Таксиметровият бранш се разцепи за 15-годишните коли

Таксиметровият бранш се разцепи за 15-годишните коли

Таксиметровият бранш се разцепи на две за внесените законови поправки за възрастта на автомобилите и въвеждането на минимални цени. Браншовата камара на таксиметровите превозвачи подкрепя внесените предложения за промени в Закона за автомобилните превози, докато Националният съюз на превозвачите е категорично против.

Сега за таксита могат да се използват коли, които не са навършили 5 години от първата им регистрация. Те могат да работят на пазара до изтичането на 10-та година от регистрацията им.

В края на миналата седмица депутати от Коалиция за България начело с бившия транспортен министър Петър Мутафчиев предложиха вдигане на двете граници, като за първа регистрация колите за таксита трябва да са до 8 години и да могат да бъдат използвани като таксита до навършване на 15 години.

Сегашното положение обслужва лизинговите къщи

Сегашното положение в закона обслужва единствено интересите на лизинговите къщи, търговците на автомобили и всички онези, "които не работят, а продават, изпомпват средствата и ограбват нашия бранш", заяви председателят на Браншовата камара на таксиметровите превозвачи Спас Атанасов.

Според него ограничението на възрастта на такситата, както и допускането да няма минимални цени на услугата, стимулират нелоялни търговски практики като дъмпинг на цените и категорично не са в полза на потребителите.

Атанасов даде за пример фирми, които возят с таксита на 3-4 години, но вече са "навъртели" над 700 хил. километра. В същото време има автомобили на по седем-осем години, които нямат и 150 хил. км.

От бранша настояват такситата да могат да работят до 15- годишна възраст, а осемгодишни автомобили да могат да се регистрират.

Основният им мотив е, че ниското потребление на услугата не позволява изплащането на нови коли. Ако това не бъде въведено, от пазара ще отпаднат най-малко 30% от такситата, прогнозира Спас Атанасов.

Според него, ако се увеличи възрастовата граница на такситата, много от тях ще излязат от сивия сектор и ще плащат данъците си.

Въвеждането на минимална тарифа ще ограничи възможността за дъмпинг на цените и увреждане интересите на потребителя, смятат от бранша.

Превозвачите приемат предложението и за по-чести технически прегледи на автомобила и за строг контрол на хигиената и добрия външен вид на такситата.

Въвеждането на минимални тарифи изкривява пазара

Въвеждането на минимални тарифи е изкривяване на пазара, смята обаче Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, който коментира исканите законови промени в понеделник. Той обяви, че неговата организация е против предлаганите промени.

Според Крумов предложенията за тях са дошли от представители на такситата, които са работили на високи цени по аерогари, авто- и жп гари. Това са фирмите, които правят най-много ментета на големи, наложени на пазара таксиметрови компании, коментира Крумов.

По думите му тези компании фалират в края на всяка година и не плащат данъци и осигуровки.

Нашето виждане за това дали един автомобил на 15 години е рентабилен и екологичен е малко по-различно от тяхното, каза Крумов. Той посочи, че неговата организация представлява над 50% от такситата в страната и над 85% в София.

Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?