Таксиметровите шофьори се разединиха заради връзката с данъчните

Идеята на финансовото и транспортното министерства да се свържат фискалните устройства на таксиметровите шофьори с Националната агенция по приходите (НАП) предизвика бурна дискусия сред бранша. Част от превозвачите обявиха, че по този начин ще фалират, а други застанаха на позицията, че по-стриктен контрол на дейността не е излишен.

Председателят на синдиката на таксиметровите водачи в Смолян Тодор Чуртов се ядоса, че колегите му ще трябва да се бръкнат с минимум 300-400 лева за нови касови апарати, тъй като фискалните устройства в колите не са пригодени за връзка с НАП. В същото време един шофьор в града изкарва не повече от 30 лева дневно.

Димчо Иванов, заместник-председател на Национална федерация на таксиметровите водачи в България и председател на синдикат “Авто 94” във Варна, заяви, че ако идеята се реализира ще има масови протести на заетите в бранша.

“Имам връзка със София, Пловдив, Смолян, Казанлък, Сливен и с други градове – хората са направо втрещени от това, което става, и искат да се готвят масови граждански неподчинения”, каза Иванов, цитиран от “Фокус”.

“Тенденцията е таксиметровият бранш да бъде закрит”, смята той. “Всичко, което правят в момента, е точно това – да могат все повече и повече да натоварят нашия бранш. Шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Валентин Божков казва, че и без това таксиметровите шофьори са много и трябва да отпадат”, допълни Иванов. От началото на годината до края на април ще отпаднат около 2000 таксиметрови автомобила и ще останат 20 хиляди. Догодина още 2, 3, 4 хиляди души ще отпаднат. Така полека-лека браншът ще бъде закрит", каза Димчо Иванов.

Контролът над фирмите и таксиметровите шофьори трябва да е по-стриктен. Това мнение пък изказа собственикът на таксиметрова компания в Бургас Стелиян Христов.

“Таксиметровият бранш, като всеки един, трябва да бъде вързан към НАП, но ни оставиха за един по-следващ период. В момента проблемът е, че все още няма направени таксиметрови апарати, които да изпълняват тази функция. Нашите досегашни апарати не могат да подават информация, тъй като са стари модели и производство. Те са с фискална памет, но нямат техническата възможност да подават данни. Доколкото ми е известно се разработва нов апарат, който есента ще бъде пуснат в експлоатация и ще бъдат задължени всички таксита както всеки един бизнес да си покажат на светло приходите”, каза Христов, цитиран от “Фокус”.

По думите му тази идея е добра и трябва да се случи в действителност, тъй като браншът ще бъде изваден от сивия сектор. Христов заяви, че със сигурност ще има и фалирали компании и отделни търговци, които ще се откажат от тази дейност, ако идеята се реализира. “На мен това ще ми се отрази добре. Аз от години си работя изрядно и търпя негативи от некоректни конкуренти и хора, които укриват приходи, данъци. При всички положения ще има доста отпаднали таксиметрови автомобили. Дали на компании, или на частни лица няма как да не се отрази. Този, който не работи честно, трябва да си заминава. При всички положения този бизнес трябва да излезе на светло рано или късно”, каза Христов.

След бурната реакция на таксиметровия бранш председателят на парламентарната комисия по транспорт Иван Вълков коментира, че “просто бяха изразени идеи от колеги – дали не могат да бъдат свързани такситата към НАП”. “Това е и нищо повече не се е говорело”, допълни Иван Вълков.

Той каза, че може и да се тръгне в посока целият контрол по таксиметровата дейност да се прехвърли към общините и те да заплащат патентен данък.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?