Строителството през 2018 г. – милиарди, скандали и протести

Тръгна с милиард и приключи с повече от милиард, а между тях скандали и един протест. Така накратко може да се опише отиващата си година за строителния бранш.

Строителите получиха втория и засега последен милиард по "безплатната" програма за саниране на частни жилища. Но тръгнаха оплаквания за мухъл, течове и падаща мазилка в обновени домове. По данни на регионалното министерство те са под 1% от всички ремонтирани сгради.


В края на август катастрофа край Своге отне живота на 20 души. Изказаха се съмнения, че една от причините е състоянието на пътя.

Последваха три министерски оставки – на регионалното министерство, на транспорта и на вътрешните работи. Политическата отговорност е поета, но "кутията на Пандора" със съмненията за качеството на пътните ремонти вече беше отворена.

Последва аферата "ДжиПиГейт". В средата на септември МВР се забърка в международен скандал с ареста на двама журналисти, разследващи дейността на най-голямата строителна компания за 2017 г. - "Джи Пи Груп".

Успоредно с него се разигра общественото недоволство срещу ремонта на столичната улица "Граф Игнатиев". Изпълнител на обекта е същата "Джи Пи Груп". Работата им беше дори възпята в народното творчество. Компанията премина в настъпление и се закани да съди всеки, който петни името ѝ. Няма яснота дали тази закана е изпълнена, но "петненето" не намаля.

Случаят с ремонта в центъра на София обаче стигна до прокуратурата и европейската служба за борба с измамите. Двама от собствениците на компанията бяха обвинени в изпирането на 14 млн. евро. Заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев получи обвинение и подаде оставка. 

Топката пое БСП. Внесе искане в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за независима техническа експертиза на пътни участъци от магистралите и първокласни пътища – според левицата строени през последните 5 години, според АПИ - от Тодор Живков до Бойко Борисов. Проверка засега няма.

Но говорителят на парламентарната група на левицата Елена Йончева каза: "40% от стойността на автомагистралите се връща във властта, считат много експерти в България. Фирмите в България могат да строят качествено, но поставени в тази ситуация, за тях е трудно."

Големите строителни компании се почувстваха засегнати. Разтълкуваха думите ѝ като обвинения в корупция. Излязоха на образцов протест. Строиха 1000 самосвала на бул. "Цариградско шосе" в София без да пречат на движението.

Подкрепиха властта и за награда още същия ден получиха нов чек от над 1.35 млрд. лв. за строежа на магистрала "Хемус" до Велико Търново. Разписа им го лично премиерът Бойко Борисов.

Парите бяха сложени в специална сметка. Предколедно регионалният министър Петя Аврамова обяви, че държавното дружество "Автомагистрали" ще ги раздаде на големите играчи. За да бъде всичко точно се чака разрешение от Агенцията за обществените поръчки.

Още от Бизнес