Строителството на магистралите поскъпна двойно

Наземните участъци от "Струма" през дефилето ще се строят срещу 8 - 9 млн. лв./км

Строителството на магистралите поскъпна двойно

Край на най-ниските строителни цени за магистрали, изтъквани с гордост от премиера Бойко Борисов. Изграждането на наземните участъци на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще струват двойно по-скъпо. Вместо обичайните 3 - 4 млн. лв. на километър, те ще се строят за 8 - 9 млн. лв. Така се доближават вече до цените в северната ни съседка Румъния, но остават по-ниски от тези в Централна и Източна Европа.

Това стана ясно след като бяха отворени ценовите оферти за изграждането на отсечките Кресна - Сандански и Благоевград – Крупник. Очаква се цената да скочи още за последния най-труден и сложен участък, за който предстои да се реши окончателно дали ще е един дълъг тунел или няколко малки.

Консорциум "Струма - Лот 3.3" спечели изграждането на 24-километровата отсечка между Кресна и Сандански на магистралата с цена от 213 млн. лв. без ДДС.

Лот 3.1 Благоевград – Крупник 17 км , с прогнозна стойност 150 млн. лв. без ДДС

1.ДЗЗД "АМ СТРУМА 3.1"

- техническа оценка - 100 точки
- приета договорна сума – 139 021 499,92 без ДДС;
- максимална договорна цена – 154 999 999,92 без ДДС.
Сдружение "АМ Струма 3.1" – "Агромах", "АБ", "Хидрострой", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив" и "Алве консулт"

2.ОБЕДИНЕНИЕ "МАГИСТРАЛА СТРУМА 3.1"

- техническа оценка - 52.14 точки
- приета договорна сума – 118 020 000 без ДДС;
- максимална договорна цена – 133 998 500 без ДДС;
Обединение "Магистрала Струма 3.1" – "Трейс груп холд" и "Пътища и мостове"

Още

Сдружение "АМ Струма 3.1", в което влизат шест български фирми начело с местната "Агромах", пък ще строи 17-километровия участък от Благоевград до село Крупник. Освен благоевградската "Агромах" в обединението влизат още хасковската "АБ", варненската "Хидрострой", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив" и софийската "Алве консулт". Обединението получи максималния брой от 100 точки по техническата оценка на офертата и даде третата най-ниска цена от 139 млн. лв. без ДДС.

Строителството на участъка беше с прогнозен бюджет 150 млн. лв. без ДДС, дължината е 13 км, има 3 пътни възела и осем моста. Финансира се от еврофондове и националния бюджет.

Другата разлика от търговете през изминалия програмен период спрямо настоящия е, че до отварянето на ценовите оферти трудно пробиват чужди фирми. И този път ситото на техническата част беше преодоляно само от консорциуми, водени от големите български строители в бранша – "Трейс", "ПСТ Холдинг", "ГБС-Инфраструктурно строителство" и "СК-13 Пътстрой". Единственият чужд участник, който успя да пробие, е китайската "Чайна Комюникейшън кънстръкшън къмпани", която участва в надпреварата заедно със "СК-13 Пътстрой".

Победителят

Това ще бъде първи обект на "Агромах" като главен изпълнител на магистрален участък. През пролетта на 2014 г. Асен Славеев купи от пловдивския бизнесмен и политик от БСП Георги Гергов закъсалата "Пътища Пловдив" и в момента е основен подизпълнител на строителството на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица", като се опитва да навакса огромното закъснение, за да не бъдат загубени европейските средства.

Другата фирма в обединението, която има опит с голям инфраструктурен обект, е варненската "Хидрострой", която в момента строи 17-километровата Северна скоростна тангента на София, чието изграждане закъснява заради отчуждителните процедури.

Победата на консорциума беше очаквана, защото "Агромах" е местна фирма, познава терена, има асфалтови бази и бетонни възли, както и достатъчно техника.

Критерият за избор на изпълнител на обществената поръчка е "икономически най-изгодна оферта", в която цената има 75 % тежест, а техническата оценка - 25 %.

Техническото предложение на сдружение "АМ Струма 3.1" беше оценено с максималните 100 точки, което им даде съществена преднина пред останалите четирима кандидати, допуснати до отваряне на ценовите оферти.

