След месеци протакане и недомлъвки в петък най-накрая се разбра, че на този етап БДЖ няма да получи заем нито от държавата, нито от Световна банка. “Трябва да покажем драматично подобрение на финансовите резултати, до тогава няма никакъв смисъл да се наливат пари в БДЖ”, каза изпълнителният директор на превозвача Йордан Недев. От държавния бюджет за БДЖ трябваше да се отпуснат 140 млн. лева, от Световната банка – заем от 460 млн. лв., а с тях да се компенсират парите от хазната. Средствата щяха да отидат предимно за погасяване на стари и текущи задължения на дружеството, приближаващо се към фалита.
Недев не обясни какви са критериите за “драматично подобряване”, освен че БДЖ трябва да намали разходите и повиши приходите си. До края на годината превозвачът има реална възможност да се освободи от стари и неоперативни активи – вагони, резервни части и т.н., за 10-13 млн. лева, каза Недев.
Шестстотин служители на БДЖ ще преминат във фирма за почистване, с която ще се сключи три-годишен договор за 14 млн. лева без ДДС. Още около 250 души ще преминат на договори при фирмите, които охраняват обектите на БДЖ. Дружеството вече прехвърли 200 свои служители към общата компания с “Тип топ куриер” за куриерски услуги.
БДЖ, държавата и Световна банка не са се ангажирали и с конкретна дата или срок, в който да подновят преговорите за финансиране. Това ще стане, когато промяната в БДЖ е наистина осезаема. Преди седмица транспортният министър Ивайло Московски каза, че едно от доказателствата за успешни реформи в БДЖ ще е приватизацията на "БДЖ Товарни превози". Това обаче няма да се случи в близките шест месеца - една година. "Процесът по приватизация на товарните превози още не е структуриран", каза Недев. Той обясни, че за сега има яснота само за балансовата стойност на активите на дружеството, която е от порядъка на 320 млн. лева.
За разлика от БДЖ, заемът за Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) от 70 млн. евро най-вероятно ще бъде отпуснат. Причината е, че дружеството няма да погасява стари дългове с тези средства, а ще закупува машини за поддръжка на железопътната мрежа. Суми ще се отпускат само след провеждане на обществени поръчка за доставка на техниката, като всички процедури ще се следят изкъсо от финансовата институция.
БДЖ се надяваше да отчете по-добри финансови резултати през 2011 г. и заради новите по-високи цени на влаковете, които трябваше да влезнат в сила от лятото. Това обаче ще стане най-рано в края на годината – началото на следващата.
Увеличението от средно 5% по всички направления засега не е одобрено от транспортното министерство, защото превозвачът не е представил пълна обосновка. Поскъпването може да се мотивира или с покачване на инфлацията за последните шест месеца или с покачване на цените на енергийните продукти. По данни на НСИ обаче инфлацията е под 2% за последните 6 месеца и този мотив е бил отхвърлен. Сега БДЖ е представил доказателства, че плаща със 17% повече за гориво, отколкото в началото на годината. Очаква се отговорът на Министерство на транспорта.
БДЖ представи в петък новите услуги на пътнически бюра “Рила” в София, Русе и Бургас. Там вече се предлагат билети на германските железници “Дойче Бан” за цяла Европа на преференциални цени. От около 2 години съществува възможността за резервация на билет на превозвача “Дойче бан” в бюрата “Рила”, но само на стандартни цени. Сега желаещите да пътуват с германската железница до почти всяка точка на Европа могат да използват всички намаления и преференции, които обаче важат при ранна резервация – 3 месеца предварително.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
29 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Не стига, е тази нелепа дезинформация продължава да стои на сайта, но и други уж сериозни медии почнаха да я разпространяват...
Предполагам, че Световната банка би отпуснала заема, ако "БДЖ" се придържаше към текста от Меморандума за разбирателство.... за финансиране на инвестиции,които да подпомогнат ефктивното използване на ресурсите!!!!!!!!! Такава политека се провежда с много големи,специални и интердисциплинарни знания!!!!!!!!!
Хъмммммммммммммм,
До №№ 17 и 26
За съжаление, напълно сте прави. Става въпрос за "остър недостиг" на елементарна обща култура, което е недопустима (според мен) за журналисти.
Помня, преди по-малко от месец, някъде бяха пуснали новина - обърнала се на шосето цистерна със сода бикарбонат и "опасният" химикал се разсипал... После дошли от Гражданска защита, "да събират содата каустик"... Абе, все тая - където бикарбонат, там и каустик - нали е сода! :)))
А в същото време нямат грам толерантност …
и възпитание. От 2-3 дни спрях да посещавам Фрогнюз, защото бяха пуснали материал за това, как в гроба на Георги Парцалев погребали починалата му наскоро сестра. С автореклама - само там, при тях имало снимки на починалата в ковчега й и как изравят костите на Парцалев... Отврат. :(((
До #17 - напълно съм съгласен с Вас. През последните няколко години забелязвам, че журналята коментират всякакви теми и дават мнение по всички въпроси, разбира се - смехотворни, защото горките и хабер си нямат от това, което коментират....жалко за журналистиката
Две години безвремие за "БДЖ".Две години пропуснати възможности за ефективни реформи!!!!!!!!! Кой ще понесе отговорностите?????????
СПРЕТЕ АВТОБУСНИТЕ ПРЕВОЗИ ДО ГРАДОВЕ, В КОИТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦА И ВЛАКОВЕТЕ ЩЕ СЕ НАПЪЛНЯТ. НО ТОВА ВЕЧЕ Е НЕВЪЗМОЖНО.
Ама парите вече са изпапкани от Резерва по нареждане на др.Тиквов.Сега пенсионерите,болните...ще опъват каиша.
IDIOTITE FINANSOV MINISTER I M-R NA IKONOMIKATA TOVA IM E RABOTATAS!!!!!DA NAMIRAT PARI ZA STRATEGICHESKITE NACIONALNI DRUJESTV,KATO BE DE JE I POSHTITE.DA HARCHI GOTOVI PARI OT NACIONALNIA REZERV VSKI MOJE......
Има идея да продадем политическия ни елит от ниво кмет нагоре,който ни управлява през последните 22г,и с получените средства да оправим БДЖ!Пример-един германец отиде в Русия и Германия се обзаведе с газ за вечни времена!А нашия отбор от около 1000 човека какви чудесии могат да направят,ако отидат в Русия или Китай!