Тайна статистика: 78% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност"

КФН няма данни, за да изчисли ефекта от системата "бонус-малус"

Владимир Савов, и. д. зам.-председател на КФН. Снимка: БГНЕС

78%, или над 2 милиона от собствениците на автомобили у нас, ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" след въвеждането на системата "бонус-малус" в предложения от КФН, МВР и транспортното министерство вариант, тъй като ще попаднат в бонус-класовете.

Това обеща в понеделник Комисията за финансов надзор (КФН), която от няколко седмици насам провежда обществени обсъждания по проектонаредбата за системата. Голяма кръгла маса по темата е насрочена за 3 декември.

Тайната статистика

Обещанието на КФН е изцяло на базата на математическия модел, разработен от консултанта "Ърнст енд Янг", като самата комисия не разполага със статистика, която да потвърди сметките.

Консултантът, който е работил със статистика на КАТ за предходни години, отказва да я предостави на КФН. Причината е, че договорът на "Ърнст енд Янг" е с Гаранционния фонд (ГФ) и е конфиденциален, а договорните отношения с ГФ вече са изтекли. Самата комисия пък е получила данни от КАТ за 2015 г., 2016 г. и 2017 г., които обаче са в насипен формат. Става дума за общо 3.7 милиона фишове, които трябва да се обработят, за да може да се направи анализ за реалния ефект на "бонус-малус" върху шофьорите.

Така КФН обещава ефекти от "бонус-малус" системата на базата на тайна дори за самата нея статистика.

18% от шофьорите ще са с по-скъпа застраховка

Според сметките на "Ърнст енд Янг" след 8 години 44% от собствениците на коли (тоест около 1 милион души) ще достигнат максималния бонус и ще плащат 25% по-малко – около 225 лв. по сегашните цени. Първите две години без нарушения гарантират 20% по-евтина застраховка.

18% от собствениците на автомобили пък ще плащат по-скъпа застраховка, тъй като попадат в малус-класовете. От тях 0.6% ще попаднат в най-тежката категория – 400% оскъпяване, тоест около 1200 лв. стойност на застраховката по сегашните цени. Попадането в тази група се получава след тежки ПТП с предизвикана смърт на пътя. За по-дребни нарушения се изискват поне 8-9 случая на година, за да се попадне в тази група, посочва финансовият надзор.

За по-незначителни нарушения (най-често превишаване на скорост) оскъпяването е с 10%, тоест "Гражданската отговорност" се оскъпява с до 20-30 лв. по сегашните цени.

4% от собствениците на автомобили ще бъдат на нула и ще плащат стандартната цена на застраховката, без отстъпка или оскъпяване.

За неправилно паркиране няма да има финансова санкция

Според проектонаредбата собствениците на автомобили, шофьорите и самите автомобили ще се категоризират на базата на извършените от тях ПТП и нарушения. Например, при тежък инцидент ще се определя по-висок клас не само на собственика, но и на самата кола и на водача, ако той е различен от собственика. Целта е да се избегнат злоупотреби, като например даден автомобил да се прехвърли на собственик, който няма шофьорска книжка. Въведени са и защити при прехвърлянето на МПС - при смяна на собствеността колата ще запазва определения ѝ клас, което означава, че купувачите няма да имат изгода да придобиват возила на тежки нарушители. Целта е отново да няма злоупотреби. От друга страна, водачите ще бъдат стимулирани да спазват правилата, за да не станат колите им непродаваеми.

"Възможно е застрахователната история на колата да се "занулява" при нейната продажба, но още няма окончателно решение по този въпрос. Обсъждат се различни варианти", каза Владимир Савов, зам.-председател на КФН.

Неправилното паркиране, карането в "бус лентата" и превишението на скоростта до 10 км/ч над ограничението няма да се отчитат, обясни зам.-председателят на КФН Владимир Савов.

Ако класът по "бонус-малус" на автомобила, на собственика или на водача са различни, при сключването на застраховката се взема предвид най-високият клас, гласи още проектонаредбата. Това означава, че собствениците на коли няма да имат изгода да ги дават за ползване на некоректни водачи.

Според предлаганата система шофьорите и автомобилите ще се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

Голямо оскъпяване ще има и заради "дребни" нарушения

Прави впечатление, че наказателни точки ще се начисляват дори за на пръв поглед дребни нарушения. Например, причиняване на имуществени вреди до 300 лв. водят до 30% по-скъпа застраховка за няколко години. Ако към това в рамките на една година се добави и превишение на скоростта в населено място с 10-30 км/ч, автоматично се начисляват още 3 наказателни точки и през следващата година съответният шофьор ще трябва да плати 220% от стандартната цена на "Гражданска отговорност", тоест 660 лв. при сегашните условия. Нормализацията на цената ще отнеме на такъв шофьор поне 5-6 години без нарушения, става ясно от предложената скала. Според част от експертите така може да се стигне до драстично увеличение на премиите по застраховката за големи групи от населението в рамките на няколко години. Други обаче твърдят, че на фона на войната по пътищата у нас драстичните финансови санкции са оправдани.

При въвеждането на системата всички хора и коли автоматично ще бъдат причислени към стандартния клас, но след изтичането на една година ще се прекатегоризират съобразно поведението си на пътя. Целта е да има равен старт за всички, а чисто юридически не могат да се въвеждат утежняващи разпоредби за минали деяния, обясниха от КФН.

В проектонаредбата са заложени 7 категории инциденти, които ще водят до покачване на цената на застраховката. Категория 1 включва най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район. Категории 5 и 6 включват например шофирането в нетрезво състояние, неспазване на дистанция, опасни маневри, нанесени щети върху имущество, телесни повреди. Категория 7 е за най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Предвижда се гражданите да могат да оспорват класа, който автоматично им е начислен в системата на Гаранционния фонд, като самото обжалване ще става пред МВР. За да прилага системата Гаранционният фонд ще има достъп до системата на вътрешното министерство за наложените санкции по Закона за движение по пътищата.

Системата води до спад на ПТП с 15%-30%

Според КФН при въвеждане на системата навсякъде по света се отбелязва осезаем спад в ПТП и жертвите на пътя – между 15% и 30% в различните държави.

Наредбата за "бонус - малус" се очаква да бъде приета до края на годината, но реалният старт на системата вероятно ще се отложи с няколко месеца, докато бъдат изчистени всички детайли.

"Целта на новата система за санкции и поощрения е да се запазят същите приходи за застрахователните компании, но при по-справедливо разпределение", каза Владимир Савов. По думите му, ако се окаже, че системата събира по-малко или повече пари, най-вероятно ще се направят корекции на скалата, така че да се запази балансът.

Още по темата
Още от Бизнес