Таксиметрови шофьори протестираха, за да може да карат по-стари коли

Исканията им не срещнаха особена подкрепа

Снимка: БГНЕС

Национален протест на таксиметровите водачи срещу ограниченията във възрастта на караните от тях автомобили събра в четвъртък около 60 таксита в София, 40 - в Смолян, а в Пловдив, който е градът с най-много таксита на глава от населението, се включиха 400 таксиметрови коли.

Браншовите организации, стоящи зад протеста, настояват за отпадане на границата за първа регистрация на таксиметровия автомобил от 5 години и повишаване на възрастта за експлоатация на колата на 15 години. В момента ограничението е 10 години. Исканията са описани в декларация, адресирана до министър-председателя Бойко Борисов и депутатите.

На фона на 6000 таксита в София протестът на тези 50 – 60, просто звучи несериозно, каза Румен Крумов, председател на Национален съюз на превозвачите, цитиран от “Фокус”. Организацията се разграничи от протеста и заяви, че исканията на колегите им са нелогични.

Сред претенциите са и преминаване на таксиметровата дейност под юрисдикцията на общините, с което ще се избегне двойната регистрация – в общината и в агенция “Автомобилна администрация”. Водачите настояват да се въведе и минимална тарифа за техните услуги. В момента общините могат да им наложат само максимална цена.

Протестиращите искат и оставката на заместник-министъра на транспорта Камен Кичев с мотива, че с отказа си да вдигне границата за възрастта на колите защитава корпоративните интереси на банки, лизингови къщи и автокъщи.

Недоволните водачи настояват още да отпадне контрола на ИА "Автомобилна администрация" при таксиметровите автомобили и тя да се извършва само от служители на КАТ "Пътна полиция". Според тях не е необходимо експерти на агенцията да проверяват за техническата изправност на автомобили при това, че има пунктове, които проверяват състоянието на автомобилите:

ИА "Автомобилна администрация" получава 20% от събираните глоби, които отиват за материално стимулиране на служителите. Това е конфликт на интереси. Тези хора правят всичко възможно да пишат колкото се може повече актове за несъществуващи нарушения и ако премиерът не ни приеме, почваме протести в цялата страна, твърдят шофьорите.

Къде бяха тези таксиметрови шофьори през 2006 г., когато влязоха в сила текстовете в Закона за автомобилните превози, срещу които сега те негодуват. Тогава около 70% от целия бранш беше зад законопроекта. Това коментира в парламента председателят на транспортната комисия в парламента Иван Вълков.

Зад странната им и закъсняла реакция подозирам политическо подкокоросване, каза Вълков. “Защо питате непрекъснато за тези проблеми депутати, таксиметрови шофьори, а не задавате въпросите си към най-важните хора в тези отношения – самите потребители”, попита Иван Вълков, цитиран от “Фокус”.

Когато се вземат решения, в диалога трябва да участват всички страни, смята той. За другото искане на протестиращите – преминаване на таксиметровата дейност под юрисдикцията на общините, Иван Вълков посочи, че лично той би го подкрепил. Ако са към общините, те могат да минат на патентен данък, каза Вълков и посочи, че някои от таксиметровите шофьори към момента не плащат никакви данъци.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?