Суецкият канал може да остане блокиран със седмици

Освобождаването на контейнеровоза, който е заседнал в Суецкия канал като "кит на брега", може да отнеме седмици, заявиха от компанията, провеждаща операцията по освобождаването на дългия 400 метра "Евър Гивън", предаде Ройтерс.


Сн. ЕПА/БГНЕС

Плавателният съд заседна диагонално на един от най-натоварените плавателни пътища в света и в момента 206 огромни контейнеровози, танкери с петрол и газ, шлепове за насипни товари се намират в канала, причинявайки едно от най-кошмарните корабни задръствания от години в тесния канал между континентална Африка и Синайския полуостров.

Носът на кораба е опрял в източния бряг на Суецкия канал, а кърмата му - в западния, се вижда на сателитните снимки.

Блокадата води и да едно от най-лошите прекъсвания на световната търговия, пострадала вече сериозно в последната година от Covid-19.

Заради блокирането на Суецкия канал в света може да се появи недостиг на тоалетна хартия, тъй като се затруднява доставката на суровина от Южна Америка, предупреди агенция Блумбърг.

Заради останалите в канала танкери с петрол, в сряда цените се повишиха с 6 процента, но на следващия ден намаляха с 4 процента и засега няма сериозни отражения върху световния нефтен пазар.

В четвъртък компанията, която отговаря за техническата поддръжка на "Евър Гивън", направи неуспешен опит за освобождаването на контейнеровоза. По-късно днес бъде направен нов опит плавателният съд да бъде пуснат в движение.

Драгиращи машини работят за разчистването на пясъците и калта в опит да освободят контейнеровоза., заявиха от "Бернхард Шулте шипмениджмънт" (Bernhard Schulte Shipmanagement - BSM), която е техническият оператор на кораба "Евър Гивън".


Сн. ЕПА/БГНЕС

След като веднъж бъде изтеглен, плавателният съд ще бъде подложен на пълна инспекция и "Бернхард Шулте шипмениджмънт" ще съдейства изцяло на съответните органи, които разследват инцидента.

Собственикът на гигантския контейнеровоз - японската компания "Шоей Кисен Кайша" (Shoei Kisen Kaisha), се извини за инцидента и за причиненото неудобство и отбеляза, че работи за възможно най-бързото освобождаване на плавателния път, но операцията е изключително трудна.

Собственици на плавателни съдове и застрахователи ще загубят милиони долари, заради отлагането на доставките и допълнителни разходи по престоя им в корабното задръстване.

Според пристанищният оператор "Джи Ей Си" (GAC) "Евър Гивън" е загубил ориентация, докато се е движел в северна посока, без да се дават повече подробности за причините за инцидента, които остават неизвестни.

Суецкият канал е един от основните източници на приходи за Египет наред с туризма и паричните преводи от египтяни, живеещи в чужбина, отбелязва ДПА. Поне 18 000 кораба минават годишно през канала, според египетските власти

ББС посочва, че около 12 процента от световната търговия преминават през канала.

Алтернативният маршрут около Нос Добра надежда отнема две седмици повече.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес