"Т Маркет" отчете ръст на приходите с над една пета в кризисната 2020 г. в България

Пандемията е удвоила приходите на собственика "Максима Груп" от онлайн търговията

"Т Маркет" отчете ръст на приходите с над една пета в кризисната 2020 г. в България

Веригата магазини за хранителни стоки "Т Маркет" е успяла да увеличи продажбите си през кризисната 2020 г.

Собственикът на веригата – литовската "Максима Груп" (MAXIMA GRUPĖ) е продължила експанзията си извън Прибалтика и успява да увеличи пазарния си дял в България и Полша.

Като цяло групата подобрява резултата си с близо 6 на сто спрямо година по-рано заради отварянето на нови обекти. Макар и с незначителен дял (под 1%) от целия бизнес на "Максима Груп", онлайн търговията отбелязва двоен ръст. Това се казва в съобщение на "Максима Груп" до медиите.

Най-голям ръст на оборота в България

Най-голям ръст за литовската група бележи бизнесът ѝ в България. Продажбите у нас са се увеличили с над една пета (22.2%) през миналата година. Магазините "Т Маркет" оперират у нас чрез местното дружество "Максима България".

През миналата година веригата е открила 8 нови магазина в градовете Пловдив, Стара Загора, Елхово, Нова Загора и София, което е една от причините за двуцифрения растеж.

Заедно с наскоро открития в Свиленград магазин, веригата вече има 89 обекта в 44 града в страната и над 2300 служители.

Дори да се изключат новите магазини обаче, продажбите през миналата година пак са се увеличили, макар и с по-малко (5.6%). Така общите приходи са достигнали 182.8 млн. евро. Това се е случило въпреки лошата икономическа ситуация и свиването на пазара с 6.8%, посочват от "Максима Груп" в отчета си.

Увеличение има и при печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA), която достига 11.8 млн. евро спрямо 7.2 млн. евро през 2019 г. Основната причина за това са по-големите икономии от мащаб, както и ефективният контрол на разходите, посочват от компанията.

"Т Маркет" беше първата от веригите хранителни магазини в страната, която започна да предлага онлайн продажби. Това стана още по време на извънредното положение през април 2020 г. Услугата бе пусната първо в София и околностите, а след това и в Пловдив.

При старта на онлайн продажбите от компанията заявиха, че работата по създаването на интернет магазина е започнала няколко месеца преди извънредното положение, но ситуацията с коронавируса е ускорила процеса.

Групата бележи едноцифрен растеж

"Максима Груп" определя 2020 година като предизвикателна, особено в прибалтийските страни, където приходите леко са намалели с 0.8%.

Стабилен ръст бележи групата в Полша, където продажбите са се увеличили с 13.7% общо и с 4.9%, без да се включват новите обекти.

Като цяло прибалтийската група за хранителни стоки "Максима" отбелязва ръст на продажбите от 5.8% до 4.2 млрд. евро, като консолидираната ѝ печалба се увеличава с 12.4 на сто до 374.7 млн. евро.

Резултатите ѝ през второто тримесечие са били засегнати от мерките срещу коронавируса и наложените ограничения, но през третото тримесечие са се възстановили и за цялата година групата отчита минимален ръст от съществуващи магазини (0.7%).

Най-силно представяне има при онлайн търговията, която е обединена под бранда Barbora и не включва България. През миналата година продажбите през интернет са нараснали повече от два пъти - от 14.9 млн. евро на 30.4 млн. евро. Най-развит е този канал в прибалтийските страни, където формира 3.4% от приходите през 2020 г.

Инвестициите през миналата година са били значително по-малко спрямо 2019 г. и са достигнали 88.9 млн. лв., което е намаление от 32%. Въпреки това "Максима Груп" е успяла да разшири мрежата си с 93 нови магазина, повечето от които (73 обекта) са били в Полша. Към края на 2020 г. групата има 1323 магазина.

Допълнителните преки разходи, свързани с пандемиятa, възлизат на 9 млн. евро за "Максима груп".

Споделяне

Още от Бизнес