Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Такса "ток" за влаковете до седмици

5 коментара
Такса "ток" за влаковете до седмици

На 17 май дружеството стопанин на жп инфраструктурата – Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще получи лиценз за продажба на електричество към жп превозвачите, съобщиха във вторник от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). По този начин НКЖИ ще събира две такси от БДЖ и частните превозвачи – една за ползване на железния път и една за разпределение на ток по мрежата. Миналата година компанията намали инфраструктурните такси с около 20 на сто заради кризата, но поевтиняването може да бъде "компенсирано" от въвеждането на новата такса.

От началото на тази година НКЖИ отдели дейностите по електроразпределение в отделна структура със собствено счетоводство. Това е гаранция, че предложеният от нас бизнесплан ще бъде обезпечен, каза Стоян Стоянов, директор дирекция "Електроразпределение" в дружеството.

НКЖИ ще събира такса електроразпределение от частните оператори, извършващи превози по мрежата ѝ – "Рейл Карго", "Шенкер", "Булмаркет", "БЖК", както и от държавната БДЖ .

За целта в локомотивите на превозвачите трябва да се монтират електромери. Частните превозвачи вече са се снабдили с уредите, но не и националният превозвач.

Имаме уверение от БДЖ, че ще монтират електромери, но инвестицията не е малка – около 12-13 000 лв. за един локомотив, каза Стоянов. Железниците разполагат с над 320 локомотива. Това означава, че дружеството ще трябва да отдели над 4 млн. лева за електромери. Наскоро стана ясно, че возилата на БДЖ не са преминали задължителен технически преглед във външен институт, което също ще струва на закъсалото дружество милиони.

Стоянов посочи, че основното предимство след монтирането на електромери на всички локомотиви ще бъде в това, че ще може да се следи дали влаковете се управляват икономично. Европейският опит показва, че в държавите, в които са монтирани подобни системи за измерване на електроенергията, е постигната икономия от 20-25 процента. Старите локомотиви обаче нямат предвидено място за поставяне на уредите. В тези случаи консумацията на електроенергията се измерва по методика – ще се изчисли колко енергия е необходима за превоза на един тон на разстояние един километър.

НКЖИ кандидатства за 35-годишна лицензия и ако тя бъде предоставена, компанията ще получава цена за разпределение на енергията, подобно на електроразпределителните дружества.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kалун
    #6

    Плаща крайният купувач...Печели ББ и компания...

  2. --------------
    #4

    а заплати няма ли да се увеличават, а осигуровки?!

  3. досетлив
    #3

    За целта в локомотивите на превозвачите трябва да се монтират електромери - що забравяте и такса електромер

  4. Пеню
    #2

    Кога най-после ще го изметат този анахронизъм?Има тирове има автобуси.36 хил. служители си клатят ..... рано се пенсионират и са субсидирани с по половин милиард лева всяка година.България е страна на абсурдите?

  5. aman
    #1

    Прав си, че е страна на абсурдите - щом екологичен, и по-безопасен транспорт като железопътния се води целенасочено към фалит.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.