Строителят на социализма и капитализма Симеон Пешов предложен за най-висшия орден

Президентът на ГБС Симеон Пешов. Сн. БГНЕС

Президентът на строителната компания "Главболгарстрой" Симеон Пешов е предложен да бъде удостоен с най-висшето държавно отличие – орден "Стара планина" за "изключителните му заслуги в развитието на строителния бранш в България". Предложението на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова е вкарано в дневния ред на правителственото заседание в сряда.

Към момента е неизвестно дали това ще бъде едно от последните отличия, които президентът Георги Първанов ще връчи до изтичане на мандата му идната седмица, или Симеон Пешов ще се окаже първият удостоен от новоизбрания президент Росен Плевнелиев, който встъпва в длъжност на 22 януари.

И двата сценария са резонни, още повече, че като строителен министър Росен Плевнелиев е работил тясно със Симеон Пешов, както впрочем и всички строителни министри в последните 30 години.

70-годишният Симеон Пешов е сред кадрите, изградени и израснали кариерно при социализма, които заеха високи позиции и ги осребриха успешно по време на прехода.

Фирмата с типичното за соца съветско-българско название "Главболгарстрой" (ГБС) е най-голямата държавна строителна компания в България в края на осемдесетте и началото на деветдесетте години на миналия век с утвърдени позиции в страната, в Русия и Украйна. От 1990 г. неин главен изпълнителен директор е Симеон Пешов, който се ползва с доверието на тогавашната власт. Тя го изпраща на специализация в Лондон през далечната 1969 г., след това в края на осемдесетте е експерт в Москва в дирекцията по българското строителство в Русия.

През 1996 г. по време на правителството на Жан Виденов ГБС е приватизирана, като купувач е работническо-мениджърско дружество, начело с Пешов. Сделката е финансирана от няколко банки, някои от които след това са закрити, а Пешов е един от мажоритарните акционери.

В следващите 15 години ГБС и Пешов остават близки до властта и компанията успява винаги да получи изгодни държавни поръчки.

Сред най-мащабните проекти, по които ГБС работи през последните години, са спортната зала "Арена Армеец" и Южната дъга на Околовръстното шосе в София, с които премиерът Бойко Борисов изключително се гордее. За разширението на Южната дъга на крайградския път на София средната цена е  20 млн. лв. за километър, което превръща Околовръстното в най-скъпата магистрала в България.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?