Строителят на част от "Тракия" се избира при екстрени мерки за сигурност

Строителят на част от "Тракия" се избира при екстрени мерки за сигурност

При извънредни мерки за сигурност ще работи комисията за избор на изпълнител на 32-километров участък от магистрала "Тракия" (ЛОТ 2 - Стара Загора - Нова Загора), съобщи във вторник министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, след като бяха обявени имената на осемте участника в търга за избора на изпълнител.

Победителят ще бъде избран до два месеца. Тръжната комисия ще заседава от вторник в Министерството на отбраната, без външен достъп до залата, за да се гарантира нейната независима работа. Целият процес ще се документира от нотариус и ще се заснема с видеокамери.

Мерките за сигурност ще са такива, каквито се прилагат в НАТО, увери министърът.

Нов кандидат освен обичайните

Гръцката строителна компания с редица проекти у нас "Терна" се включи в надпреварата за строителството на ЛОТ 2 на "Тракия", стана ясно след отварянето на офертите на кандидатите. Останалите седем участника в търга се явиха и на анулирания миналата година първи конкурс за дострояването на пътя София – Бургас.

Бизнесменът Васил Божков е решил този път да не се явява самостоятелно на търга и фирмите му са включени в два различни консорциума с чуждестранни компании. Едната е австрийската "Алпине Бау", която се е сдружила с "Холдинг Пътища", а другата е хърватската "Конструктор инжинеринг", която е посочила, че ще работи с "Мостсрой", "Пътно поддържане"- Пловдив и "Пътни строежи" – Велико Търново – всичките на Божков.

От холдинга на Божков не обясниха защо са се отказали да участват сами в конкурса, както предния път и отрекоха причината да е, че не покриват условията за финансови резултати, заложени в търга.

Самостоятелно играят турската "Доуш иншаат ве тиджарет" АД, която строи новия лъч на метрото, австрийската "Щрабаг" и гръцката "Актор".

Два изцяло български консорциума са подали оферти. Това са "Български магистрали" ("Главболгарстрой" на Симеон Пешов, Автомагистрали Черно море – Шумен, "Пътстрой-92" и "Иса 2000") и Обединение Магистрала Трейс, в което влизат "Трейс груп ходл", "СК 13 Холд - Инг" АД, "Пътища и мостове" - Варна и "Пътно строителство" АД – Добрич.

Запитан от Mediapool дали е разочарован, че за дострояването на "Тракия" има само осем оферти, министър Плевнелиев заяви, че желанието му било да има поне 10-15 оферти, но в случая не е разочарован, защото с по-малко кандидати търгът ще приключи по-бързо и по-лесно.

Оказва се, че са купени документи с проучвателна мисия, обясни министърът. 66 компании закупиха тръжна документация. "Дълбоко съм убеден, че водещи европейски компании наблюдават с внимание нашата тръжна процедура и документация и в следващите процедури за ЛОТ 3 и ЛОТ 4 ще участват", каза той.

Според Румен Йовчев от браншова камара "Пътища" на ЛОТ 3 ще се явят същия брой участници, а за ЛОТ 4 ще има повече кандидати, тъй като до откриването му ще стане ясно каква комисионни са поискали фирмите в първия търг.

Търгът за строителството на ЛОТ 3 ще бъде обявен в края на януари, а на ЛОТ 4 – в края на февруари. До две седмици трябва да стартира търга за избор на технически надзор за ЛОТ 2 – Стара Загора – Нова Загора.

Проектът

Строителството на участъка Стара Загора – Нова Загора ще се финансира по оперативната програма "Транспорт". Прогнозната му стойност е 96 млн. евро, колко ще струва ще зависи от офертата на победителя, но в бъдещия договор изрично ще се фиксира, че няма да има възможност за увеличаването на цената, посочи Плевнелиев. Срокът за изпълнение е 25 месец и той също не може да бъде удължаван.

96 млн. евро за 32-километровата отсечка означава, че за километър магистрално строителство се падат около 3 млн. евро, които трябва да покрият разходите по изпълнението и печалбата на строителя. В развалената концесия за магистралата бе заложена цена от 2.7 млн. евро за строителство и поддръжка.

Гаранцията за участие в търга, която фирмите трябваше да депозират, е 1 млн. лева. Тръжната комисия отказа да каже кои банки са станали гарант на участниците.

По изискването на Закона за обществените поръчки първо се отварят техническите оферти, а след това ценовите. Министър Плевнелиев намекна, че това може да се промени в бъдеще и двете оферти да се отварят едновременно. Това ще стане след като регионалното и икономическото министерства и Агенцията по обществени поръчки внесат пакет от законодателни промени, които ще облекчат процедурите по възлагане на обществени поръчки.

Миналата година Плевнелиев твърдеше многократно, че тръжните условия в документацията за ЛОТ 2 на магистрала "Тракия" са съгласувани с камара "Пътища" и отговарят на европейските изисквания. По думите му те са ясни, прости и изпълними.

Едно от изискванията към фирмите-кандидати за строителството на участъка от магистралата е да имат 200 млн. лева приходи от дейност през трите години - 2006, 2007 и 2008. Друго условие е кандидатите да са построили или ремонтирали за 5 години общо 35 км магистрали, първи и втори клас пътища. Кандидатите трябва също да гарантират и осигурят собствени средства или банкови заеми в размер на 20 млн. лева и да представят график на строителните дейности, който да гарантира, че те ще бъдат изпълнени в законовия срок.

Министър Плевнелиев информира, че през февруари се очаква да приключат отчуждителните процедури по трасето, а през април тази година - да бъде избран изпълнител. Дотогава ще бъде получено и строителното разрешение. Началото на строителните работи е предвидено за май 2010 г. и те трябва да завършат през лятото на 2012 година.

Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?