Такса замърсяване оскъпява винетката с 3%

Такса замърсяване оскъпява винетката с 3%

Европейският парламент прие в сряда промени в директивата на ЕК за евровинетката, според която тежкотоварните камиони вече ще плащат такса за замърсяване на околната среда, задръствания и вдигане на шум.

Таксата за преминаване по всички пътища, по които се извършва международен транспорт в рамките на ЕС, ще се оскъпи средно с 3% с включването на таксата за замърсяване на околната среда, а таксите за причинения шум и задръствания ще се определят по преценка на всяка държава членка след изготвянето на съответните анализи.

ЕП прие общ метод за изчисляване на евровинетката, отчитащ причинените от камиона щети на околната среда, както и вида на пътя и времето за пътуване. Електронни системи за определяне на таксите ще изчисляват крайната цена в съответствие с тези критерии.

В момента цената на винетките се определя само от разходите за поддръжка на пътната мрежа от всяка държава членка. В България това е задължение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), но в бъдеще други ведомства, например Министерството на околната среда и водите, също ще трябва да се включат в ценообразуването.

Автомобили, които покриват високи екологични стандарти (Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия") ще се ползват с преференции – за тях таксата за замърсяване ще е още по-малка или изобщо няма да има. Най-много ще плащат "големите замърсители" – камиони клас Евро 0.

Евродепутатите отхвърлиха предложение на групата на Зелените в определянето на цената на винетката от всяка страна членка да се включва и такса "въглеродни емисии".

Държавите членки, които ще прилагат таксите шум и задръстване, трябва преди това да направят анализ на ползите и разходите при тяхното въвеждане, както и да изготвят планове за действие, включващи мерки за намаляване на трафика.

Депутатите отхвърлиха текста, който определяше формулата за изчисляване на разходите за задръстване, така че сега държавите членки ще имат свободата сами да определят размера на тези такси.

ЕП подкрепи предложението за задължително "разпределяне" (реинвистиране) от страна на държавите членки на приходите от таксите за намаляване на въпросните "външни разходи" – шум, замърсяване и задръствания (например за разработване на по-чисти превозни средства и инвестиране в алтернативни видове транспорт, изграждане на стени против шума).

Например при ползване на пътищата в планинските райони към таксата за инфраструктура може да бъде добавена такса за изминат участък (за пътни участъци, по които често има задръствания или които причиняват значителни екологични щети). Тези допълнителни приходи ще бъдат инвестирани за изграждане на алтернативни транспортни връзки (например таксата, въведена за алпийската част на магистралата Лион-Генуа, ще служи за финансиране на паралелна железопътна линия), посочват от Европарламента.

Споделяне
Още от Бизнес