Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Такса за минаване през центъра и синя зона в неделя - важни за 50% от софиянци

8 коментара
Такса за минаване през центъра и синя зона в неделя - важни за 50% от софиянци

Около 60% от софиянци смятат за важно да се въведе платено паркиране в центъра и в неделя, а близо 50 на сто определят като важно да има такса за транзитно преминаване с кола през тази част на града. В същото време около една четвърт от хората са против подобни мерки, залегнали в стратегическия документ "Визия за София".

Това показват резултатите от представително социологическо проучване за нагласите на софиянци към целите и мерките на "Визия за София". Документът, който е със срок до 2050 г., трябва да бъде представен в понеделник, 2 септември, и се очаква да бъде приет от Столичния общински съвет до края на годината.

Визията е разработена от екип начело с арх. Любо Георгиев, който обясни, че противоречивите мерки като синя зона и в неделя (в момента тя работи в събота, а зелената зона - само през седмицата), или въвеждане на такса за преминаване с кола през центъра, няма да отпаднат от стратегическия документ, само защото предизвикват и негативни мнения. Общината обаче ще трябва да направи план за действие за въвеждането им - да обясни добре как и какво иска да направи, за да не си навлича гнева на хората. Според него не трябва да се действа като с велоалеята на ул. "Г. С. Раковски", която беше критикувана и от шофьорите, и от велосипедистите. "Тя просто се появи един ден без обяснения", коментира Георгиев.

Противоречиви мерки

Идеята е таксата за преминаване през центъра да се плаща от шофьори, които ползват улиците и булевардите в тази част на града само транзитно, за да отидат от "Младост" в "Люлин" например, а не за такива, за които центърът е крайна точка. Таксата няма да се плаща и от хората, които живеят в централната част на града. "В момента почти половината от трафика през центъра е транзитен, а капацитетът на улиците е изчерпан", обясни Георгиев.

Сред другите противоречиви мерки във "Визия за София" се открояват именно такива, свързани с ограничаване на трафика и намаляване на задръстванията. В това число влиза стесняването на главни булеварди, като мярка срещу транзитни трафик, както и такса задръстване.

Най-голямо одобрение от хората получават предложения като обезопасяване на улиците, улесняване на пресичането на пешеходци за сметка на преминаването на колите, подобряването на пътните и тротоарни настилки.

"Ще използваме данните за нагласите на хората, за да приоритизираме мерките. За непопулярните ще има нужда от убеждаване и кампания", обясни арх. Георгиев.

Консенсус около здраве, естетика и зелена икономика

Освен от транспорта и мобилността, другите теми, които най-много вълнуват хората, са свързани със здравословната среда, запазването на живата среда в града, естетиката и качеството на градската среда и чистотата по отношение на въздух, води, улици и шум, информира арх. Любо Георгиев.

Налице е консенсус по отношение на мерките за подобряване на здравния статус на населението с осигуряване на по-добри условия за работа на медицинските специалисти и стимули за професионалното им развитие, обновяване на сградния фонд на здравните заведения, привличане и задържане на млади специалисти в здравните заведения.

Със същата висока подкрепа са и мерките за щадящо ресурсите и средата икономическо развитие. Според гражданите основни приоритети в тази област са използването на възобновяеми източници за производство на енергия (вятърна енергия, слънчева енергия, т.н.), създаване на нови горски масиви в околоградските територии, внедряване на мерки за енергийна ефективност на всички съществуващи сгради, използване на дъждовните води.

Данните показват още, че хората се интересуват от възможностите за развитие на масов спорт, а не от това да се реновират съоръженията за професионален спорт. "За повечето хора са важни аматьорските спортове, а не да отидат на мач на ЦСКА", коментира Георгиев.

Жителите на столицата определят като важни и естетиката и качеството на градската среда. На първо място поставят редовната поддръжка и обогатяване на елементите на градската среда (пейки, чешми, др.), създаване на комфортна и безопасна пешеходна мрежа, озеленяване на публичните пространства, провеждане на информационни кампании за отговорностите на собствениците към външния вид и поддръжката на сградите.

Посоките за развитие на града, които не са оценени като високоприоритетни, са например внедряването на доставки с дронове и създаването на правила за използването на малки летателни апарати (дронове, хувърборди и подобни).

По "Визия за София" се работи от няколко години, а решението за разработването ѝ беше гласувано от Столичния общински съвет с подкрепата на всички партии в него.

Документът трябва да се използва и за създаването на нов общ устройствен план на града.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. тото
    #8
    Отговор на коментар #5

    Горски ли си селски ли си защо не почистиш СОФИЯ от присъствието си.Преди да се настаня разни горски в София ул.Шишман беше двупосочна и бул.Христо Ботев можеше да се играе футбол.И градът без селски бе 180 хиляди ТИХ СПОКОЕН ГРАД СВЪРШВАШЕ ПРИ СИТНЯКОВО КОЛЕЛОТО НА ЧЕТВОРКАТА.Такива като теб скапаха хубавия град

  2. Естествено
    #7
    Отговор на коментар #6

    Виж Горски, всичко това е много хубаво, но подхода е сбъркан ( не само твоя ). Работещи решения има, доказали са се в света и да откриваме топлата вода е меко казано ненужно. Само, че предложението не си поставя за задача да реши някакъв пробрем, а да узакони някакви действия. Схващаш ли разликата?

  3. Горскио
    #6

    Друго нещо е да се въведе данък изход на гаражите и доровите паркоместа - примерно по 500лв годишно, а със събраните пари Софийска община да осигури вземане с паяк на коли, блокиращи изходите на гаражите. В момента хиляди гаражи в София не се използуват защото няма никаква санкция за паркиралите автомобили пред тях

  4. Горскио
    #5

    Трябва да се изчистят улиците от местодомуващи автомобили. Може да се почне от най-простото - местодомуването на улицата да стане примерно 10 лева на ден

  5. Горскио
    #4

    Това е безумие - да мога да си оставя таратайката на софийската улица за 1 година с възможност да не я мърдам срещу 150лв годишно за платено паркиране и още 50ляв годишно данък таратайка.

  6. Горскио
    #3

    Всичко е безсмислено преди да се отмени идиотската идея на софийските зони - а именно възможността на живеещите да си оставят колите за местодомуване на улицата срещу около 150лв годишно. Тази идея на зоните противоречи на основния принцип на придвижването на стоки, товари и хора в града с автомобилен транспорт - да спреш на мястото, на което имаш работа и да я свършиш.

  7. Естествено
    #2

    А, то на изборите ще се види.

  8. Лизи Гугуткова
    #1

    Европо, приемете инж. Ганьо да се научи...Европа замества нефта, газа и въглищата с водород....Дори не си мием улиците...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.