SukhoiSuperjet 100, разказ за руското фиаско

SukhoiSuperjet 100, разказ за руското фиаско

Самолетът, който в неделя се запали при аварийно кацане в Москва и в резултат на това загинаха 41 човека, трябваше да бъде символ на обновлението на руската авиация. Зад човешката катастрофа стои промишлен провал, пише френският в. "Либерасион".

Руският военно-промишлен и авиационен комплекс особено силно пострада през 1990 -те години, разяснява френски експерт, който е добре запознат с руската авиационна промишленост. "Бюджет повече няма, заявките са малко, а после разпадът на Съветския съюз, който бе един от стълбовете на този комплекс... След това, започвайки от 2000 -та година, у руското правителство се появи желание да придаде нови стратегически направления в тези отрасли, особено в областта на гражданската авиация", коментира експертът.

През февруари 2006 г. Владимир Путин издава заповед за обединяване на всички руски граждански и военни авиостроители в една обща структура – Обединена авиостроителна корпорация (ОАК). В този гигантски холдинг работят над 100 000 човека, неговият търговски  оборот е 416 млрд. рубли (над 5 млрд. евро) и 75% от акциите му принадлежат на руската държава.

Анонсираният през 2001 г. SukhoiSuperjet 100 се явява първият реален резултат на това мащабно преструктуриране. Това е първият пътнически самолет, произведен в Русия след разпада на Съветския съюз. Руското правителство отдели за реализацията на този проект 46 млн. долара. Очакваше се този самолет да извърши първия си полет през 2006 г. и да влезе в експлоатация през 2007 г. Москва се надяваше той да ознаменува великото завръщане на Русия в света на гражданската авиация, отбелязва "Либерасион".

Самолетът освен това стана нагледен символ на сближаването между Русия и Запада. Проектът SSJ 100 първи се обърна към международни партньори.

"Когато руснаците стартираха своя проект SoukhoïSuperjet 100, те се обърнаха към френски и други европейски производители на оборудване: те не разполагаха с ноу-хау за производство на системи и компоненти за комерсиален самолет – такива, които в крайна сметка да го направят рентабилен", пояснява специалист по руската авиопромишленост. Един от примерите са тогавашните заглавия в икономическата преса за гордостта на френско-руското делово сътрудничество – съвместното предприятие PowerJet, в което с равни дялове участват френският производител на авиационни двигатели Safran и руската компания за двигатели  "Сатурн", припомня "Либерасион".

Разочарованието обаче не закъснява. Първият полет се извършва чак в края на 2008 г., а първият самолет влиза в експлоатация през април 2011 г. Авария със смъртоносни последици по време на демонстрационен полет в Индонезия през 2012 г. отблъсква потенциалните купувачи.

Влошаването на отношенията между Русия и Запада, а след това и санкциите, наложени на страната заради анексирането на Крим през 2014 г., възпрепятстваха стремежа към промишлено сътрудничество, принуждавайки авиопроизводителя да работи над "русифицирана" версия на самолета, планирана за....2020 година.

Освен всичко друго, SoukhoïSuperjet 100 страда от недостатъчна експлоатационна надеждност.

Руската авиокомпания "Аерофлот" съобщи още през 2012 г., че нейните SSJ 100 летят средно под 4 часа на ден, което е много по-нисък показател в сравнение с 9 часа всекидневна експлоатация, предлагана от самолетите Airbus и Boeing от същата категория.

Ако се повреди противообледенител на предното стъкло на Airbus, то тази резервна част я има на склад на летището, а заводът доставя още една на следващия ден, поясни през февруари 2018 г. руски пилот, цитиран от сайта за журналистически разследвания The Insider.

Но ако се повреди противообледенител на предното стъкло на SoukhoïSuperjet 100, то заводът ще пристъпи към неговото производство. След три месеца той ще бъде готов, а след още един месец ще го доставят. През това време самолетът е заземен, а авиокомпанията губи огромни суми.

Днес само "Аерофлот" и руските регионални авиокомпании използват редовно SSJ 100. От гледна точка на рентабилността, той е катастрофа, пише The Insider. Но това е проект на Путин и "Аерофлот" е длъжен да го купува. Така или иначе, самолетът ще бъде преработен, но на каква цена?

Сметната палата на Русия оценява, че общата стойност на разработката на този проект е 44 млрд. долара, като при това са били регистрирани само 300 поръчки и фактически са доставени едва 148 самолета.

Триумфалното завръщане на Русия сред великите авиационни държави се превърна буквално в ходене по мъките. Още повече, че SSJ 100 лети с подкрепата на Кремъл.

Руската авиокомпания форсирано продължава "русифицирането" на летателния си парк. В допълнение към своите 50 "суперджета" и още 50, които се планира да придобие, "Аерофлот" наскоро обяви намерението си да направи предварителна поръчка за 85 машини МС-21-300. Това е нов самолет среден клас, разработен от  Обединена авиостроителна корпорация, който постепенно трябва да стане основната ѝ машина...с надеждата, че опитът, получен от руските авиостроители благодарение на мъките със Superjet 100, ще помогне на приемника му да извърви по-лек път и реално да възроди руския авиационен отрасъл.

Споделяне

Още по темата

Още от Свят