Световната автомобилна индустрия е в незапомнена криза

Световната автомобилна индустрия е в незапомнена криза

Световната автомобилната индустрия е пред тотална катастрофа, след като замря и търговията с коли в ключови развиващи се пазари, на които производителите възлагаха големи надежди, пише Ройтерс във вторник.

Кристиан Стреф, шеф на френската компания "Пежо-Ситроен", заяви, че очаква спад от 20% в продажбите на фирмата за тази година и още по-големи загуби през 2010 г. тъй като не вижда скорошен изход от кризата в сектора.

Причината е, че големи пазари като Бразилия, Китай и Русия, където доскоро производителите на автомобили реализираха все по-нарастващи продажби, спряха развитието си, точно както европейския.

Продажбите на автомобили спадат главоломно в развитите икономики от септември миналата година заради световната икономическа криза. През януари търговията с коли в САЩ отбеляза спад от 37%, очакванията са и в Европа сривът на продажби през този месец да е двуцифрено число като статистика ще излезе в края на седмицата.

Стреф подписа във вторник споразумение с френското правителство, според което "Пежо-Ситроен" ще получи преференциален държавен заем от 3 млрд. евро за пет години. Още толкова ще получи местният конкурент "Рено", като в замяна компаниите се задължават да не закриват производства и да не съкращават служители за срока на заема.

Френският спасителен план за автоиндустрията раздразни някои от лидерите на страните от еврозоната заради опасения, че финансовата инжекция за "Рено" и "Пежо" ще им даде предимство пред конкурентни европейски компании. Срещу плана на Саркози за автомобилните гиганти се обявиха Германия и Швеция и дори Европейската комисия, която може да даде отрицателно становище за заема.

Коментарите бяха направени в понеделник вечерта, когато финансовите министри на 16-те страни от еврозоната се срещнаха, за да обсъдят публичното финансиране и европейската позиция за срещата на 2 април в Лондон на водещите 20 икономики в света.

След срещата министри коментираха, че не са били намерени много допирни точки между отделните държави. Те дори са се скарали кой да инициира извънредна среща на европейските лидери в Брюксел, за да се обсъдят мерки срещу кризата. На срещата трябва да се обсъди и рискът в Европа от протекционизъм и икономически национализъм.

Въпросните явления ще бъдат обект на разговор в сряда между председателя на ЕК Жозе Мануел-Барозу и европейските комисари.

"Трябва да координираме реакциите си, за да защитим единния европейски пазар от протекционистката вълна, дори и тя да идва "отвътре", каза Барозу.

Посланието за свободна търговия се повтаря ежедневно по време на брифингите на комисията за медиите. Според говорителите на ЕК, "спиралата от протекционизъм" или затварянето на границите между държавите-членки ще задълбочи кризата и ще доведе до ситуация, сходна с Голямата депресия през 1930 г.

Вътрешният пазар на ЕС е основата, върху която се гради блокът, а законодателството е направено така, че да гарантира свободното движение на работна ръка, стоки, услуги и капитали.

Основната заплаха се крие в държавните помощи и спасителните планове, предимно за банките, които създават условия за нарушаване на правото на свободна конкуренция.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?