Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Танкерът "Бадр" стана залог за българо-либийския бизнес

"Булгаргеомин" и морската администрация се оплетоха в лъжи за кораба, който остава в Бургас до решаване на спора за собствеността

11 коментара
"Бадр" акостира в Бургас, снимка БГНЕС
  • Траекторията на "Бадр" през последните 24 часа
  • Танкерът вече е в Бургас

Съдбата на либийския танкер "Бадр" се превърна в залог за бъдещите бизнес отношения между България и Либия, стана ясно след проведен във вторник вечерта разговор между премиерите на двете страни.

Корабът бе върнат във вторник на пристанището в Бургас и ще остане там до разрешаване на "спора" за собствеността му. Развитието на случая бе съпроводено с множество неправдоподобни обяснения по казуса от частната компания "Булгаргеомин" и българските власти, които са обвинени от Либия в пиратство.

Случаят стана повод премиерът Бойко Борисов да проведе разговор по телефона с либийския си колега Файез Сарадж вечерта. Сарадж благодарил на Борисов и на българското правителство за навременна им намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край, съобщи правителствената пресслужба.

Либийският премиер обявил, че благоприятният развой на събитията и положителното решаване на казуса с кораба (явно в полза на неговата страна) ще даде допълнителен импулс на двустранните и икономическите отношения между двете държави. Сарадж също така приел поканата на Борисов да посети България в най-скоро време. Двамата премиери се разбрали да бъдат гарант за развитието на икономическите отношения и български фирми отново да стъпят на либийския пазар, допълниха от Министерския съвет.

"Булгаргеомин" успя да завземе кораба на 21 декември 2018 г. след претенции, че плавателният съд е залог по нейни вземания от страна на предишния му собственик. Досега танкерът беше в международни води. Назначеният от фирмата екипаж на кораба направи два опита за бягство в съседни държави, но безуспешно. Единият беше към Турция, откъдето "Бадр" бе върнат от местните власти. Преди ден танкерът пое към Одеса, но след това рязко зави и се върна в бургаското пристанище.

Планина от лъжи

На този фон директорът на "Морска администрация" Живко Петков обяви, че танкерът се е върнал в Бургас по негово нареждане. Той излезе с твърде неправдоподобната версия, че е издал заповедта заради реална опасност корабът да замърси териториалните ни води.

"С цел избягване евентуално замърсяване, стоейки корабът в икономическата зона на България, след като не е сертифициран, не са му проверени системите, следва да се очаква, че може да предизвика замърсяване. Това даде основание аз да приложа своите правомощия и да дам разпореждане до корабособствениците да бъде върнат обратно", казва Петров, цитиран от БГНЕС.

Обяснението на шефа на "Морска администрация" е доста учудващо. Преди 13 дни Върховният административен съд обяви действията на "Морска администрация" по превземането на танкера за незаконни. Тогава Живко Петров не издаде заповед за връщането на "Бадр" в Бургас. Остава висящ и въпросът защо властите изобщо са пуснали несертифициран кораб изобщо да отплава на 21 декември.

По същото време във вторник (15 януари) фирмата "Булгаргеомин" обяснява, че е върнала кораба по своя воля.

"Решението за връщането на танкера е взето на общо събрание на компанията, въпреки че “Булгаргеомин" има юридическо право да разполага с морското превозно средство", коментира Асен Кавдански, представител на мениджмънта на “Булгаргеомин".

Не става ясно по силата на какво съдебно решение "Булгаргеомин" смята, че има юридическо право да се разпорежда с кораба. Първо Бургаският окръжен съд обяви за незаконно обявяването на кораба за публична продан. Въпреки това той бе обявен за продан от частен съдебен изпълнител. После Върховният административен съд (ВАС) обяви за незаконни действията на българските власти, с които либийският екипаж бе сменен, а корабът им отнет.

"Аз ръководя прозрачна компания и съм готов да предоставя всички необходими документи за да се разреши този чисто правен спор", казва Кавдански, цитиран от собствената си компания.

"Булгаргеомин" твърди още, че всички документи за собственост са напълно редовни, но засега няма съд, който да е потвърдил това. Компанията пусна до медиите и копия от документите, с които разполага.

Либийски танкер "Бадр" се завърна в българската акватория във вторник сутринта след като направи два опит за бягство към Турция и Украйна през последните 25 дни. През по-голямата част от времето корабът стоеше на котва извън 12 милната териториална зона на България, за да не бъде задържан в разгара на скандала, припомня специализираното издание maritime.bg.

Сваляне на панамския флаг

Междувременно "Биволъ" съобщава, че българската компания "Булгаргеомин" е показала изцяло фалшиви документи за кораба пред "Морска администрация“. Всички сертификати за сигурност, както и временният панамски лиценз за навигация с номер "000265462" са били фалшифицирани. Сайтът се позовава на документи, с които разполага.

"Морска администрация" е знаела, че документите са фалшиви, но твърди, че са получили потвърждение от панамските власти, че корабът е с редовни документи, пише "Биволъ". "Морска администрация" носи отговорността за пускането на кораба да отплава след силовата смяна на либийския екипаж и флага.

Лицензът, с който е издаден панамския флаг на "Бадр", е с дата 13 декември 2018 г. и е от панамското консулство в Атина. Направеното вътрешно разследване на панамските дипломатически и морски власти констатира, че всички сертификати, с които е заявена смяната на флага и вписване на кораба "Бадр" с ново име "Бдин" в панамския регистър на търговския флот, са фалшиви, съобщава "Биволъ".

