми разкопава лозето,да го унищожи,защото те там нямат лозя,за тях това няма никаква стойност.Копаят си там в СССР замръзналата и скована от студа и съветска власт земя и правят каквото си искат!Тук,обаче е Европа,скъпи другари и другарки!Много скоро никой няма да има нужда от вас,сибирски изнудвачи