За да изгради 17-километровата отсечка между Благоевград и Крупник, "АМ Струма 3.1" предложи договорна сума от 139 млн. лв. без ДДС и максималната договорна цена от близо 155 млн. лв. без ДДС, която се оказа достатъчна да изпреварят останалите кандидати. Прогнозният бюджет за изграждането на отсечката беше 150 млн. лв. без ДДС.

Останалите оферти

Най-ниска цена даде обединение "Магистрала Струма 3.1", в което влизат "Трейс груп холд" и варненската "Пътища и мостове". Тяхното предложение е 118 млн. лв. без ДДС за приета договорна цена и близо 134 млн. лв. без ДДС – за максимална цена, над която не може да бъде надвишена стойността на обекта. Техническата им оценка обаче е близо наполовина по-ниска от победителя – 52.14 точки, което ги остави на второ място.

Трети останаха ДЗЗД "ПСТ Струма 1", в което влизат "ПСТ Груп", "Виа План", "Понсстройинженеринг" и "Джи Пи Груп". Тяхната техническа оферта беше оценена с 51.71 точки, а предложената цена 119 млн. лв. без ДДС при максимална – 135 млн. лв. без ДДС.

Четвърти е консорциум "Струма – Лот 3.1", който даде най-високата цена за обекта от 164 млн. лв. без ДДС при максимална 180 млн. лв. Техническото предложение на обединението "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и Геострой" беше оценено с 68.57 точки.

Това обединение вече спечели поръчката за строежа на 23.6-километровата отсечка между Кресна и Сандански от магистрала "Струма" (лот 3.3), като тогава предложи цена от 213 млн. лв. без ДДС. Тя беше най-ниската, като сдружението получи и максималните 100 точки за техническата оценка.

"ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската "Импреза" вече построиха участъка от Долна Диканя до Дупница, по който обаче се появиха пукнатини, които се твърди, че са причинени от активизирало се свлачище вследствие на дъждовете. Същото обединение в момента строи 37-километровата отсечка от Дупница за Благоевград за близо 300 млн. лв., която се очаква да бъде завършена до края на годината. Пускането ѝ се забави заради забавен старт на строителството в периода на разделянето на регионалното министерство на две при кабинета на Пламен Орешарски и продължителните археологически разкопки.

Последни останаха консорциум "СССС-СК-13", които получиха най-ниската техническа оценка от 46 точки. В обединението влизат пернишката "СК-13 Пътстрой" и китайската "Чайна Комюникейшън кънстръкшън къмпани". Те дадоха цена от 161 млн. лв. без ДДС при максимална от 177 млн. лв. без ДДС.

Финансирането

Дострояването на магистрала "Струма" става със средства от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. За изграждането през този планов период беше оставен най-сложният участък от 67-километра между Благоевград и Сандански, който минава през Кресненското дефиле.

Подготовката на проектите беше възложена на създадената специално за строителство на магистрали нова държавна проектна компания "Стратегически инфраструктурни обекти". Именно тя проведе двата търга за надземните участъци, които след отварянето на офертите ще струват около 350 млн. лв., колкото беше и прогнозната им стойност. В предишните търгове за магистрали беше станало практика да имаме "нов рекорд" по най-ниска цена.

След това обаче строителите обикновено откриваха "силно преовлажнени почви", забравена подземна инфраструктура, която не е отразена на чертежите, древни и уникални артефакти от древни времена. Така получаваха допълнителни милиони, а сроковете обикновено се удължаваха. Единственото изключение от правилото беше участъка от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия", който обаче сега предстои да бъде ремонтиран заради неравности по пътя, по информация на пътната агенция.

Магистрала  "Струма"
отсечка дължина в км цена в лв. без ДДС цена на км/лв.без ДДС
Долна Диканя - Дупница 16.78 58.5 млн. 3.48 млн.
Дупница - Благоевград 37.48 299 млн. 7.97 млн.
Благоевград - Крупник 17.00 139 млн. 8.17 млн.
Крупник - Кресна  не е проведен търг
Кресна - Сандански 23.60 213 млн. 9 млн.
Сандански - ГККП "Кулата" 14.70 56 млн. 3.8 млн.

Източник : АПИ, НКСИП

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?