Поради това е суспендиран и издаденият временен лиценз за международно корабоплаване и е започнала процедура по отмяна притежаването на панамски флаг.

Все още няма реакция от МВР и за информацията, че в състава на частната охранителна фирма "Башев секюрити", с която корабът е бил превзет на пристанището, е имало и действащи служители на полицията. Един от тези служители е бил Александър Василев Лонгочев, който работи в специалните полицейски сили в София. Той се е качил на танкера с униформа на охранител на "Башев Секюрити Тийм", съобщава "Биволъ". Той е разпознат от капитана на кораба Абдулла Абдул Джалил.

По данни от регистрите на МВР фирмата "Башев Секюрити Тийм" няма и лиценз за охранителна дейност.

Историята

В края на миналата седмица прокуратурата заведе дело срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев, чиито действия доведоха до незаконното отнемане на танкера от либийската държава. Според държавното обвинение Колев е действал с цел да набави облага за частна фирма.

Танкерът бе задържан от българските власти на пристанище Бургас през ноември миналата година. "Булгаргеомин" претендира за обезпечение на дълг на либийската държава за 9.25 милиона долара. Твърдението на българската фирма е, че парите трябва да се платят от търговското дружество, което оперира танкера, защото то е собственост на Либийската държава.

"Булгаргеомин" твърди, че дългът е бил обезпечен с ипотека върху танкера. Бургаският съд обаче спира изпълнително делото с изричен акт. Въпреки това частният съдебен изпълнител провежда незаконни действия по реализация на публичната продан на кораба, която е приключила с възлагане на танкера на българското дружество, казва прокуратурата.

"Булгаргеомин" представя ипотека, изповядана от гръцкия нотариус Йоана Андреадаки, пише изданието Maritime.bg. Андреадаки обаче твърди, че "такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба". Според нея "Булгаргеомин Лтд" е подала молба за принудителен запор на кораба BADR на базата на фалшифицирани документи. Дружеството отговаря, че това не е вярно.

Случаят с танкера от края на миналата година замеси България в международен скандал. Превземането на кораба доведе до ответни действия от Либия, че обяви, че ще задържа всеки български кораб в свои води. Триполи обвинява България, че е провела буквално "пиратско" превземане на нейния кораб.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Павлов
    #11

    Не давайте коментари без да познавате фактите ! Либия дължи десетки милиони на българската фирма но не плащат защото знаят какви балъци сме ...

  2. Територия на Мики Маус
    #10

    САЩ и УСАид платиха 11млн $ за тоз закон! Те ни върнаха във времената на Дивия Запад! Нищо, Пеевски да е нахранен с порции, Сорос да е сенилно усмихнат, другото-ще го преживеем все някак! Макар че 55% от работещите българи не го преживяха, и гласуваха ПРОТИВ д€мократичното статукво с краката си!

  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #9
  4. Димитър Мавров
    #8

    Преславе,колкото до МОНИ-ТИРАНОЗАВЪРА,Владо и Никола Николов мога да кажа,че даже и в България те не могат да пасат овце не само защото овцете свършиха,но явно и в чужбина.А за Одеса-пристанище в Крим се върнах да прочета отново статията и такъв цитат не намерих.

  5. Преслав
    #7

    "Курс към пристанището на Одеса на Кримския" полуостров... майко мила :) Липсва елементарна журналистическа грамотност. Каквито "автентичните" коментатори по-долу, такава е и "автентичната" журналистика. Очевидно само аз забелязвам тази некадърност, евала че американците че дават грантове, защото на свободния пазар щяхте да пасете овце

  6. Becko
    #6
    Отговор на коментар #4

    http://www.pan.bg/view_article-6-460509-adv-shejtanov-ne-si-igrajte-s-mezhdunarodnoto-tyrgovsko-pravo-shveciya-shte-za.htmlдо истинскибезИмеА на адвокат Шейтанов какво ще кажеш? И дано имаш по-силни аргументи щото Швеция не е Либия, и става дума за милиарди, а не за десетина милиона...

  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5
  8. ИстинскоИме
    #4

    Красеньеее, само да ти кажа, че мафиотите ЧСИ-та не са българска държавна власт. Властите са съдебна, изпълнителна и законодателна. Сега не ни вкарвай в скандал с Либия, че видиш ли българската държава им краде танкерите. Корумпираният ЧСИ е с обвинение и всичко ще си дойде на мястото, но този текст, намекващ за държавно участие в тоя рейд е своего рода диверсия.

  9. Entdecken
    #3

    Да видим сега как Борисов ще скрие червения си произход и предаността си към Путин ?! Четете Faktor BG: Украйна: България да даде европейски пример - Бургас да затвори пристанището си за нарушителя „БЕСТ-1”- Европейските пристанища да блокират руски кораби, идващи от Азовско море https://www.faktor.bg/bg/articles/petak-13/ukrayna-balgariya-da-dade-evropeyski-primer-burgas-da-zatvori-pristanishteto-si-za-narushitelya-best

  10. Лизи Гугуткова
    #2

    Очаквайте финалния епизод от сагата с либийския танкер. Винаги когато "големият" герой мълчи нехарактерно и за дълго време, означава, че се провежда "тиха" операция, която ако не успее, други ще бъдат виновни.
    Случаят гръмна, провалът е ясен, България е пират.
    И е време за новата сценка - супер героят Борисов - осветен от прожектори, сам на сцената, произнася сакралните думи "мръсници" /спрямо тези които са го подвели, натопили, излъгали и т.н
    Оценката е типична за пошлата драматургия на неговото

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.