Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Свръхскъпите ремонти на "Тракия" и "Марица" - калпави и бавни

Проектант се държал неуважително с новия шеф на пътната агенция

13 коментара
Свръхскъпите ремонти на "Тракия" и "Марица" - калпави и бавни

Свръхскъпите и бавни ремонти на участъци от магистрала "Тракия" и "Марица" се правят некачествено и без контрол. Това е установила проверка на новия председател на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Апостол Минчев. За разлика от предишния шеф на пътната агенция той е от бранша и е наясно със строителните шашми.

В четвъртък Апостол Минчев е посетил на място участъците в ремонт, след като в началото на седмицата жители на Свиленград излязоха на протест. Те блокираха пътя за ГКПП "Капитан Андреево" заради закъсняващия ремонт и се заканиха всяка седмица да спират движението, ако изпълнението продължи да се бави.


В сряда жители на Свиленград протестираха заради бавния ремонт. Те твърдят, че за 8 месеца се е работило само 37 дни.

Новият пътен шеф вече обяви, че основен приоритет в работата му ще е качественото на извършваните строителни дейности по пътища и магистрали. Проверките ще продължат, обещава още Апостол Минчев.

Хасковската "АБ" ремонтира "Марица" за 3.5 млн. лв./км

Ремонтът на 30-годишни участъци, според твърденията на АПИ, от магистрала "Марица" започна в края на миналата година. Той бе възложен на хасковската "АБ" директно, на основание договора за пътно поддържане на магистралата на територията на Областното пътно управление в Хасково.

За ремонта на общо 8 км път, разделен на три участъка, бяха предвидени 28.3 млн. лв., което е малко над 3.5 млн. лв./км. Това е най-високата цена за ремонт на магистрала, давана някога досега. От пътната агенция така и не обясниха, защо е толкова скъп този ремонт.

Сега обаче, при проверката на новия пътен шеф, се оказва, че в района на Свиленград е установено "неточно, некачествено и технически неудачно проектантско решение на преходите насип - мост, повреди по конструктивни елементи и откосите на мост, на който се извършват строителни работи", се казва в съобщение на АПИ в петък.

Нещо повече, проектантът на обекта, чието име не се споменава, се е държал "неуважително" с проверяващите, твърдят от пътната агенция.

АПИ като възложител на строително-монтажните работи ще поиска извършването на независима техническа експертиза и ще бъде търсена отговорност от проектанта, включително финансова и спиране на авторските му права, се казва в съобщението на пътната агенция.

Строителният бранш свързва хасковското дружеството "АБ" с депутата от ДПС Делян Пеевски, макар да няма директна връзка с него. Според Търговския регистър крайни собственици са Цветан Николов Чолаков и Тенчо Пасков Пасков. Дружеството е и сред строителите на магистрала "Хемус", след като подписа рамково споразумение за изграждането на участъците до Велико Търново с държавната компания "Автомагистрали" за близо 70 млн. лв.

"АБ" строи и жп линията София - Елин Пелин, която трябваше да е готова в края на миналата година, но срокът за завършването ѝ бе удължен заради коронавируса. За да започне работа, компанията получи заем от 29 млн. лв. от Българската банка за развитие.

Към момента няма официална позиция от "АБ" по повод констатираните пропуски и "неуважителното" поведение на проектанта Х.

"Автомагистрали" ремонтира вълнистата "Тракия" с некачествени материали

Подобна е картината и на течащия ремонт на магистрала "Тракия" в участъка между Чирпан и Стара Загора. При проверката в четвъртък е констатирано влагане на некачествени и несъгласувани от Института за пътища и мостове строителни материали. Освен това строителят не е изпълнил техническите указания. На мястото не е имало и компетентен технически ръководител по асфалтополагане, а техническият надзор на обекта също е липсвал. На обекта не е имало и "удачен проектантски и авторски контрол", се казва в съобщението на АПИ.

Отговорни за това са фирмата строител, строителният надзор и проектантът, посочват от пътната агенция, без да съобщават имената им.

Ремонтът на "вълнистия" участък на "Тракия" започна миналата година и се прави на етапи. Цената на отделните участъци обаче непрекъснато растеше без обяснения от страна на старото ръководство на пътната агенция. Първоначално АПИ обяви, че 52-километровият участък между Чирпан и Стара Загора ще струва около 90 млн. лв.

В периода октомври – ноември 2020 г. бяха ремонтирани 12.5 км от магистрала "Тракия", а АПИ плати 24 млн. лв. на държавната компания "Автомагистрали". После се оказа, че не всичко по тях е направено и трябваше да се довършва.

