Таксиджиите пробват чрез закона да изместят самите фирми

Таксиджиите пробват чрез закона да изместят самите фирми

Шофьорите на таксита изненадаха работодателите си с предложения за промяна в Закона за автомобилните превози, с които практически те да определят коя фирма ще работи на пазара. Това стана на редовното заседание на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации в четвъртък. Представителите на фирмите за таксиметров превоз бяха изненадани от внесеното в последния момент предложение от Националната федерация на таксиметровите водачи в България. Всички бяха получили проектопредложенията за промени при влизането си в заседателната зала на комисията. Заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев уточни, че това е различен проект от този, който са обсъждали с браншовите съюзи и той е считал, че по него е постигнат консенсус.

От федерацията на таксиметровите шофьори, уточниха, че през цялото време не са били съгласни с предложените промени в действащото законодателство и по тази причина през август-септември са си подготвили свои корекции, които внесли в Министерство на транспорта. Понеже от септември досега не са получили отговор за предложенията си, са предприели крачката да ги предложат директно в комисията по транспорт и телекомуникации.

Текстовете, възмутили в четвъртък фирмите за таксиметров превоз, вкарват “легитимна браншова организация”, която да решава кой може да извършва таксиметров превоз на пътници. Сред нейните права се планира да е издаването на удостоверения на желаещите фирми, за да се впишат в публичен  регистър, който да се води от съответната община. Без такава регистрация, фирмите няма да могат да работят на пазара. В правомощията на браншовата организация влиза и отказ за издаване на такова удостоверение.

Според народния представител на Иван Иванов от ДСБ, предложенията са неприемливи, защото на браншовите организации не могат да се предоставят права за изпълнение на стопански дейности. Иванов отчете, че предоставения документ подсказва, че работещите в системата на таксиметровите превози, работят на ръба на закона и голяма част от тях са в сивия сектор. Той посочи, че според предоставената му справка, средният размер на сумите, върху които се плащат осигуровки от таксиметровите шофьори са 160-179 лв. на месец.

Народният представител Тодор Костурски (НДСВ) също отчете, че голямата част от предложените промени всъщност се отнасят до други закони и съответно парламентарни комисии, защото засягат данъчно законодателство и социално осигуряване. Костурски напусна възмутен комисията от непристойното държание на таксиметровите шофьори в заседателната зала с думите, че “вече е ходил на цирк”.

Икономически диктат над работодателите

Обиден от заседанието си тръгна и депутатът от ДСБ Иван Иванов, а председателят Йордан Мирчев беше силно вбесен от заплахата, която прозвуча от страна на представителите на федерацията на шофьорите. Според тях, фирмите-превозвачи не можели да изкарат 10 хиляди таксита пред Народното събрание, а те можели. Част от депутатите се притесниха и от репликите на шофьорите, че ще си търсят лобита в парламента, за да им се приемат исканията.

Няма конфликт между шофьори и превозвачи, коментира Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Той каза, че също не е запознат с предложените промени, но е удивен как от февруари до октомври исканията на шофьорите, започнали с мерки за безопасността им, са стигнали до опит за икономически диктат върху работодателите.

Повечето от депутатите в комисията бяха учудени от желанията на шофьорите и уточниха, че законодателството дава прекрасни възможности на всеки, който не е доволен, да работи самостоятелно.

Представителите на фирмите за таксиметров превоз коментираха, че същината на исканията на шофьорите е те да ползват позната марка, но сами да определят тарифата на която карат.    

Шефът на автомобилната администрация в Министерството на транспорта Володя Киров, поиска за следващите разговори всяка една от браншовите организации да предостави във ведомството копие от регистрацията си, защото вече му е трудно да определи с кого разговаря и какви договорености е постигнал. Всеки път на разговорите идват различни хора, оплака се Киров.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?