Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тайна проверка на ЕК установи: Летище "София" пропуска опасни предмети в багажи на пътниците

Ако концесионерът не подобри сигурността, може да бъде отстранен, закани се транспортният министър

7 коментара
сн. БГНЕС

Летище София се е провалило в откриването на опасни предмети - взривни вещества и своеобразни бомби в багажи на пътници. Това е установила тайна проверка на Европейската комисия, която е започнала в средата на октомври и сега се отчитат частични резултати. Окончателно проверката ще приключи до 2 седмици. Служебният министър на транспорта Христо Алексиев предупреди, че, ако концесионерът не подобри сигурността на летището, ще последват санкции, а може да се стигне и до най-тежкото наказание - разваляне на концесионния договор.

Тайните пътници с опасни багажи

Източници на Mediapool заявиха, че проведената на летището проверка е стандартна. При нея инспектори, представящи се за пътници, слагат в багажа за чекиране опасни предмети като взривни вещества. На летище "София" са установени два типа нарушения. Първо, скенерите са установили, че в някои от куфарите има опасни предмети, но проверяващите не са могли да кажат какви точно. Други от куфарите с опасни вещества обаче въобще не се засечени.

"Да се надяваме коментарите да бъдат отстранени при предстоящата проверка на Европейската комисия (през първите две седмици на ноември - б.аа). Ако това не се случи, държавата ще предприеме и най-строгите мерки срещу това нехайство. Стигнахме дотам, че концесионерът, който трябваше да управлява по-добре летището, явно е занижил сигурността там", коментира във вторник транспортният министър Христо Алексиев, цитиран от пресцентъра на транспортното ведомство. Той уточнява, че по договор се предвиждат санкции, които са доста сериозни и ако неизпълнението продължава, може да се предприеме и прекратяване на концесията.

От думите му стана ясно, че той вече обсъдил казуса с представители на концесионера "СОФ Кънект".

"Преди две седмици имах среща с представителите на концесионера на летище София и президента на летище Мюнхен, които са в консорциума по този въпрос. Те се ангажираха много сериозно за решаване на въпросите със сигурността и с качеството на обслужване", каза Алексиев. 

От изказването на министъра стана ясно, че под натиска на държавата в момента са предприети много сериозни мерки - текат обучения на персонала, осигурява се и допълнителна техника. 

"СОФ кънект": Ще коментираме след края на проверката

От "СОФ кънект" казаха пред Mediapool, че ще коментират официално казуса след две седмици, когато проверката ще е приключила и ще има ясни резултати. 

През 2021 г., когато Христо Алексиев отново бе служебен министър на транспорта в правителство на президента Румен Радев, съобщи, че към ноември 2021 г. "СОФ Кънект" са инвестирали "не повече от 200 000 евро - една тоалетна и 5 дивана".

В интервю пред Mediapool на 4 ноември 2021 г. Христо Алексиев дори заяви, че Кирил Домусчиев държи 20% в концесията на летище София. Ден по-късно бизнесменът Кирил Домусчиев отрече да има участие в тази концесия. Концесионерът "СОФ Кънект" също обяви, че няма българско участие в дружеството и то изпълнява концесионната си програма. Домусчиев тогава дори се закани да съди Христо Алекисев, ако той не докаже твърдението за участието му в концесията на летището.  

През април тази година стана ясно, че "СОФ Кънект" ще инвестира 72 млн. евро в софийското летище през първите 5 години. До тази договорка се стигна след разговори между транспортния министър от кабинета на Кирил Петков - Николай Събев и главния изпълнителен директор на фонда "Меридиам" Тиери До.

В първоначално подписания контракт сумата беше 72 млн. евро, но заради пандемията от коронавирус впоследствие бе намалена на 43 млн. евро

Договорът между държавата и "СОФ Кънект" за 35-годишната концесия на летище София беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на протестите срещу Бойко Борисов и Иван Гешев и в началото на коронакризата.

Няколко месеца по-късно - на 27 октомври 2020 г., концесионерът поиска да бъде отложено плащането на дължимите концесионни такси за първите 10 години за края на концесията заради Covid кризата и намаляване на първоначалната инвестиция.

Договорът влезе в сила през април 2021 г. – дни преди парламентарните избори на 11 април. Това стана след като държавата се съгласи с исканията на концесионера. Веднага след встъпването в договора "СОФ Кънект" изплати 660 млн. лева на държавата.

Акционери в "СОФ Кънект" са регистрираният във Франция фонд "Миридиам" (Meridiam) с 99% и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1%. С дялов капитал в дружеството влезе и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), която обеща да вложи общо 74.3 млн. евро в развитието на столичното летище.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Guest787
    #7
    Отговор на коментар #6

    ...ГЕРБ избраха за победител в процедурата единственния кандидат без никакъв опит в управление на летище. +++++++++++++++

  2. VassilUN
    #6
    Отговор на коментар #5

    Това не е вярно! Служителите по сигурността не са държавни служители, а са служители на летищния оператор. В случая провлемът е, че ГЕРБ избраха за победител в процедурата единственния кандидат без никакъв опит в управление на летище.

  3. John Doe
    #5

    Във всички цивилизовани страни безопасността на полетите, вкл. проверката на багажите и товарите за опасни предмети, се извършва от специално обучени държавни служители от държавната администрация за безопасност на въздушния транспорт. Само в мафиотска България тази контролна дейност е приватизирана по същия начин, по който бе приватизиран и граничния контрол на Капитан Андреево за да могат да се прекарват наркотици и друга контрабанда през България за Европа. Докато не взривят някой самолет няма да се стреснат.

  4. Dart
    #4

    Шенген само в сънищата на петата колона в задунайска.

  5. Liberal
    #3

    предполагам холанците са поръчали проверката за да ни "улеснят" за Шенген.

  6. Jordan*
    #2

    Ще видите Шенген през крив макарон! И тази фирма е като тази та турската граница! Толкова сте жалки, а ние си пътуваме спокойно!

  7. Milanova Magda
    #1

    Първата им работа / на концесионера/ бе да уволни половината персонал, да им отнеме придобивките и т.н. Обърна служителите в роби. От какъв зор го дадохме на концесия?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.