Строителството на магистрали в България много по-ефективно отколкото в Румъния

Строителството на магистрали в България много по-ефективно отколкото в Румъния

Румъния е похарчила за изграждане на магистрали 9 млрд. евро от 1990 г. до миналата година. Това е близо 400 милиона годишно. При средна цена от 10 милиона евро за километър (при положение, че българите плащат в планински райони 5,5 милиона евро за километър), би трябвало Румъния да е пуснала в експлоатация след революцията 900 км автомагистрали. Със 140-те километра, построени преди революцията през 1989 г., Румъния би могла да има над 1000 км автомагистрали, пише в. "Адевърул".

В действителност обаче, в края на 2013 г. Румъния разполага с общо 545 км магистрали, заедно с онези, построени по комунистическо време. Една проста сметка показва, че са построени 405 км на средна цена от близо 22,4 милиона евро закилометър, посочва изданието и отбелязва, че цената в България за равнинни участъци е 2,4 милиона евро за километър.

С изключение на направлението Питещ-Букурещ-Констанца, чиято първа част е построена по времето на Николае Чаушеску, не е реализирано нито едно друго стратегическо направление. Няма връзка на столицата със западната граница, нито с град Клуж в северозападната част на страната или град Яш в североизточната, не е изграден така очакваният коридор през Карпатите, нито връзката между историческите провинции на Румъния, отбелязва вестникът, цитиран от БТА.

Числата показват, че не средства са липсвали за изграждането на така желаните високоскоростни пътища. С 9-те млрд. евро, похарчени от Румъния за няколко отсечки, водещи до никъде, съседите на юг биха построили над 2700 км автомагистрали, пише "Адевърул" и посочва, че средната цена в България е 3,3 милиона евро на километър, а България има пуснати в експлоатация 562 км автомагистрала, тоест близо 20 пъти повече от Румъния.

Правителството на премиера Виктор Понта реши да въведе от 2014 г. нов акциз - 7 евроцента на литър бензин и дизел, а събраните по този начин средства, надеждите са за 26 млрд. евро, следва да бъдат използвани за завършването на 4000 км магистрали, пише "Адевърул". Изданието критикува правителството на Понта, че в същото време не е предвидило увеличение на дължимите такси към бюджета за компаниите, които добиват горива, макар че е поело такова обещание за 2014 г.

Споделяне
Още от Балкани

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?