През пролетта на 2021 г. ремонтните дейности бяха подновени и за ремонта на още 16.5 км между Оризово и Чирпан бяха отпуснати 70 млн. лв. Така цената за ремонт на километър магистрала стигна космическите 4.2 млн. лв. и би рекорда на магистрала "Марица".


Бившият премиер Бойко Борисов редовно проверяваше как върви ремонта на магистрала "Тракия"

Обещанията на Бойко Борисов бяха ремонтът на вълнистата "Тракия" да приключи до началото на летния сезон, но вече е ясно, че това обещание няма как да бъде изпълнено.

Ремонтът беше възложен на държавната компания "Автомагистрали" по договора ѝ за поддържането на "Тракия". Тя обаче го превъзлага на "Европейски пътища" като подизпълнител и дружеството реално го извършва.

Свързваната в строителния бранш с ДПС компания е получила над 15.6 млн. лв. за поддържането на магистрала "Тракия" в района на Пазарджик, Пловдив и Стара Загора за периода 2016 - 2020 г., стана ясно от одитния доклад на Сметната палата.

Освен това "Европейски пътища" е една от големите компании "доставчик на материали" за строителството на магистрала "Хемус" за над 172.6 млн. лв. без ДДС. Има два договора с "Автомагистрали", като по единия вече е получила почти изцяло парите, без да има яснота дали е извършила някакво строителство.

Става въпрос за строителството на участък 6 от магистрала "Хемус". Той започва от края на пътния възел край разклона за Павликени/ Левски до разклона за Велико Търново. Дължината на този участък е 32.6 км (от 189 км до 222 км) и в него трябва да бъдат построени един мост, 9 селскостопански надлеза и 3 селскостопански подлеза, както и 3 пътни подлеза и 4 пътни надлеза. Според доклада на Сметната палата "Европейски пътища" има договор с "Автомагистрали" на този участък за "доставка на материали" за 92.9 млн. лв. без ДДС, като на компанията вече са платени 95.89 млн. лв. с ДДС към края на 2020 г., е посочено в доклада на Сметната палата.

Другият договор на "Европейски пътища" с "Автомагистрали" за "доставка на материали" за участък 7.1 е за близо 76.8 млн. лв. без ДДС, като от тях вече са изплатени над 48.84 млн. лв. с ДДС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  2. Горочевски
    #12

    Изумително харчене на пари. Пладнешки грабеж!

  3. SILENCE
    #11
    Отговор на коментар #9

    Ами най-пресните бивши явно са по-калпави клонинги, защото всичко, което бЪсЪпЪ-то и дЪпЪсЪ-то ни демонстрираха, те го увеличиха многократно като количество. А за буркани не знам, защото отдавна не гледам "разговорници" за полиране на мозъци.

  4. SILENCE
    #10
    Отговор на коментар #8

    Кое им е новото? Кръпките, месец-два след рязането на лентичката?

  5. efir2
    #9

    Хахаха! Некачествени материали... Преди 10 години си спомням как тия кухи комунистически лейки разнасяха буркани по телевизиите за да демонстрират, колко некачествено било строителството. Пак дойдоха на власт и пак почнаха със абсолютно същите лъжи. Нищо ново научено, нищо старо забравено!

  6. ефрейтора
    #8

    Скоро нема да има нито нови пътища , нито ремонт на старите. Парите че отиват само за зелена икономика и гей-паради...

  7. €НП , частна собственост , пазарна икономика = свръх скъпи ремонти, калпави и бавни!

  8. Ген. Иван Колев
    #6

    Във връзка със статията за пореден път искам да попитам: как, пътувайки от Бургас за София по магистрала Тракия, мога да се кача на магистрала Марица? Геният на проектанти и строители не е предвидил такава възможност. Предполагам обаче, че са гушнали мънгизите за пълен пътен възел. Предполагам само, не твърдя. Ама много предполагам...

  9. Отбелязвам
    #5

    Скоро Борисов и министрите му трябва лично да си ремонтират пътищата и магистралите. С вериги на краката и докато са живи трябва с това са се заниманат. И хората да ги плюят от колите като миниват край тях.

  10. kompetenten
    #4
    Отговор на коментар #1

    Какво да стане? Нима очаваш назначените от ББ чиновници да проверят и санкционират посочените от него изпълнители?Или прокуратурата да провери фирмите на ДПС?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.