Свинаров и ген. Колев се разминаха за темпа на модернизация на армията

Министърът на отбраната и началникът на Генералния щаб отново "сблъскаха" мнения, този път за темпото на модернизация на армията.

Правителството поетапно изпълнява "мощната" модернизация на армията, заяви в понеделник Свинаров в Плевен, по време на тържествения ритуал по приемането на първите три самолета "Пилатус". Темпът за превъоръжаване е крайно незадоволителен, контрира ген.Колев, който присъства на същото събитие.

Това, което правителството пое като ангажимент за мощна модернизация на Българската армия, поетапно се изпълнява, коментира министърът на отбраната.

По думите му, до края на годината ще бъдат избрани изпълнителите по 5 от 11-те приоритетни проекта за модернизация, които кабинетът одобри през май т.г.

Министерството на отбраната вече подписа рамков договор с "Даймлер Крайслер" за модернизирането на машинния парк на армията, което е един от проектите. Конкретно развитие в близко време се очаква по избора на изпълнител за модернизация на военните хеликоптери, който проект тръгна със скандал. Доникъде е модернизацията на изтребителите МиГ 29 - първият проект на военното министерство. Той бе спечелен от руската РСК МиГ, която ремонтира само няколко изтребители и не можа да модернизира нито един по НАТО-ски стандарти.

Днес министърът на отбраната за пореден път заяви, че се надява да се продължи летателната годност на изтребителите МИГ-29 преди получаването на многоцелеви боен самолет за българската авиация, което едва ли ще стане по време на мандата на това правителство.

По същото време и от същото място - авиобаза "Каменец", началникът на Генералния щаб определи темповете за превъоръжаване и модернизиране на армията като крайно незадоволителни и неудовлетворителни. Те трябва да се ускорят, каза ген. Никола Колев в отговор на журналистически въпрос.

Шефът на Генщаба определи като безсмислено проведеното до момента съкращение на армията, тъй като освободените чрез него средства не са използвани за закупуване на съвременна бойна техника и за подобряване на условията за военнослужещите.

Когато започна драстичната реформа - намаление на личния състав и на техниката, закриването на гарнизони, очаквахме средствата, които се освободят, да бъдат инвестирани в ново, по-добро технически оръжие, да се повиши качеството на живот на военнослужещите и на инфраструктурата на поделенията. За съжаление това не се случи, констатира ген. Колев.

Къде са отишли средствата, началникът на Генералния щаб не знаел.

Максималната скорост на Пилатус РС-9М е 320 км в час в хоризонтален полет, достига височина на полета 11 500 метра, мощността му е около 1000 конски сили. Самолетът е от най-ново поколение и има пълна оперативна съвместимост с изискванията на НАТО, в пъти е по-икономичен от използваните досега в българските ВВС L-39. Без зареждане лети четири часа и половина. Може да носи един тон авиобомби, две картечници и да поразява въздушни и наземни цели.

На обещанието на Свинаров за раздвижване по 5 от 11-те приоритетни проекта ген. Колев противопостави "надеждата си", че проектите "ще започнат да се изпълняват".

От нова техника се нуждаят сухопътните, военновъздушните сили и флотът, заяви началникът на Генералния щаб. Най-новото, с което разполагаме, е на 20-години, а технологиите се развиват много бързо, припомни той.

Свинаров и Колев присъстваха в плевенската авиобаза на официалното приемане за въоръжение в армията на първите три швейцарски учебно-бойни самолети Пилатус РС-9М, с които ще се обучават българските пилоти. Останалите три машини, изработени в Швейцария по поръчка на военното министерство, ще бъдат доставени до края на декември.

За последните 15 години в Българската армия не е влизало по-крупно оборудване, заяви на церемонията Свинаров. Министърът на отбраната допълни, че в момента се правела експертиза дали са необходими още 6 подобни самолета за военно-въздушните сили.

По думите му, доставените машини са най-доброто, което се произвежда в момента и са най-добре оборудвани.

Договорът за тренировъчните самолети за българските ВВС също бе сключен без яснота с колко доставчици и как е преговаряло военното министерство, преди да избере швейцарската фирма. Обявената обща сума по сделката надхвърляше в пъти цената на самолетите, достъпна на сайта на компанията.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: