Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Световният бизнес залага на трансформация и автоматизация в коронакризата

0 коментара
Световният бизнес залага на трансформация и автоматизация в коронакризата

Световният бизнес масово трансформира стратегиите си, реорганизират инвестициите си и залага на автоматизацията в условията на кризата, породена от коронавируса, но в същото време не се отказват от планове за сливания и придобивания, след като тя отмине. Това сочат данните на 22-ото издание на глобалния Барометър на доверието в икономиката на "Ернст енд Янг" (EY), обявено в понеделник. То е взело предвид мнението на над 2900 топ мениджъри в целия свят.

Почти три четвърти (73%) от тях смятат, че Covid-19 ще окаже сериозно влияние върху световната икономика заради прекъсване на веригата на доставките и спада в потреблението. Тъй като все по-масово спират бизнес дейности и се разкри уязвимостта на доставките, повече от половината мениджъри предприемат стъпки за промяна на сегашната си организация, а 41% инвестират в ускоряване на автоматизацията.

Малко под половината от световните бизнес лидери (49%) отчитат същите или по-ниски маржове на печалба, в сравнение с преди две години още преди настоящата криза, а по-голямата част от компаниите (95%) се подготвят за по-голям натиск върху маржовете, заради забавянето на световната икономика.

"Цената на тази криза са хората. И не само по отношение на загубените животи, но също и по отношение на броя на домакинствата, изложени на риск. Тъй като бизнес лидерите вземат спешни мерки спрямо безпрецедентното въздействие на Covid-19 в световен мащаб, благосъстоянието на работната сила и запазването на работните места ще бъдат на най-важни", посочва Стив Крускос, зам.-председател на глобалното звено на EY "Услуги по сделки".

Все още обаче въздействието на коронавируса върху приходите и рентабилността във веригите на стойността не може да бъде изчислено точно.

"Бизнесът в България не е по-различен от световния. Намаляване на рентабилността, намаляване на оперативните парични потоци – това се наблюдава в много от секторите и у нас. Осигуряване на ликвидност и парична разполагаемост е основната грижа на компаниите в този момент", отбелязва Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел "Консултации по сделки" в EY Bulgaria.

Според проучването 72% от компаниите вече са преминали през инициативи за трансформация на дейността в търсене на по-високи приходи и по-добра рентабилност. Също толкова предприятия планират вече много по-често и редовно да извършват прегледи на стратегията си и портфейла от инвестиции. Ръководителите споделят, че веднага след завръщане към нормалността, те ще се съсредоточат върху приоритетните за тях промени - нови инвестиции в технологии и дигитална трансформация (43%), както и към пропорционално разпределение на капитала в целия портфейл – 42%.

"Кризата поставя на изпитание редица сектори, но в същото време дава възможност за растеж в други. Печеливши от тази ситуация ще има. Страни като България ще могат да се възползват от предстоящата реорганизация във веригите на доставки на големите компании и да създадат редица възможности за производство в България, което да е алтернатива на Изтока", коментира Николаева.

Макар фокусът в момента да е върху здравния аспект на кризата с Covid-19, бизнес лидерите планират своето бъдеще след това, отбелязват авторите на доклада.

Докато 54% ​​от анкетираните очакват U- образен период на възстановяване и по-бавна икономическа активност през 2020 и 2021 г., 38% виждат възстановяване във V- образна форма и връщане към нормалната икономическа активност през третото тримесечие на тази година. Само 8% предвиждат икономическо възстановяване под формата L - устойчив период на рецесия със завръщане на икономическата активност през 2022 година.

Тъй като по-голямата част от компаниите виждат икономическото възстановяване в средносрочен план, намеренията за активно търсене на възможности сливания и придобивания остават силни през следващите 12 месеца (56%). Световните мениджъри споделят, че в контекста на Covid-19, при оценяване на таргети за придобиване, те ще се фокусират повече върху бизнес устойчивостта на дадена компания(38%) и са подготвени, че оценките на компаниите по-скоро ще намаляват (39%).

"Продължаващата епидемия и въздействието ѝ върху големите икономики не е отменило изцяло сключването на сделки от плановете на инвеститорите", коментира Крускос. Според него сделките продължават да бъдат мощно средство за прекрояване на портфейлите и ускоряване на задължителната трансформация на бизнесите, която стои като задача пред главните изпълнителни директори.

"Както показва периодът след финансовата криза, M&A пазарът често дава възможност на компаниите да правят висококачествени придобивания в етапа на възстановяване на икономиката. Научили сме достатъчно уроци от спада на сделките в периода 2008-2012, основният от които е, че в период на по-ниска икономическа активност има много добри възможности за придобиване на висококачествени активи", допълва той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.