Такса за минаване през центъра и синя зона в неделя - важни за 50% от софиянци

Такса за минаване през центъра и синя зона в неделя - важни за 50% от софиянци

Около 60% от софиянци смятат за важно да се въведе платено паркиране в центъра и в неделя, а близо 50 на сто определят като важно да има такса за транзитно преминаване с кола през тази част на града. В същото време около една четвърт от хората са против подобни мерки, залегнали в стратегическия документ "Визия за София".

Това показват резултатите от представително социологическо проучване за нагласите на софиянци към целите и мерките на "Визия за София". Документът, който е със срок до 2050 г., трябва да бъде представен в понеделник, 2 септември, и се очаква да бъде приет от Столичния общински съвет до края на годината.

Визията е разработена от екип начело с арх. Любо Георгиев, който обясни, че противоречивите мерки като синя зона и в неделя (в момента тя работи в събота, а зелената зона - само през седмицата), или въвеждане на такса за преминаване с кола през центъра, няма да отпаднат от стратегическия документ, само защото предизвикват и негативни мнения. Общината обаче ще трябва да направи план за действие за въвеждането им - да обясни добре как и какво иска да направи, за да не си навлича гнева на хората. Според него не трябва да се действа като с велоалеята на ул. "Г. С. Раковски", която беше критикувана и от шофьорите, и от велосипедистите. "Тя просто се появи един ден без обяснения", коментира Георгиев.

Противоречиви мерки

Идеята е таксата за преминаване през центъра да се плаща от шофьори, които ползват улиците и булевардите в тази част на града само транзитно, за да отидат от "Младост" в "Люлин" например, а не за такива, за които центърът е крайна точка. Таксата няма да се плаща и от хората, които живеят в централната част на града. "В момента почти половината от трафика през центъра е транзитен, а капацитетът на улиците е изчерпан", обясни Георгиев.

Сред другите противоречиви мерки във "Визия за София" се открояват именно такива, свързани с ограничаване на трафика и намаляване на задръстванията. В това число влиза стесняването на главни булеварди, като мярка срещу транзитни трафик, както и такса задръстване.

Най-голямо одобрение от хората получават предложения като обезопасяване на улиците, улесняване на пресичането на пешеходци за сметка на преминаването на колите, подобряването на пътните и тротоарни настилки.

"Ще използваме данните за нагласите на хората, за да приоритизираме мерките. За непопулярните ще има нужда от убеждаване и кампания", обясни арх. Георгиев.

Консенсус около здраве, естетика и зелена икономика

Освен от транспорта и мобилността, другите теми, които най-много вълнуват хората, са свързани със здравословната среда, запазването на живата среда в града, естетиката и качеството на градската среда и чистотата по отношение на въздух, води, улици и шум, информира арх. Любо Георгиев.

Налице е консенсус по отношение на мерките за подобряване на здравния статус на населението с осигуряване на по-добри условия за работа на медицинските специалисти и стимули за професионалното им развитие, обновяване на сградния фонд на здравните заведения, привличане и задържане на млади специалисти в здравните заведения.

Със същата висока подкрепа са и мерките за щадящо ресурсите и средата икономическо развитие. Според гражданите основни приоритети в тази област са използването на възобновяеми източници за производство на енергия (вятърна енергия, слънчева енергия, т.н.), създаване на нови горски масиви в околоградските територии, внедряване на мерки за енергийна ефективност на всички съществуващи сгради, използване на дъждовните води.

Данните показват още, че хората се интересуват от възможностите за развитие на масов спорт, а не от това да се реновират съоръженията за професионален спорт. "За повечето хора са важни аматьорските спортове, а не да отидат на мач на ЦСКА", коментира Георгиев.

Жителите на столицата определят като важни и естетиката и качеството на градската среда. На първо място поставят редовната поддръжка и обогатяване на елементите на градската среда (пейки, чешми, др.), създаване на комфортна и безопасна пешеходна мрежа, озеленяване на публичните пространства, провеждане на информационни кампании за отговорностите на собствениците към външния вид и поддръжката на сградите.

Посоките за развитие на града, които не са оценени като високоприоритетни, са например внедряването на доставки с дронове и създаването на правила за използването на малки летателни апарати (дронове, хувърборди и подобни).

По "Визия за София" се работи от няколко години, а решението за разработването ѝ беше гласувано от Столичния общински съвет с подкрепата на всички партии в него.

Документът трябва да се използва и за създаването на нов общ устройствен план на града.

Още по темата
  • 30 август 2019
Още от България