Световният бизнес залага на трансформация и автоматизация в коронакризата

Световният бизнес залага на трансформация и автоматизация в коронакризата

Световният бизнес масово трансформира стратегиите си, реорганизират инвестициите си и залага на автоматизацията в условията на кризата, породена от коронавируса, но в същото време не се отказват от планове за сливания и придобивания, след като тя отмине. Това сочат данните на 22-ото издание на глобалния Барометър на доверието в икономиката на "Ернст енд Янг" (EY), обявено в понеделник. То е взело предвид мнението на над 2900 топ мениджъри в целия свят.

Почти три четвърти (73%) от тях смятат, че Covid-19 ще окаже сериозно влияние върху световната икономика заради прекъсване на веригата на доставките и спада в потреблението. Тъй като все по-масово спират бизнес дейности и се разкри уязвимостта на доставките, повече от половината мениджъри предприемат стъпки за промяна на сегашната си организация, а 41% инвестират в ускоряване на автоматизацията.

Малко под половината от световните бизнес лидери (49%) отчитат същите или по-ниски маржове на печалба, в сравнение с преди две години още преди настоящата криза, а по-голямата част от компаниите (95%) се подготвят за по-голям натиск върху маржовете, заради забавянето на световната икономика.

"Цената на тази криза са хората. И не само по отношение на загубените животи, но също и по отношение на броя на домакинствата, изложени на риск. Тъй като бизнес лидерите вземат спешни мерки спрямо безпрецедентното въздействие на Covid-19 в световен мащаб, благосъстоянието на работната сила и запазването на работните места ще бъдат на най-важни", посочва Стив Крускос, зам.-председател на глобалното звено на EY "Услуги по сделки".

Все още обаче въздействието на коронавируса върху приходите и рентабилността във веригите на стойността не може да бъде изчислено точно.

"Бизнесът в България не е по-различен от световния. Намаляване на рентабилността, намаляване на оперативните парични потоци – това се наблюдава в много от секторите и у нас. Осигуряване на ликвидност и парична разполагаемост е основната грижа на компаниите в този момент", отбелязва Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел "Консултации по сделки" в EY Bulgaria.

Според проучването 72% от компаниите вече са преминали през инициативи за трансформация на дейността в търсене на по-високи приходи и по-добра рентабилност. Също толкова предприятия планират вече много по-често и редовно да извършват прегледи на стратегията си и портфейла от инвестиции. Ръководителите споделят, че веднага след завръщане към нормалността, те ще се съсредоточат върху приоритетните за тях промени - нови инвестиции в технологии и дигитална трансформация (43%), както и към пропорционално разпределение на капитала в целия портфейл – 42%.

"Кризата поставя на изпитание редица сектори, но в същото време дава възможност за растеж в други. Печеливши от тази ситуация ще има. Страни като България ще могат да се възползват от предстоящата реорганизация във веригите на доставки на големите компании и да създадат редица възможности за производство в България, което да е алтернатива на Изтока", коментира Николаева.

Макар фокусът в момента да е върху здравния аспект на кризата с Covid-19, бизнес лидерите планират своето бъдеще след това, отбелязват авторите на доклада.

Докато 54% ​​от анкетираните очакват U- образен период на възстановяване и по-бавна икономическа активност през 2020 и 2021 г., 38% виждат възстановяване във V- образна форма и връщане към нормалната икономическа активност през третото тримесечие на тази година. Само 8% предвиждат икономическо възстановяване под формата L - устойчив период на рецесия със завръщане на икономическата активност през 2022 година.

Тъй като по-голямата част от компаниите виждат икономическото възстановяване в средносрочен план, намеренията за активно търсене на възможности сливания и придобивания остават силни през следващите 12 месеца (56%). Световните мениджъри споделят, че в контекста на Covid-19, при оценяване на таргети за придобиване, те ще се фокусират повече върху бизнес устойчивостта на дадена компания(38%) и са подготвени, че оценките на компаниите по-скоро ще намаляват (39%).

"Продължаващата епидемия и въздействието ѝ върху големите икономики не е отменило изцяло сключването на сделки от плановете на инвеститорите", коментира Крускос. Според него сделките продължават да бъдат мощно средство за прекрояване на портфейлите и ускоряване на задължителната трансформация на бизнесите, която стои като задача пред главните изпълнителни директори.

"Както показва периодът след финансовата криза, M&A пазарът често дава възможност на компаниите да правят висококачествени придобивания в етапа на възстановяване на икономиката. Научили сме достатъчно уроци от спада на сделките в периода 2008-2012, основният от които е, че в период на по-ниска икономическа активност има много добри възможности за придобиване на висококачествени активи", допълва той.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес