Два пъти трябва да се намали броят на студентите в България, за да се гарантира по-доброто финансиране и по-високо качество на образованието. Тома заяви зам.-министърът на образованието проф. Николай Денков във вторник на кръгла маса за проблемите на висшето образование, организирана от гражданския съвет на АБВ.
Според него, с намаляването на студентите ще може да се дават повече пари за по-качествено обучение на един висшист. Орязването на броя на студентите обаче ще става плавно посредством възможностите за специализация и преквалификация, допълни Денков.
Той коментира, че най-яркото проявление на проблема на висшето ни образование е “количество за сметка на качеството“.
Заради финансирането на университетите според броя на студентите, стремежът на висшите училища да привличат колкото се може повече студенти занижи критериите за прием, както и качеството на преподаването и критериите за завършване и доведе но нарояване на много нови университети. В същото време висшите учебни заведения разкриват места в желаните от студентите специалности, които много често нямат нищо общо с потребностите на пазара на труда.
Денков припомни, че с последните промени в Закона за висшето образование финансирането на университетите все повече ще зависи от качеството на образованието, с отчитане на критерии като реализация на студентите, научна дейност, потребностите на пазара на труда и др.
Той даде пример, че в момента държавата финансира 80% от завършващите студенти, като европейската цел е 40%. “Имаме 50% студенти, които завършват висше образование, и пет години след това не могат да си намерят работа“, каза зам.-министърът.
“Университетите не готвят кадри за сергии и магазинчета“
Бившият ректор на УНСС и депутат от АБВ проф. Борислав Борисов цитира статистика, според която до 1990 г. само три икономически университета в България обучават икономисти, а днес това правят 38 вуза. В същото време броят на студентите е нараснал с 2.2 пъти, а на преподавателите - с 1.2 пъти. По думите му, в Станфордския университет на седем души има един преподавател, а в Техническия университет в София на 17 студента - 1 преподавател. В Лондонското бизнес училище на 4.5 студента има един преподавател, а в УНСС на 45 души – един лектор.
Борисов нападна представителите на бизнеса, които често критикуват нивото на висшето образование. “Бизнесът имал претенции и е недоволен от висшето образование, аз лично, като два мандата ректор на УНСС, си позволявам да имам пет пъти по-големи претенции към бизнеса! Нека да погледнем само структурата на бизнеса – 92% са малки и микро предприятия – да не ги свеждам до тъща и зет”, коментира проф. Борисов. 7% са средни предприятия, а едва 0.2 % са едри предприятия.
“По какъв начин искаме бизнесът да е доволен – висшето образование не готви специалисти за сергии и магазинчета”, заяви Борисов.
Матурите - зона на организираната престъпност
Според учителя по физика Теодосий Теодосиев проблемите във висшето образование се коренят още в гимназиалния етап. По думите му “матурите в България са зона на организираната престъпност". Според него със съдействието на учителите, децата могат да преписват безпроблемно по време на зрелостните си изпити, което по-късно се отразява и на качеството на студентите в университетите.
Теодосиев смята, че повечето ученици не приемат образованието си за важно и гледат на него като на нещо формално.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
“Бизнесът имал претенции и е недоволен от висшето образование, аз лично, като два мандата ректор на УНСС, си позволявам да имам пет пъти по-големи претенции към бизнеса! Егати нещастника, той имал претенции към бизнеса. Ами нали някои от тези микропредприятия (до 10 служители персонал) се високотехнолигчни фирми от ИТ сектор, реклама и пр?
Амии, не... не трябва да се намаляват студентите 2 пъти, или 5 пъти. А трябва да се оправят критериите за подбор и оценяване на студентите, а също и самото преподаване. Когато критериите се повишат, правилиния брой студенти ще бъдат онези, които са способни да покрият изискванията. Образованието, поне висшето, трябва да е базирано на критерии, не на бройки /и да, тази година може да завършат /дадена специалност/ няколко десетки души по-малко или повече, следваща пък обратно/ и критериите трябва да …
са такива, че да гарантират качеството на образованието, а не това колко човека ще преминат курса. Що се отнася до реализацията - добре обучени специалисти ще намерят реализация, включително и извън България. И зада няма експлоатация на ресурсите на държавата от хора, които след това я напускат тук идва момента за обсъждане на замяната на системата на безплатното /платено от държавата и практически "безотчетно"/ образование с такава на държавно гарантирани /зада са достъпни и държавата да контролира условиата/ заеми за /висше/ образование /а тогава, с изчезването на "безплатното" със сигурност ще възникне и пазар на частни заеми, които обаче зада са конкурентни на държавните ще трябва да предлагат едно или друго предимство, гъвкави условия ит.н./, като всеки индивидуално ще прецени и поеме отговорността за финансиране на собственото си образование /което си е голяма тема, която не може да се вмести в коментар/. И точно това трябва да е "реформата" във висшето образование, а не да се питаме всяка година дали трябва да има 100 студенти повече от миналата.
Факт е, че има твърде много университети, но какво ще се промени като се намалят студентите. Преподаватели, програмите оценяването си остават същите. Защо първите, които ще операт пешкира са децата, които би трябвало да са в центъра на всичко, вместо разните изкукали академични "светила".
През соца истината беше,че в хуманитарните дисциплини трудно се влиза и лесно се дипломира,в техническите лесно се влиза и трудно се завършва. Сега лесно се влиза във всички и лесно се дипломира,не само защото е платено обучение,но че се плаща кеш 10 пъти поне повече от таксата.Иначе безработицата е голяма основно поради икономическият колапс на Б-я през последните 25 години,студентите с дипломи имат по-лоша подготовка от някогашните техникуми и гимназии както и изтичане на най-кадърните в чужбина с уан уей тикет които са с платежоспособни родители,баби и дядовци.Въобще брейн дрейн по всички направления. Иначе е пълно с турчета и от турция които завършват без да научат български!
наистина посредствени хора са седнали по министерски и заместник министерски кресла. Как с повече пари правиш качествено обучение при некачествени преподаватели? Непрекъснато чакам да прочета някъде статистика колко наши преподаватели в СУ Климент Охридски четата лекции в европейски университети, та ако ще и трета категория. КОЛКО? Ами гениите ни от УНСС? КОЛКО? Та тези умници от Министерството дават ли си сметка защо отиват в чужбина да следват нашите млади? Защото нашите Университети имат …
ниско равнище на подготовка. Вместо да намаляват студентите да намалят на 3 годините за бакалавър, сгъстят програмите и накарат студентите да учат. И като в Италия- приемаш колкото искат и после започва кастрене, докато останат способните, работливите и даровитите. Ама не. Това значи по малко пари за преподавателите.
Ей ся ще видите к`ъв вой ще нададат хилядите професорчета и доцентчета, изфабрикувани също на кило в нашите универИситети. К`ва епична борба ще настане да се доказва високото качество на всяко ВУЗ и необходимостта от съществуването на специалността мениджмънт на маркетинга в логистиката. А кой раздаде и раздава акредитации и защо?
Не може местата за студенти да са повече от завършващите училище! Всъщност може! нЕма (ИМА) такава държава!
Слободията иска всичко за всеки! Няма да е дИмукратичну!
Не само както казва Знайко(| #1) трябва да се закрият университети, но и изпитите на студентите трябва да се оценяват във външни престижни такива за да могат после завършилите да се състезават успешно навсякъде. Инак "боклук навлиза във висшите училища, боклук излиза"!
Преди всичко, трябва да се закрият три четвърти от т.н. университети.